dummeste newbie spørgsmål?
Fra : Jane

Dato : 26-07-04 08:29

Jeg overvejer at kaste mig ud i php, men har lige et
spørgsmål inden jeg går igang.
Kan der ske noget ved at teste online? Serveren kan
ikke gå i ring eller noget fordi jeg eventuelt laver
en fejl eller klumrer i det?
Jeg skal lige være sikker inden jeg tør begynde.

Jane - usikker på php
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-07-04 08:48

On Mon, 26 Jul 2004 07:28:33 +0000, Jane wrote:

> Kan der ske noget ved at teste online? Serveren kan
> ikke gå i ring eller noget fordi jeg eventuelt laver
> en fejl eller klumrer i det?
> Jeg skal lige være sikker inden jeg tør begynde.

Ja og nej. Serveren er sikkert sat til at stoppe scriptet efter 30
sekunder, så hvis du laver noget der går i uendelig løkke (altså en
uløkke :), så bliver det kvalt automagisk.

Men det forhindrer ikke at du f.eks. skulle kunne komme til at sende en
_masse_ mails:

while (true)
{
mail('ensomskalspammes@dumperson.dk', 'spam', 'HA!');
}

Ovenstående vil stå og sende mails uafbrudt i 30 sekunder, så på den
måde kan man godt brænde fingrene...

Men for langt det mestes vedkommende så er der ingen fare ved at gå i
gang med PHP - så held og lykke :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 11:33

Thomas Lindgaard skrev i <news:pan.2004.07.26.07.48.22.256883@it-
snedkeren.BLACK_HOLE.dk>:

> Ja og nej. Serveren er sikkert sat til at stoppe scriptet efter 30
> sekunder, så hvis du laver noget der går i uendelig løkke (altså en

Det lyder godt at der er idiotsikring på.
Jeg var nok mest nervøs for hvis jeg fik serveren til at lave
en løkke i timevis eller dagevis så de andre sider som lå på
serveren fik problemer, så blev mit webhotel jo nok træt af
mig.

> Men det forhindrer ikke at du f.eks. skulle kunne komme til at sende en
> _masse_ mails:

Det bliver nok højst mig selv som drukner i mails så.
Jeg planlægger ikke at sende mails til andre.

Tak for svaret.

Jane - nysgerrig efter php, har kun leget med asp og visual basic
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-07-04 12:37

On Mon, 26 Jul 2004 10:32:48 +0000, Jane wrote:

> [...]
> en løkke i timevis eller dagevis så de andre sider som lå på
> serveren fik problemer, så blev mit webhotel jo nok træt af

I så fald er det IMHO deres egen skyld

--
Christian Jørgensen | It's always a long day
http://www.razor.dk | - 86400 doesn't fit into a short.

Fra : Jonathan Holst

Dato : 27-07-04 14:45

Christian Joergensen wrote:

> I så fald er det IMHO deres egen skyld

Hehe, *komme i tanke om noget der fik Christian i problemer med
DK-Hostmaster*

--
Jonathan Holst
http://holst.biz/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 27-07-04 15:20

On Tue, 27 Jul 2004 15:45:22 +0200, Jonathan Holst wrote:

> Hehe, *komme i tanke om noget der fik Christian i problemer med
> DK-Hostmaster*

Det var da kun fordi søgemaskiner gang på gang forespurgte din fil
Den døde stadigvæk efter 300 secs.

Men vi er vist offtopic her...

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>

Fra : Christian Joergensen

Dato : 27-07-04 15:33

On Tue, 27 Jul 2004 16:19:57 +0200, Christian Joergensen wrote:

> Det var da kun fordi søgemaskiner gang på gang forespurgte din fil
> Den døde stadigvæk efter 300 secs.

Hmm.. divider lige det med 10 :-/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-07-04 16:56

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> writes:

> [...]
> ikke gå i ring eller noget fordi jeg eventuelt laver
> en fejl eller klumrer i det?
> Jeg skal lige være sikker inden jeg tør begynde.

Det kan anbefales, at installere en webserver og PHP på ens egen
maskine, hvis man overhovedet har mulighed for det. Så slipper man for
at bekymre sig om den slags og samtidig er det meget hurtigere at
teste når man lige har flyttet et komma.

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-04 22:26

Jacob Atzen skrev:

> [...]
>at bekymre sig om den slags og samtidig er det meget hurtigere at
>teste når man lige har flyttet et komma.

Det vil jeg nu ikke anbefale. Det er mindst lige så nemt at bruge
ens webhotel. Når først FTP-programmet og browseren er åbne,
tager det kun kort tid at få filerne lagt ud og se resultatet.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-07-04 09:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det vil jeg nu ikke anbefale. Det er mindst lige så nemt at bruge
> ens webhotel. Når først FTP-programmet og browseren er åbne,
> tager det kun kort tid at få filerne lagt ud og se resultatet.

Det er jeg så ikke enig i. Jeg arbejder altid lokalt. Ikke fordi jeg
ikke har muligheden for at arbejde på serveren. Jeg kan endda bare
mounte min server via ssh med shfs, men alligevel laver jeg mine ting
lokalt. Hvorfor? Fordi det simpelthen er nemmere, og så går det jo noget
hurtigere, når man ikke er afhængig af forbindelsen til en ekstern server.

og alle ens små testscripts skal jo ikke ud og rode på ens server. Dem
glemmer man jo bare at fjerne igen :)

mvh Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 10:33

Christian Hansen skrev:

>Det er jeg så ikke enig i. Jeg arbejder altid lokalt.

Hvis man kun skal sætte en server op med PHP for at kunne teste
sine PHP-filer, så er det altså nemmere at lade være.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-07-04 10:48

Bertel Lund Hansen wrote:
> Christian Hansen skrev:
> Hvis man kun skal sætte en server op med PHP for at kunne teste
> sine PHP-filer, så er det altså nemmere at lade være.

Det kommer jo selvfølgelig helt an på omfanget af ens arbejde, hvorvidt
det kan betale sig at have en lokal server.

Og så er folk jo forskellige, så hvad der synes rigtigt for mig er jo
ikke nødvendigvis rigtigt for alle andre ( selvom jeg til tider har
svært ved at tro det ;))

Mvh Christian

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-07-04 17:27

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Det vil jeg nu ikke anbefale. Det er mindst lige så nemt at bruge
> ens webhotel. Når først FTP-programmet og browseren er åbne,
> tager det kun kort tid at få filerne lagt ud og se resultatet.

Lokal udvikling:
- Rediger fil
- Se resultat i browser

Webhotel udvikling:
- Rediger fil
- Kopier fil til webhotel
- Se resultat i browser

Hvordan kan det sidste være "mindste ligeså nemt"?

- Jacob Atzen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-07-04 17:52

Jacob Atzen wrote:

> Lokal udvikling:
> - Rediger fil
> - Se resultat i browser
>
> Webhotel udvikling:
> - Rediger fil
> - Kopier fil til webhotel
> - Se resultat i browser
>
> Hvordan kan det sidste være "mindste ligeså nemt"?

Man kunne jo mounte sit hotel via ftp|ssh|dav|etc - hvis man har
mulighed for det ;)

Men localhost er nu rart :)

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 27-07-04 19:10

"Tonni Aagesen" <goto@dev.null> wrote in message

> Man kunne jo mounte sit hotel via ftp|ssh|dav|etc - hvis man har
> mulighed for det ;)
>
> Men localhost er nu rart :)

Kører man Windows så er PHPLauncher et udemærket alternativ, når bare man
ikke programmerer mySQL o.lign. Det kan downloades fra
http://prdownloads.sourceforge.net/phpgedview/PHPLauncher.zip?download. Der
skal dobbeltklikkes på ikonen for PHPLauncher og så kører den
index.php-filen som ligger i /web/-kataloget i det directory som PHPLauncher
er installeret i...

- Jesper Holgersen (www.familien-holgersen.dk)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 18:04

Jacob Atzen skrev:

>Lokal udvikling:
>- Rediger fil
>- Se resultat i browser

Du mangler et trin:

Lokal udvikling:
- Rediger fil
- Kopier fil til webroden
- Se resultat i browser

Og den anden ser sådan ud:

Webhotel udvikling:
- Rediger fil
- Klik på kommandoboks, tast 0, og tryk Enter
- Se resultat i browser

>Hvordan kan det sidste være "mindste ligeså nemt"?

Det er det.

--
Bertel

Fra : Jonathan Holst

Dato : 27-07-04 18:55

Bertel Lund Hansen wrote:
> Lokal udvikling:
> - Rediger fil
> - Kopier fil til webroden

Man kunne vel redigere direkte i webroden?

--
Jonathan Holst - http://holst.biz/
"Black holes is where God divided by zero"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 19:17

Jonathan Holst skrev:

>Man kunne vel redigere direkte i webroden?

Ja, men jeg er mere tryg ved at have en kopi.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-07-04 20:57

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Ja, men jeg er mere tryg ved at have en kopi.

Så skulle du virkelig tage og bruge subversion. Men pas på! Det er
stærkt vanedannende

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 22:13

Jacob Atzen skrev:

>Så skulle du virkelig tage og bruge subversion.

Hvad er det?

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-07-04 22:27

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Hvad er det?

Et version control system.

<http://svnbook.red-bean.com/svnbook/book.html#svn-ch-1-sect-1>

- Jacob Atzen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-07-04 21:14

Jacob Atzen wrote:

> Lokal udvikling:
> - Rediger fil
> - Se resultat i browser
>
> Webhotel udvikling:
> - Rediger fil
> - Kopier fil til webhotel
> - Se resultat i browser
>
> Hvordan kan det sidste være "mindste ligeså nemt"?

Jeg bruger html-kit, den kan arbejde direkte på en ftp forbindelse,
dermed forsvinder step 2 i webhotel udvikling.

Når man husker at tage backup jævnligt så er det mindst lige så nemt
(jeg synes egentlig det er lettere, for det ligger online når det kører,
det skal ikke flyttes derop først)

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-07-04 21:32

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> writes:

> Jeg bruger html-kit, den kan arbejde direkte på en ftp forbindelse,
> dermed forsvinder step 2 i webhotel udvikling.

Jep.

> Når man husker at tage backup jævnligt så er det mindst lige så nemt
> (jeg synes egentlig det er lettere, for det ligger online når det
> kører, det skal ikke flyttes derop først)

Ja, om man skal kopiere filerne den ene eller den anden vej er et
fedt.

- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 22:15

Jacob Atzen skrev:

>Ja, om man skal kopiere filerne den ene eller den anden vej er et
>fedt.

Jeg har kun færdige filer liggende på mine hjemmesider. Æh bæh!!!

--
Bertel

Fra : Jonathan Holst

Dato : 27-07-04 23:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har kun færdige filer liggende på mine hjemmesider. Æh bæh!!!

Ej, har du så ikke nogle "Under construction"-skilte?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-07-04 06:35

Jane wrote:
> Jeg overvejer at kaste mig ud i php, men har lige et
> spørgsmål inden jeg går igang.

Det er selvfølgelig off-topic i den her gruppe, men hvis du har lidt
erfaring med asp og visual basic, hvad er så grunden til at du gerne vil
lege med PHP (udover at det da er det suveræne, ultimative kodesprog for
hvilket enhver ordentlig koder må bøje sig anerkendende forover )?

> Kan der ske noget ved at teste online? Serveren kan
> ikke gå i ring eller noget fordi jeg eventuelt laver
> en fejl eller klumrer i det?

Som du har fået svar: nej, der kan være fordele ved at teste lokalt, men
med fx. html-kit som gør det muligt at arbejde direkte på serveren er de
ikke ret store (tværtimod risikerer man at det ikke virker på serveren
fordi man ikke har en identisk opsætning).

> Jane - usikker på php

i modstrid med min sætning nr 2 vil jeg sige: prøv det!

www.webcafe.dk har et par gode tutorials at starte med

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 08:07

Jesper Brunholm skrev i <news:4105E987.3070602@brunholm-scharff.dk>:

> erfaring med asp og visual basic, hvad er så grunden til at du
> gerne vil lege med PHP (udover at det da er det suveræne,
> ultimative kodesprog for

Jeg har lagt Visual Basic ret meget på hylden, og jeg har kun
snuset til ASP, men det minder jo en del om hinanden. Da jeg
så fik valget mellem ASP og PHP skulle jeg jo tænke mig om.

Jeg blev aldrig rigtig glad for ASP, og det har været en drøm
at lære C++ (omend uopnåelig drøm for mit vedkommende), og et
kig på PHP har givet mig mere lyst til det. Jeg syntes koderne
ser bedre ud. Jeg syntes også jeg har set mange flotte ting
lavet i PHP, hvorimod jeg har set mange amatører lege med ASP.

> www.webcafe.dk har et par gode tutorials at starte med

Ja, jeg har fundet et hav af links til tutorials, og så har
jeg jo gruppen her til mine spørgsmål. Men det varer lige lidt
før jeg kaster mig over det, for jeg har så travlt for tiden.

Jane - glæder sig til PHP
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 27-07-04 08:54

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 10:32

Anders K. Madsen skrev:

>Eller, gør som jeg. ssh ind til serveren og arbejd direkte på den
>med vim (http://www.vim.org).

Jeg er helt syg med backup, så jeg ville ikke arbejde direkte på
serveren selv om jeg havde redskaberne til det.

>Det er endnu lettere. :)

.... på kort sigt. Det tager tid efter et servercrash.

--
Bertel

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 27-07-04 13:52

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 27-07-04 13:55

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 27-07-04 16:01

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 28-07-04 00:39

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 28-07-04 00:52

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-07-04 07:36

"Anders K. Madsen" <madsen@lillesvin.linux.dk> writes:

> Du mangler lige det faktum at du skal smide filen fra "lokal" op på
> hotellet også... Du skal (selv) huske hvilke filer du har ændret
> i. (Revision Control Systems er her for at gøre det for os!)

Det skal jeg ikke nej, det styrer subversion for mig

> Og _er_ din PHP/Apache konfiguration nu også _helt_ magen til
> serverens?

Hvis ikke kan jeg altid rette den.

> Man glemmer heller ikke lige at man har ændret i
> sindssygtvigtigfil.inc.php lokalt, men ikke uploadet skidtet, så man
> skal bruge tid på at finde den mystiske fejl der bare "dukkede op ud
> af ingenting!", tid som man kunne have brugt på at drikke kaffe og
> dejlige vanedannende cigaretter.

Det problem er man nu også ude over, hvis man bruger et
versionsstyringssystem.

> Det kan godt være at det der er det rigtig for mig, ikke
> nødvendigvis er det rigtige for dig --- men det er bare fordi du
> ikke ved det endnu!

Eller fordi kunderne generelt bliver ret negative, når de opdager
deres site er utilgængeligt fordi jeg sidder og arbejder på det.

- Jacob Atzen