IP ranges for søgemaskiner
Fra : Chris

Dato : 23-07-04 23:16

Hej

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle gruppe specifikt omhandlende
søgemaskiner - derfor prøver jeg i denne gruppe. Jeg har lavet en log i
PHP som gemmer mine besøgendes sessions i en MySQL database. Jeg kan dog
se at den logger en del søgemaskiner også besøger mit site så antallet
af sessions er noget misvisende. Jeg vil derfor implementere nogle IP
exclusions for gængse søgemaskiner så disse ikke fremgår af statistikken.

Mit spørgsmål er derfor om nogen kender de forskellige IP ranges for
diverse søgemaskiner?

Venlig hilsen
Chris

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-04 22:29

"Chris" <csv72@netscape.net> wrote in message
> Hej
>
> Mit spørgsmål er derfor om nogen kender de forskellige IP ranges for
> diverse søgemaskiner?

Jeg har lavet et quick'n'dirty hack, hvor jeg navneopløser IP'en og
indeholder den *bot* bruger jeg den ikke.

For at sikre mig at jeg ikke overser nogen (hvilken jeg gør med ovennævnte
søgning) har jeg et script der rapporterer om IP'er der ikke er blokeret,
men som alligevel suger x+ sider.

På et eller andet plan er det nogenlunde fremtidssikret i og med at
IP-adresser skifter og nye søgemaskiner kommer til.

Om en gut vedligeholder en hel liste som nogen vedligeholder lsiter med
IP'er og deres tilhørende lande skal jeg ikke kunne sige.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-07-04 22:49

On Fri, 23 Jul 2004 23:15:57 +0100, Chris wrote:

> Mit spørgsmål er derfor om nogen kender de forskellige IP ranges for
> diverse søgemaskiner?

Jeg kender ikke noget til IP-ranges for diverse maskiner - men kan du ikke
evt. benytte dig af $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']. Så kan du f.eks. se at
det er

Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)

der har besøgt din side.

Det kræver naturligvis at man laver en liste over robotter (men sådan en
kan man vist finde på nettet).

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Chris

Dato : 24-07-04 11:57

Tak for input Thomas og Jimmy - jeg skal vist have skrevet min kode lidt
om så den er mere fremtidssikret og så jeg ikke skal vedligeholde en ip
liste. Jeg er helt enig i at man istedet bør sniffe på
$_SERVER['HTTP_USER_AGENT'].

Hilsner Chris

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-04 16:05

> [...]
> om så den er mere fremtidssikret og så jeg ikke skal vedligeholde en ip
> liste. Jeg er helt enig i at man istedet bør sniffe på

Du bør kigge på både UA og navnet, for at være mere sikker.

Nogle botter lader som om de er Explorer for at maksimere deres
sidevisningsmuligheder.

mvh
Jimmy