dividere tal i PHP
Fra : Niels Bachmann

Dato : 23-07-04 19:24

Jeg sidder og nørkler med et script, hvori jeg har brug for at dividere
nogle tal, og få antallet af hele gange tallene gik op, samt rest ud.

fx:
$res = ( 102 / 5 );
echo "$res";

udskriver 20,4

Jeg har brug for 20 + de 2 overskydene

hvordan løser man det?

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-04 19:41

"Niels Bachmann" <niels@_NOSPAM_bachmann.nu> wrote in message
> Jeg sidder og nørkler med et script, hvori jeg har brug for at dividere
> nogle tal, og få antallet af hele gange tallene gik op, samt rest ud.

> [...]

Man *kunne* gøre således:

<?php

$a = 102;
$b = 5;

$Remainder = ($a % $b);
$Wholes = ($a - $Remainder) / $b;

echo $Wholes ." - ". $Remainder;

?>

Der er dog gansket giver bedre muligheder indbygget i PHP, som jeg ikke
kender til.

Mvh
Jimmy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-07-04 23:10

Niels Bachmann wrote:

> Jeg sidder og nørkler med et script, hvori jeg har brug for at dividere
> nogle tal, og få antallet af hele gange tallene gik op, samt rest ud.

> [...]

echo 102%5; // modulus-operatoren - =resten ved heltalsdivision
echo (int) (102/5); //type caster til int-typen og får dermed
heltalsværdien tilbage - undersøg om opførslen for negative værdier er
hvad du forventer - ellers evt. noget afrunding.

Mvh Tommy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-07-04 11:11

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> writes:

> echo 102%5; // modulus-operatoren - =resten ved heltalsdivision
> echo (int) (102/5); //type caster til int-typen og får dermed

Den er ikke helt pæn. Der advares direkte mod at caste en ukendt brøk
til integer:

<http://dk2.php.net/manual/en/language.types.integer.php#language.types.integer.casting>

Så hellere:

$modulus = 102%5;
$quotient = (int)(round((102 - $modulus) / 5));

- Jacob Atzen