PHP og sessions
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 23-07-04 09:54

Hey!

Jeg anvedner PHP og sessions til at styre om en bruger er logget ind eller
ej. Men inden jeg benytter alt for meget, vil jeg gerne sikre mig, at der
ikke er noget sikkerhedsmæssigt forkert i at anvende sessions sådan.
Altså - kan man som bruger "hacke" sin session, så man kan skifte session
variable ud?

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Jacob Atzen

Dato : 23-07-04 11:01

"Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> writes:

> [...]
> ikke er noget sikkerhedsmæssigt forkert i at anvende sessions sådan.
> Altså - kan man som bruger "hacke" sin session, så man kan skifte session

Nej, sessionens indhold lagres på serveren. Klienten får kun et
sessions id der bruges til at identificere sessionen. Det er
naturligvis et sikkerhedsproblem, at brugeren kan dele sit sessions id
med andre. Om det er et problem må du vurdere i det konkrete
tilfælde.

- Jacob Atzen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-07-04 14:08

On Fri, 23 Jul 2004 12:01:08 +0200, Jacob Atzen wrote:

> [...]
> naturligvis et sikkerhedsproblem, at brugeren kan dele sit sessions id
> med andre. Om det er et problem må du vurdere i det konkrete

Det kan være jeg tager fejl. Men jeg mener at PHP fra PHP5 begynder at
skifte session-ID for hver enkelt forespørgsel.

Det vil sige hvert ID kun er gyldigt en gang, hvorfor det bliver lidt
sværere at fuske med det.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>

Fra : Jacob Atzen

Dato : 23-07-04 22:17

Christian Joergensen <mail@razor.dk> writes:

> [...]
> skifte session-ID for hver enkelt forespørgsel.
>
> Det vil sige hvert ID kun er gyldigt en gang, hvorfor det bliver lidt

Det lyder umiddelbart som en god ide. Selvom der også kan være en del
problemer i det, hvis programmørerne selv vil lave ting baseret på
id'et. Jeg synes dog ikke jeg kan finde noget om det, hverken på
php.net eller i Zends "PHP5 changes" dokument:

<http://www.zend.com/php5/articles/engine2-php5-changes.php>

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-07-04 17:51

On 23 Jul 2004 12:01:08 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Det er
>naturligvis et sikkerhedsproblem, at brugeren kan dele sit sessions id
>med andre. Om det er et problem må du vurdere i det konkrete
>tilfælde.

<kritik>
Det kan også være et sikkerhedsproblem, at sessions default kan deles
på tværs af webhoteller på en webserver i et standard-setup - også i
safe_mode og med open_basedir-restriction:
http://stock.ter.dk/session.php

Uden open_basedir-restriction (men stadigvæk i safe_mode) kan man
tillige tilgå samtlige session-data pga. dårligt glob()-tjek i
safe_mode:
http://stock.ter.dk/phpdev.php
</kritik>

Min erfaring siger mig, at mange webhoteller kører i safe_mode, nogle
kører også med open_basedir-restriction, men ikke særligt mange har
individuel session.save_path.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: te (og ikke the)