Smarte fonte i overskrifter
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-07-04 16:45

Hej NG
På adressen http://alistapart.com/articles/dynatext/ beskrives en
php-løsning, der dynamisk udskifter overskrifter med 'on the fly'-genererede
skriftbilleder, lavet ud fra en forud defineret ttf-font.

Demosiden virker fint: http://www.stewartspeak.com/dtr/demo/

Men jeg har ikke haft held til at gentage kunststykket. Jeg får kun en
standard serif-font i overskrifterne. Jeg har lavet en side på
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/fonttest.php

Der gøres brug af et css:
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/layout.css

.... et php-script (til brug for dette spørgsmål kopieret til en txt-fil):
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/heading.php.txt

.... et javascript:
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/replacement.js

.... samt en font-fil 'Westminster':
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/westm.ttf

Kan nogen her se, hvorfor jeg ikke kan få det til at virke?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 22-07-04 11:21

Erik Ginnerskov wrote:

> ... et php-script (til brug for dette spørgsmål kopieret til en txt-fil):
> www.hjemmesideskolen.dk/html/font/heading.php.txt

Kopier den i stedet for til en .phps fil - så bliver det ofte vist med
syntax-farvning osv, da det er en del af en standardinstallation med
association til .phps filer!

> Kan nogen her se, hvorfor jeg ikke kan få det til at virke?

Kan ikke give det forkromede svar, men kan måske hjælpe dig videre:

"PHP has encountered an Access Violation at 01960AFD"

Ovenstående er et seriøst problem som jeg støder på øverst i dit link -
der er nok et eller andet i dit script, der får php til at crashe! Jeg
vil foreslå dig at smide en masse echo "her 1";, echo "her 2"; osv ind i
dit php script - så kan du se hvilke echo-statements der bliver
udskrever hhv. før og efter ovenstående access violation og til sidst nå
frem til hvilken linie der giver problemer.

Glæder mig til at høre resultatet - følger også selv med på A List
Apart, hvor der er mange spændende og brugbare artikler - ovenstående
var også én jeg syntes godt om!

Mvh Tommy

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-04 17:27

Tommy Ipsen wrote:

> Kopier den i stedet for til en .phps fil -

Er nu sket:
www.hjemmesideskolen.dk/html/font/heading.phps

> "PHP has encountered an Access Violation at 01960AFD"

Jeg får ikke nogen fejlmeldinger i hverken Mozilla 1.6 eller MSIE 6.0

> Ovenstående er et seriøst problem som jeg støder på øverst i dit link
> - der er nok et eller andet i dit script, der får php til at crashe!
> Jeg vil foreslå dig at smide en masse echo "her 1";, echo "her 2";

Har jeg nu prøvet, det gav ingen udskrift af "her 1" osv. på skærmen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : michael

Dato : 23-07-04 22:46

On Thu, 22 Jul 2004 18:26:56 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg får ikke nogen fejlmeldinger i hverken Mozilla 1.6 eller MSIE 6.0

Aner ikke om dette kan hjælpe:

http://bugs.php.net/bug.php?id=28799

mvh
Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-04 23:50

michael wrote:

> Aner ikke om dette kan hjælpe:
>
> http://bugs.php.net/bug.php?id=28799

Den side antyder en bug i en fil i min lokale serverinstallation. Men jeg
har også fejlen, når siden ligger på nettet: Jeg kan ikke få php-scriptet
til at generere det forventede skriftbillede i overskrifterne.

Men det er måske en generel fejl på windows-servere? En fejl, der ikke
findes på Unix/apache? Jeg har naturligvis ingen viden om hvilken slags
server, demosiden liger på: http://www.stewartspeak.com/dtr/demo/

Eller måske min server-host bare ikke understøtter ' PHP version 4.3 or
higher, compiled with support for the GD graphics library, 1.6 or higher '?
Det må jeg sgu have undersøgt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : michael

Dato : 24-07-04 00:16

On Sat, 24 Jul 2004 00:49:30 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Den side antyder en bug i en fil i min lokale serverinstallation. Men jeg
> har også fejlen, når siden ligger på nettet:

Jeg ville forsøge at få det til at virke lokalt, så kan man jo derefter
tage fat i support. Men som sagt jeg aner ikke om løsningen ligger der.

Jeg fatter heller ikke at sidst jeg kiggede på din side
(hjemmesideskolen), fik jeg ingen fejlmeddelelse men stadig kun standard
font.

mvh
Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-04 00:26

michael wrote:

> Jeg fatter heller ikke at sidst jeg kiggede på din side
> (hjemmesideskolen), fik jeg ingen fejlmeddelelse men stadig kun
> standard font.

Præcis sådan oplever jeg det også. Den fejlmeddelelse, som Tommy
rapporterede, har jeg aldrig set noget til.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : michael

Dato : 24-07-04 00:48

On Sat, 24 Jul 2004 01:25:37 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Præcis sådan oplever jeg det også. Den fejlmeddelelse, som Tommy
> rapporterede, har jeg aldrig set noget til.

Ved eftertanke.

Det kunne være Tommy bare kunne se ud af koden, at php scriptet havde
fejlet, og derfor "gættede" sig frem til årsagen.

Flere steder i php scriptet er fejlmeddelelser slået fra, det
gøres med at sætte @ foran et funktionskald. (Så vidt jeg husker)

Cifrene han angav, vil alligevel ændres fra gang til gang.

mvh
Michael

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-07-04 08:30

Erik Ginnerskov wrote:

> Præcis sådan oplever jeg det også. Den fejlmeddelelse, som Tommy
> rapporterede, har jeg aldrig set noget til.

Jeg får heller ikke den fejlmelding længere, men den stod som det
øverste på siden da jeg var inde første gang - derfor mit forslag med at
smide en stak echo'er ind!

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-07-04 08:37

Erik Ginnerskov wrote:

> Er nu sket:
> www.hjemmesideskolen.dk/html/font/heading.phps

OK - kan se, at serveren ikke var sat op til at behandle .phps filer, så
det var rent faktisk smartere med .txt - sorry!

> Jeg får ikke nogen fejlmeldinger i hverken Mozilla 1.6 eller MSIE 6.0

Det gør jeg så heller ikke længere!

Jeg kan se, at scriptet afhænger af et javascript der afvikles hos
klienten og kalder php-scriptet på serveren - måske var det en idé, at
undersøge om dit php-script rent faktisk bliver kaldt - du kan evt.
kigge i loggen eller noget!

På den måde kan du afgøre om fejlen ligger i php eller i javascript!

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-07-04 08:44

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]

Uden at have helt overblik over, hvordan teknikken fungerer, kan jeg
umiddelbart se en uoverensstemmelse mellem h1.php, h2.php og heading.php
- jeg vil tro, at javascriptet kalder de første to, mens php-scriptet
ligger i den sidste?

Du burde få noget mere brugbart ud fra server-loggen!

Mvh Tommy