Beskæring af billede - rektangulære billed~
Fra : Steffen Mogensen

Dato : 21-07-04 10:22

Ved hjælp af PHP/gdlib har jeg fint kunne resize billeder og
lægge dem op i forskellige størrelser.

Imidlertid ønsker jeg også at kunne beskære et billeder der fx er
200x300, så det bliver 200x200 pixels. MEN MEN - billedet må ikke
blive vredet (som det ville blive det, hvis man bare tvang
proportionerne ned via html). Istedet skal det beskæres (ja, så
noget af billedet forsvinder...) men så billedet på 200x200 viser
et udsnit af originalbilledet.

Jeg mangler et par gode råd... - er der nogen, der kan hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 21-07-04 10:51

Steffen Mogensen wrote:
> [...]
> et udsnit af originalbilledet.
>
> Jeg mangler et par gode råd... - er der nogen, der kan hjælpe?

Imagemagick eller Netpbm kan nok hjælpe.. de kræver dog at du har adgang
til at installere programmer på serveren...

http://imagemagick.org/
http://netpbm.sourceforge.net/

--
ulrik nielsen
excuse of the day : IRQ-problems with the

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 21-07-04 14:01

Steffen Mogensen wrote:
> [...]
> et udsnit af originalbilledet.
>
> Jeg mangler et par gode råd... - er der nogen, der kan hjælpe?

Hvad med noget lignende:

$orgImage = imagecreatefrompng("someimage.png");
$newImage = imagecreatetruecolor(200, 200);
imagecopy($newImage, $orgImage, 0, 0, 0, 50, 200, 200);

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs