problem med mySQL
Fra : [x]

Dato : 14-07-04 20:26

Hey ng.

Jeg sidder med en kammerat der har problemer med mySQL/phpmyadmin. Hvis
han accesser mysql via phpmyadmin får han følgennde besked:

Error
The additional Features for working with linked Tables have been
deactivated. To find out why click here

PMA Database ... not OK[ Documentation ]
General relation features Disabled

Jeg kan desværre ikke fortælle ham hvad dette skyldes, da jeg heller
ikke har det store kendskab til php/mysql. Håber at der en der kan
forklare os det.

På forhånd tak.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-07-04 20:48

On Wed, 14 Jul 2004 21:26:12 +0200, "[x]" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Jeg kan desværre ikke fortælle ham hvad dette skyldes, da jeg heller
>ikke har det store kendskab til php/mysql. Håber at der en der kan
>forklare os det.

Documentation-linket kan måske forklare nærmere om det.

Det er blot en udvidet funktionalitet i PHPMyAdmin, som kræver at
PHPMyAdmin selv har nogle tabeller at skrive til. Hvis det er sat op,
kan man fx gemme queries, informere PHPMyAdmin om relationer i
tabellerne, lave og gemme en grafisk fremstilling af datamodellen,
m.m.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jf. (og ikke jvf.)

Fra : [x]

Dato : 14-07-04 21:31

Peter Brodersen wrote:

> Documentation-linket kan måske forklare nærmere om det.

Ja, men problemet med det var at vi ikke blev meget klogere af det der
stod. Derfor spurgte jeg her. :)

> [...]
> kan man fx gemme queries, informere PHPMyAdmin om relationer i
> tabellerne, lave og gemme en grafisk fremstilling af datamodellen,

Kommer det til at betyder det store for brugeren, hvis der i første
omgang kun er tale om at skrive/læse data fra databasen bl.a. i
forbindelse med en gæstebog?

Tak for dit svar.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-07-04 21:54

On Wed, 14 Jul 2004 22:31:14 +0200, "[x]" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Kommer det til at betyder det store for brugeren, hvis der i første
>omgang kun er tale om at skrive/læse data fra databasen bl.a. i
>forbindelse med en gæstebog?

Nej, det er blot til avancerede features, der er specifikke for
PHPMyAdmin. Hvis man bare skal rette et par felter, så er der ikke
noget at bruge det til, men hvis man jævnligt kører lange queries, så
kan man fx "bookmark'e" dem, så de bliver husket til en anden gang og
er lette at trække frem igen. Fremmednøgler i ens tabeller kan have
links direkte hen til primærnøgler i en anden tabel.

Det er okay, hvis man ofte bearbejder mange tabeller via PHPMyAdmin,
men i det aktuelle tilfælde vil der ikke være nogen fordel ved at
bruge de udvidede features.

Fra : [x]

Dato : 14-07-04 22:15

Peter Brodersen wrote:

> [...]
>
> Det er okay, hvis man ofte bearbejder mange tabeller via PHPMyAdmin,
> men i det aktuelle tilfælde vil der ikke være nogen fordel ved at

Ok, så er jeg lidt mere med. Jeg takker mange gange for svaret.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk