Jeg for en WARNING!!!
Fra : Frank Mortensen

Dato : 12-07-04 20:55

Først vil jeg sige at jeg er lige begyndt på at kode php, så jeg
er nok ikke lige den skarpeste til at forstå selve php sproget,
så bær over med mig.

Jeg er igang med at lave en prøve på en gæstebog, og jeg har
fulgt et hæfte som hedder START PÅ PHP, efter at jeg har skrevet
det ind som skal skrives ind for jeg en warning som er følgende:

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid
MySQL result resource in
/customers/fam-roland.dk/fam-roland.dk/httpd.www/prove.php on
line 32

Jeg har webhotel hos B-One. Jeg har skrevet min kode ind
nedenunder:

mysql_query("INSERT INTO bog (navn, email, dato, besked) VALUES
('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
}
?>
<center>
   <form method="post" action="<? echo $php_self;?>">
      <input type="Hidden" name="skriv" value="1">
      Navn: <input type="Text" name="navn"><br>
      Email: <input type="Text" name="email"><br>
      <input type="Submit" value="Send">
   </form>
      <?
         $foresp =mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM
bog ORDER BY nr DESC");
         while($data=mysql_fetch_row($foresp)){
            echo "<tr><td valign=top>";
            echo "fra:<a href=\"mailto:$data[1]\">$data[0]</a>";
            echo "<br>$data[2]";
            }

Jeg håber at det er kode nok til at genneskue hvad der er galt,
ellers må i ihvertfald sige til.

Med venlig hilsen

Frank Mortensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frank Mortensen

Dato : 12-07-04 21:04

P.S. Hvis det er så er adressen:
http://www.fam-roland.dk/prove.php

Fra : Frank Mortensen

Dato : 12-07-04 21:24

Frank Mortensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> P.S. Hvis det er så er adressen:
> http://www.fam-roland.dk/prove.php

Nu har jeg fundet fejlen p den warning, og den lå i MySQL, den er
rettet og warning kommer ikke længere frem på skærmen, men nu er
der så opstået et problem, og det er at når jeg skriver i
gæstebogen, viser den ikke det jeg har skrevet. Jeg kan se i
phpmyadmin, at jeg kan fremstille en php kode. Skal jeg sætte den
ind? Og hvor skal den sættes ind?

Fra : [x]

Dato : 14-07-04 00:19

Frank Mortensen wrote:

> [...]
> gæstebogen, viser den ikke det jeg har skrevet. Jeg kan se i
> phpmyadmin, at jeg kan fremstille en php kode. Skal jeg sætte den

Hey Frank.

Så vidt jeg lige kan se skyldes det at du bruger mysql_fetch_row() i
stedet for mysql_fetch_array(). Jeg kan tage fejl, men prøvede at bytte
mysql_fetch_array() ud med mysql_fetch_row() i min egen. Efter jeg havde
gjrot det kunne jeg heller ikke se de indlæg der er. Jeg håber det løser
problemet.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Frank Mortensen

Dato : 14-07-04 14:38

[x] wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> mysql_fetch_array() ud med mysql_fetch_row() i min egen. Efter jeg havde
> gjrot det kunne jeg heller ikke se de indlæg der er. Jeg håber det løser

Hey [x], min veeeeen.

Nu prøvede jeg at mysql_fetch_row ud med mysql_fetch_array() men det hjalp
ikke en dyt, jeg aner simpelthen ikke hvad der skulle være galt, men et
eller andet er der vel...

Mvh. Franke

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-07-04 14:51

Frank Mortensen wrote:

[klip]

> mysql_query("INSERT INTO bog (navn, email, dato, besked) VALUES
> ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");

[klip]

>    <form method="post" action="<? echo $php_self;?>">

Prøv med:

mysql_query("INSERT INTO bog (navn,email,dato,besked)
VALUES ($_POST["navn"], $_POST["email"], $_POST["dato"],
$_POST["besked"])");

Relevant læsning:
http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-07-04 15:13

Tonni Aagesen wrote:
> mysql_query("INSERT INTO bog (navn,email,dato,besked)
> VALUES ($_POST["navn"], $_POST["email"], $_POST["dato"],
> $_POST["besked"])");

Det vil vidst give et par parse errors ;)
Bør nok være:

mysql_query("INSERT INTO bog (navn,email,dato,besked) VALUES
('".$_POST["navn"]."', '".$_POST["email"]."', '".$_POST["dato"]."',
'".$_POST["besked"]."')");

mvh
Johan

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-07-04 15:25

Johan Holst Nielsen wrote:

> mysql_query("INSERT INTO bog (navn,email,dato,besked) VALUES
> ('".$_POST["navn"]."', '".$_POST["email"]."', '".$_POST["dato"]."',
> '".$_POST["besked"]."')");

Ja, ville egentlig bare illusterere brugen af superglobals, men det bør
nok gøres med et korrekt eksempel ;)

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 14-07-04 15:24

Tonni Aagesen wrote:

> mysql_query("INSERT INTO bog (navn,email,dato,besked)
> VALUES ($_POST["navn"], $_POST["email"], $_POST["dato"],
> $_POST["besked"])");

og husk så at validere dit indput så ikke slemme folk smadre dit setup..!!

overvej hvad der ville ske hvis nogen skrev følgende i beskedfeltet :)
---------
blabla
<script type="text/javascript">
while(1){ alert('se mig') }
</script>
---------
- eller det der var værre...

--
ulrik nielsen
excuse of the day : The MGs ran out of gas.

Fra : Frank Mortensen

Dato : 14-07-04 16:49

Ulrik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]

Prøvede at sætte det ind, men det hjalp heller ikke, men jeg tænkte på om der
ikke skal laves om et sted med nogle nye variabler eller måske skal der
skrives noget ind i MySQL???

> og husk så at validere dit indput så ikke slemme folk smadre dit setup..!!

Lige nu er det udelukkende kun en prøve, bare for at lære lidt om gæstebøger
så medmindre at man kan smadrer hele hjemmesiden, så går det nok... ;)