Chmod og andet.. Hjælp!
Fra : Lars Peter Jensen

Dato : 10-07-04 15:46

hej, jeg håber at der er en der kan hjælpe mig.. jeg har kigget
på en gæstebog som jeg skal til at sætte op til min egen side,
men jeg ved ikke så meget om php, så jeg vil lige høre hvad det
betyder at "Chmod" nogle filer.. der er også en talkode og
andet.. jeg har her lagt informationen, så hvis nogen kan guide
mig lidt igennem det.

De skriver følgende i deres installations guide:

1. Extract files from .zip file.

2. Create directory for guestbook on web server.

3. Upload .gif files in binary mode.

4. Upload .php files in ascii mode.

5. Chmod the following to 0666:

(01) badStrings.php
(02) badWords.php
(03) banned.php
(04) db.php
(05) deleted.php
(06) fields.php
(07) id.php
(08) options.php
(09) password.php
(10) smilies.php
(11) temp.default.php

6. Point a browser to "admin.php" and set password.

7. The sign and view pages are respectively sign.php and
view.php.

---------------

Jeg håber på at der er en der kan hjælpe !

Hilsen Lars Peter Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Peter Jensen

Dato : 10-07-04 15:49

hvad er desuden "Scii-mode"..?!

det kan sgi ikke være så svært med en dum gæstebog.. eller hvad
s´ker der her?!

Jeg fatter alligevel ikke så meget!

LPJ

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-07-04 10:04

"Lars Peter Jensen" <nintjan@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 5. Chmod the following to 0666:
> ---------------
>
> Jeg håber på at der er en der kan hjælpe !

Det ligner meget den gæstebog jeg kiggede på i går. Nåh men, chmod er en
unix kommande til at administrere filrettigheder. Man kan give rettigheder
for brugeren, gruppen og andre. chmod 0666 giver læs og skriverettigheder
til både brugeren, gruppen og andre. Du skal have et login for at udføre den
kommando, og det er nok de færreste "almindelig" mennesker, der har den form
for adgang. Hvis man i sin ftp session skriver dir, så kan man se, de
forskellige rettigheder. Her er et eksempel fra min egen:

ftp> cd www
250 CWD command successful.
ftp> dir
200 PORT command successful.
150 Opening ASCII mode data connection for file list.
drwxr-xr-x 2 14046 private 4096 Jul 10 13:09 _derived
drwxr-xr-x 2 14046 private 4096 Jul 10 13:09 _fpclass
drwxr-xr-x 2 14046 private 4096 Jul 10 13:09 _overlay
drwxr-xr-x 2 14046 private 4096 Jul 10 13:09 _private
drwxr-xr-x 3 14046 private 4096 Jul 10 13:09 _themes
-rw-r--r-- 1 14046 private 6824 Jul 10 13:09 aboutme.htm
-rw-r--r-- 1 14046 private 7596 Jul 10 13:09 favorite.htm
-rw-r--r-- 1 14046 private 8832 Jul 10 13:09 feedback.htm

Jeg har brugt kommandoen ftp fra en windows 2000 pro maskine, men kommendoen
er ens på alle windowsversioner. Den kører default i ascii (tekst mode), og
hvis man vil have den til at overføre i binary mode, så skriver man bare
kommandoen 'bin' i sin ftp-prompt.

Som man kan se af ovenstående, så er alle filer og kataloger ejet af
brugeren 14046 og gruppen er private. Yderst til venstre kan man se
filrettighederne. drwxr-xr-x fortæller nogle forskellige ting. Man kan dele
rettighederne op i 4 grupper på formen x xxx xxx xxx. Den første gruppe
fortælle hvor vidt det er et katalog (directory) eller ej. Hvis der står et
'd', som i de 5 øverste, så er det et katalog, og hvis der står en '-', så
er det en fil. Derefter kommer 3 grupper af 3 karakterer. Den første gruppe
angiver rettigheder for brugeren. I dette tilfælde for de 5 øverste står der
rwx. Det betyder at brugeren kan læse, skrive og udføre (eksekvere). Den
næste gruppe som er rettigheder for gruppen er r-x, og det giver ret til at
læse og udføre, og det samme gælder for andre (r-x). På de 3 nederste filer
er rettighederne (delt i 4) - rw- r-- r--, og deraf kan vi se, at de ikke er
kataloger pga. det første '-'. Derefter kommer rw- som fortæller, at
brugeren kan læse og skrive i filen. Derefter kommer r-- som fortæller, at
gruppen kun må læse filen, og derefter kommer r--, som fortæller at (alle)
andre kun kan læse filen. En chmod 0666 på filen feedback.htm vil give
rettighederne -rw-rw-rw-, hvilket betyder, at alle kan læse og skrive i
filen, og det kan måske være nødvendigt, da apache og php (brugeren/ejeren
af php) har brug for at tilgå filerne, og de er næppe med i gruppen private
og slet ikke brugeren 14046, så de vil i dette tilfælde være 'andre'.
Rettighederne på ovenstående eksempel er kommet fra en overførelse af
Frontpage 2003, og jeg har kun brugt Frontpage i ca. en halv time, og jeg
aner intet med hensyn til, om Fronpage kan gøre noget med filrettighederne.
Jeg tror det ikke. Det er nok noget der er styret af brugerens umask på
serveren, hvor ens webhotel ligger.