forms og php
Fra : Henrik

Dato : 09-07-04 17:09

okay!

Nu har jeg ihærdigt prøvet at få det her (lort) til at virke og
det vil bare ikke... jeg følger en artikel på webcafe.dk og nu
har jeg så afprøvet...

http://www.eof.frac.dk/test.php der kan i se det jeg har lavet,
prøv at udfyld det og så videre, til submit.php... så sSKULLE der
gerne stå noget om det du lige havde udfyldt men det gør der ikke

Først får i test.php:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>test2</title>
</head>
<form action="http://www.eof.frac.dk/submit.php" method="post">
name="fornavn" size=
"30">
alder" />

<button type="submit">Send data</button>

</form>

og her submit.php:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Dine data</title>
</head>
<?php
$navn = $request["fornavn"];
$alder = $request["alder"];
$adresse = $request["adresse"];
$post_nr = $request["post_nr"];
$helst = $request["helst"];
echo "Du hedder $navn, er $alder, bor på $adresse, dit post nr.
er $post_nr og skal du være helt ærlig foretrækker du $helst";
?>

håber i kan hjælpe.

Hvis jeg evt. kunne få en msn ven der kunne hjælpe mig ville jeg
være glad

/Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : [x]

Dato : 09-07-04 17:32

Henrik wrote:

> <button type="submit">Send data</button>

Skriv evt sådan her: <input type="submit" value="send data">

> $navn = $request["fornavn"];
> $alder = $request["alder"];
> $adresse = $request["adresse"];
> $post_nr = $request["post_nr"];
> $helst = $request["helst"];

Gør det sådan her i stedet: $navn = $_POST["fornavn"] Så burde det virke.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 19:09

Henrik skrev:

>$navn = $request["fornavn"];

Jeg bruger:

   $navn=$_POST['fornavn'];

(Enkelte eller dobbelte anførselstegn er lige meget)

--
Bertel

Fra : Morten Holt

Dato : 09-07-04 20:39

Henrik wrote:

[...]
> $navn = $request["fornavn"];
> $alder = $request["alder"];
> $adresse = $request["adresse"];
> $post_nr = $request["post_nr"];
> $helst = $request["helst"];
du skal bruge $_REQUEST["fornavn"];
eller
$_REQUEST['fornavn']

--
Morten "T-Hawk" Holt
Web: http://80.164.182.106/t-hawk.t-bnc.com

Fra : Jakob

Dato : 10-07-04 23:09

Jeg har samme problem som henrik, og jeg bruger
http://www.webcafe.dk/artikler/php/htmlformularer/
og jeg har kopi'ret direkte fra siden, men den sender bare en blank side ud,
det er lige som om der ikke bliver sendt nogle informationer med "post"

Jeg prøver mig med den nede ved
Hvordan PHP også fordøjer <select> og <input type="radio">
min spis2.html ser så ledes ud

<head>
<title></title>
</head>

<?php
$type = $_REQUEST["type"];
$navn = $_REQUEST["navn"];
$alder = $_REQUEST["alder"];
$helst = $_REQUEST["helst"];

echo "Så $navn på $alder betragter altså sig selv som $type og vil helst
$helst"; ?>

Jeg bruger xp, apache 2.0.50, mysql, php 4.3.7.

Jeg kan godt lave en side der henter info fra mysql !!!

Nogen der har en ide til hvad der går galt...

MVH Jakob

Fra : [x]

Dato : 11-07-04 20:32

Jakob wrote:

> <?php
> $type = $_REQUEST["type"];
> $navn = $_REQUEST["navn"];
> $alder = $_REQUEST["alder"];
> $helst = $_REQUEST["helst"];

Prøv med $_POST[''] i stedet for $_REQUEST['']

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-07-04 20:49

On Sun, 11 Jul 2004 21:32:29 +0200, "[x]" <no@spam.dk> wrote:

>Prøv med $_POST[''] i stedet for $_REQUEST['']

Eh, hvorfor nu det, i forhold til det aktuelle problem?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jf. (og ikke jvf.)

Fra : [x]

Dato : 11-07-04 20:56

Peter Brodersen wrote:

> Eh, hvorfor nu det, i forhold til det aktuelle problem?

Fordi jeg havde forstået det sålede at det var der problemet lå, men tog
tilsyneladende fejl...

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-04 20:56

[x] wrote:

> Fordi jeg havde forstået det sålede at det var der problemet lå, men tog
> tilsyneladende fejl...

Problemet vil aldrig (eller i _meget_ sjældne tilfælde) kunne opstå ved
_POST vs. _REQUEST

mvh
Johan

Fra : [x]

Dato : 11-07-04 21:02

Johan Holst Nielsen wrote:

> Problemet vil aldrig (eller i _meget_ sjældne tilfælde) kunne opstå ved
> _POST vs. _REQUEST

Det er muligt, jeg er ikke så stiv i php. Jeg prøver bare at hjælpe, men
det er muligt at jeg vildleder i stedet... Det var jo ikke tanken.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-04 21:06

[x] wrote:

> Det er muligt, jeg er ikke så stiv i php. Jeg prøver bare at hjælpe, men
> det er muligt at jeg vildleder i stedet... Det var jo ikke tanken.

Gør du reelt set ;)

$_REQUEST indeholder $_GET og $_POST (tidligere også $_COOKIE)... derfor
vil data der er inkluderet i $_POST også være at finde i $_REQUEST...

Dog kan POST parameters blive overskrevet af GET med samme navn... men
så ska man ind og kigge på variables_order i php.ini filen ;)

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-04 21:08

Johan Holst Nielsen wrote:
> $_REQUEST indeholder $_GET og $_POST (tidligere også $_COOKIE)... derfor
> vil data der er inkluderet i $_POST også være at finde i $_REQUEST...

Jah - nu vildleder jeg :D Jeg skal vidst til at i seng

$_REQUEST indeholder $_GET, $_POST og $_COOKIE (tidligere også $_FILE)
skulle der stå ;)

mvh
Johan

Fra : [x]

Dato : 11-07-04 21:11

Johan Holst Nielsen wrote:

> $_REQUEST indeholder $_GET, $_POST og $_COOKIE (tidligere også $_FILE)
> skulle der stå ;)

Så blev jeg om ikke andet lidt klogere i dag. :)

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-04 05:15

Johan Holst Nielsen skrev:

>$_REQUEST indeholder $_GET, $_POST og $_COOKIE (tidligere også $_FILE)
>skulle der stå ;)

Tak for den oplysning. Det vidste jeg ikke.

Men er der alligevel ikke en god grund til at bruge $_POST? Man
fortæller mere præcist i selve koden hvad det er man har brug
for, og måske gør man det endda hurtigere for serveren at tilgå
de rigtige variable fordi den skal gennemsøge et snævrere scope?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-07-04 08:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> for, og måske gør man det endda hurtigere for serveren at tilgå
> de rigtige variable fordi den skal gennemsøge et snævrere scope?

Jo - der er meget god grund til at bruge $_POST - for så ved du hvilken
method du får input fra. I $_REQUEST tilfældet - ville brugeren kunne
overskrive data via f.eks. POST data ved at sende GET data med. (Default
i PHP opsætningen er vidst at alt GET data overskrives af POST data med
samme navn - du må dog ikke hænge mig op på det - tjek variables_order i
php.ini).

Ved langt de fleste tilfælde vil brug af $_COOKIE, $_POST og $_GET
stadig anbefales. Man der kan være tilfælde - hvor en side både modtager
data via POST og GET (vel og mærke for samme variabel) - og så kan
$_REQUEST være fordel. Det kunne være en side som var dedikeret til at
gennem data - denne kunne f.eks. modtage session id'en som både GET og
POST - i dette tilfælde ville det være en fordel at få fat i session
id'et med $_REQUEST.

Men som PHP manualen selv siger:
"Variables provided to the script via the GET, POST, and COOKIE input
mechanisms, and which therefore cannot be trusted."

mvh
Johan