"Design guide" - nogen links?
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 08-07-04 08:17

Hejsa!

Jeg startede på PHP for ca. et år siden, og er nu nået temmelig langt ind i
et ret omfattende projekt. Det er efterhpnden så stort og med så mange
php-filer, at jeg har svært ved at bevare overblikket over det...

Jeg er java-udvikler af oprindelse, så jeg kan godt li' at der er struktur
og orden i tingene. Og at der er de lag, der er nødvendige for at opretholde
strukturen. Om det er et plus ved jeg ikke, for jeg har aldrig lært helt,
hvordan strukturen bør være for en "rigtig" PHP-applikation.

Til java findes adskillige design-patterns, afhængig af hvad man laver.

Min applikation er en ganske almindelig (hmm?) hændelses-orienteret
applikation. Til web... Mere er der vidst ikke at sige om det.

Altså - for at runde det af - er der nogen der kender nogle gode links til
lidt læsning om, hvordan man smart/praktisk kan strukturere sin kode, så den
er nem at vedligeholde og bygge videre på? Noget i stil med moduler, der kan
stykkes sammen efter behov...

Jeg skal gerne besvare spørgsmål efter behov - tror det blev lidt indviklet
;)

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 08-07-04 11:51

Thomas Rokamp wrote:
> [...]
> er nem at vedligeholde og bygge videre på? Noget i stil med moduler, der kan

Altså umiddelbart vil jeg mene at det ikke behøver være specielt
sprog-specifikt hvordan man designer sine applikationer, men der er
selvfølgelig forskelle..

model-view-control paradigmet er noget folk ofte forbinder med godt
design, der er en gut der har skrevet en artikel i php øjemed om det
her: http://www.tonymarston.net/php-mysql/model-view-controller.html
(jeg har ikke læst den, googlede bare lige).

Derudover kan du prøve http://phppatterns.com/ for løsningsmodeller til
generelle designpatterns.

--
Mvh. Nezar Nielsen