Creation Date
Fra : Jimmy

Dato : 06-07-04 20:02

Hej

Jeg har en stribe digitalbilleder, som jeg gerne vil have navngivet med
Creation Date:

2004-06-06 - IMG2004.jpg

Problemet er bare, at Linux (ifølge min Googling) ikke understøtter Creation
Date, men i stedet
filectime -- Gets inode change time of file
fileatime -- Gets last access time of file
filemtime -- Gets file modification time

Tager jeg billederne og lægger dem over på Windows og skriver scriptet i ASP
virker det fint.

Selvom jeg lægger billedet frem og tilbage mellem UNIX og Windows kan
Windows hele tiden se Creation Date, så det leder mig til at tro, at
informationen også kan hentes i PHP på Linux.

Nogen der kan hjælpe mig?

(Synes det er lidt af en falliterklæring at skulle løse problemet i ASP

Mvh
Jimmy

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-04 20:23

Jimmy wrote:

> Hej
>
> Jeg har en stribe digitalbilleder, som jeg gerne vil have navngivet med
> Creation Date:
>
> 2004-06-06 - IMG2004.jpg

Hvis der er gemt EXIF information i billederne, så prøv at se om
kameraet ikke skulle ha´ gemt disse information....

http://dk.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jimmy

Dato : 06-07-04 20:41

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Hvis der er gemt EXIF information i billederne, så prøv at se om
> kameraet ikke skulle ha´ gemt disse information....
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php

Faktisk ikke nogen ringe løsning - Der var information i billederne.

Jeg er stadig interesseret i om Creation Date kan findes under Linux, så
hvis nogen kan oplyse nærmere vil det være cool.

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-07-04 21:37

On Tue, 6 Jul 2004 21:40:46 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote:

>Jeg er stadig interesseret i om Creation Date kan findes under Linux, så
>hvis nogen kan oplyse nærmere vil det være cool.

Nej, men hvis der ikke er ændret i filerne, vil filemtime være lig med
creation date. Hvis man kopierer en fil over, kan filemtime sagtens
være bevaret, i stedet for at den sættes til kopierings-tidspunktet.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: én (og ikke een)

Fra : Jimmy

Dato : 06-07-04 21:47

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Nej, men hvis der ikke er ændret i filerne, vil filemtime være lig med
> creation date. Hvis man kopierer en fil over, kan filemtime sagtens
> være bevaret, i stedet for at den sættes til kopierings-tidspunktet.

Ja, det var også hvad jeg fandt ud af.
Imidlertid kunne jeg se, at Windows fortsat kunne se den oprindelige CD, når
filerne lå på en Linux-server sharet via Samba.

På en eller anden måde bør man da så kunne udtrække denne information
igennem Linux/PHP, da den jo findes.

Bevares, det lyder ikke som noget nemt projekt, men jeg forstår simpelthen
ikke, hvorfor det ikke umiddelbart kan lade sig gøre.

mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-07-04 22:04

On Tue, 6 Jul 2004 22:47:28 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote:

>Imidlertid kunne jeg se, at Windows fortsat kunne se den oprindelige CD, når
>filerne lå på en Linux-server sharet via Samba.

Hvis man kopierer filer over via Samba, så bevares Modify time,
hvilket i mange tilfælde tilsvarer en fils oprettelses-tidspunkt.

Kører man fx en stat (kommando eller PHP-funktion) på filen, så er der
ingen informationer om det oprindelige oprettelses-tidspunkt.

Jeg har prøvet at kopiere en fil over Samba fra Windows til Linux,
hvor creation date i Windows er "4. juli 2004, 22:50:26". Det
tidspunkt er ikke bevaret:

$ stat 01melmacinterstate.mp3
File: "01melmacinterstate.mp3"
Size: 170446 Blocks: 344 IO Block: 4096 Regular
File
Device: 301h/769d Inode: 9158955 Links: 1
Access: (0764/-rwxrw-r--) Uid: ( 1000/ penguin) Gid: ( 1000/
penguin)
Access: Tue Jul 6 22:54:40 2004
Modify: Tue Jul 6 22:54:40 2004
Change: Tue Jul 6 22:54:40 2004

$ php -r 'print_r(stat("01melmacinterstate.mp3"));'
Array
(
[0] => 769
[1] => 9158955
[2] => 33268
[3] => 1
[4] => 1000
[5] => 1000
[6] => 18909
[7] => 170446
[8] => 1089147280
[9] => 1089147280
[10] => 1089147280
[11] => 4096
[12] => 344
[dev] => 769
[ino] => 9158955
[mode] => 33268
[nlink] => 1
[uid] => 1000
[gid] => 1000
[rdev] => 18909
[size] => 170446
[atime] => 1089147280
[mtime] => 1089147280
[ctime] => 1089147280
[blksize] => 4096
[blocks] => 344
)

Og slutteligt, "Properties" i Windows på den kopierede fil over et
Samba-share giver også en creation date, der er lig modified date, så
Samba vælger nok blot at sende modified-tidspunktet med som
created-tidspunktet, i mangel af bedre.

... en hurtig test viser, at det er tilfældet. Jeg opretter en fil
under linux, modificerer den lidt tid senere, tjekker "Properties" på
den, og Created og Modified-tidspunktet rapporteres stadigvæk som det
samme.

>På en eller anden måde bør man da så kunne udtrække denne information
>igennem Linux/PHP, da den jo findes.

Den findes slet ikke - i hvert fald ikke under det filsystem. Beklager
:)

Fra : Jimmy

Dato : 06-07-04 22:44

> [...]
> Samba-share giver også en creation date, der er lig modified date, så
> Samba vælger nok blot at sende modified-tidspunktet med som

Ja, du har ret.
Jeg huskede galt med hensyn til at flytte filerne frem og tilbage.

MD er sådan set også fin nok, da jeg aldrig modificerer mine
originalbilleder.

Tak for opklaringen,
Jimmy