CD-ROM drev ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-05-01 06:08

Bag på et gammelt CD-ROM drev, 4x fra 1996, som jeg er ved at anbringe i min gamle pc, ser
jeg at der er en jumper der kan indstilles på 3 måder, nemlig MASTER, SLAVE eller CABLE
SELECT. De to forstnævnte indstillinger er jeg ikke så meget i tvivl om, med hvornår
anvender man den tredje mulighed, CABLE SELECT?

På forhånd tak for et svar

Claus
--
Få dig et X-drev på nettet:
http://www.xdrive.com/promo/tellafriend?referee=14465641

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 07-05-01 08:22

Meget enkelt..
IDE-kablet er delt op så der somregel er tre stik.
Det ene sættes i bundkortet. Hvis man så følger kablet, og tilslutter drevet
på det næste ledige stik, så bliver den master. Sætter du det derimod til på
det sidste stik så bliver den slave.

Bundkort-----master----slave.

Jeg anvender cable-select på en brænder jeg deler med en ven. Så skal vi
ikke ændre på jumperen hver gang vi flytter den fra en computer til en
anden, det klarer placeringen på kablet selv.

Håber du forstod det

Mvh Christian

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-05-01 08:32

> [...]
drevet
> på det næste ledige stik, så bliver den master. Sætter du det derimod til

Øh, er det ikke omvendt? (I hvert fald med IDE 100-kabler, der er masteren
den der sidder i enden.) Og ja, jeg bruger også cable select på et IDE raid
controllerkort, hvor diskene ofte bliver skiftet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 07-05-01 10:05

On Mon, 7 May 2001 09:31:33 +0200, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppe_dam@hotmail.com> wrote:

>Øh, er det ikke omvendt? (I hvert fald med IDE 100-kabler, der er masteren
>den der sidder i enden.) Og ja, jeg bruger også cable select på et IDE raid
>controllerkort, hvor diskene ofte bliver skiftet.

Jo, masteren er det stik der sidder i enden.

Desuden skal både kabel og eventuel anden hardvare på det samme kabel
være beregnet og indstillet til det.

Der findes ældre kabler, hvor man ikke kan bruge den mulighed.

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 07-05-01 11:19

Hehehe.. okey... for længe siden jeg har rodet med ide-kabler *G*

---