tilføj kolonne i access
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-08-04 21:48

Jeg vil gerne kunne tilføje en kolonne via en asp side.

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&safe=off&client=lgtech-kb&selm=97l3c2%24p8f%241%40news.inet.tele.dk

Jeg har set lidt på denne side, men forstår ikke meningen med de forskellige
kommandoer. Er der nogen som kort kan fortælle hvad hver enkelt gør? Evt. et
link til en side som gør.

"alter table minTabel add nyKolonne varchar(30)"

Specielt "varchar(30)" vil jeg gerne vide formålet med / funktionen af.

Hvordan bruges sætningen? skal den være en del af en funktion *1, eller ?

God weekend.

*1
Function AddColumn

alter table minTabel add nyKolonne varchar(30)

End Function

Skal der mere med?
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 22:58

Christian M. Nielsen skrev:

> Jeg vil gerne kunne tilføje en kolonne via en asp side.

Hvad er formålet?

> "alter table minTabel add nyKolonne varchar(30)"

Det er sql-syntaksen for at ændre en tabel. De engelske nøgleord er
forholdsvis selvforklarende - bortset fra varchar(30), som er en
datatypebetegnelse. Varchar er en teksttype der kan indeholde
tekster i forskellige længder. Varchar(30) betyder et varchar-felt
med længden 30 - dvs. at der maks kan være 30 tegn i feltet.

> Hvordan bruges sætningen? skal den være en del af en funktion
> *1, eller ?

Den køres som en handlingsforespørgsel - fx som her:

   alterSQL = "ALTER TABLE....."
   Conn.Execute(alterSQL)

Bemærk at syntaksen - og specielt navnene på de forskellige
datatyper - varierer fra database til database. Du vil nok kunne få
bedre hjælp i en af databasegrupperne
(<http://usenet.dk/grupper.pl?seek=database>).

I Access/asp kan man dog også benytte ADO til at ændre i
tabeldefinitionerne. Jeg kan ikke huske hvordan, men det har været
oppe i gruppen før (prøv evt. google).
--
Jens Gyldenkærne Clausen