Doctype ??
Fra : Is

Dato : 05-08-04 23:19

Hej

Jeg har nogle asp sider, som jeg af flere årsager er ved at opdatere, med
css og derefter validerer med på http://validator.w3.org/detailed.html

lige nu starter jeg sådan ;

<%Option Explicit%>

<head>
<base target="main">

---

er det godt nok, eller skal der stå mere (hvordan det skal læses)
--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 09:58

Is skrev:

> <%Option Explicit%>

Der mangler en doctype før html (men efter Option Explicit, der jo
kun ses af asp-parseren).

Du kan se lidt om doctypes i artikeludkastet her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 06-08-04 20:03

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> kun ses af asp-parseren).
>
> Du kan se lidt om doctypes i artikeludkastet her:

Jeg har tidligere besøgt siden, men heller ikke den gang synes jeg at der
stod noget for asp & doctype , heller ikke på html.dk /asp kan jeg finde
noget om det ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 20:17

Is skrev:

> Jeg har tidligere besøgt siden, men heller ikke den gang synes
> jeg at der stod noget for asp & doctype ,

Det er korrekt - men der er nu heller ikke grund til at skrive
noget om asp og doctype. Asp-kode afvikles på serveren, og skal
derfor slet ikke ses af en browser. Resultatet af serverens
fortolkning af en asp-side er en helt almindelig html-side.

De regler der gælder for html-sider (bl.a. med hensyn til doctype),
gælder altså på præcis samme måde for asp-sider (undtagen sider der
slet ikke vises i en browser).

I dit eksempel er <% Option Explicit %> en asp-kode, og den kan
derfor ikke ses af browseren (prøv evt. at bruge vis kilde til at
se den genererede html-kode). Det første browseren ser er derfor
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 06-08-04 20:39

> [...]
> derfor ikke ses af browseren (prøv evt. at bruge vis kilde til at
> se den genererede html-kode). Det første browseren ser er derfor

nå nå ,

Det er sådan set også i et forsøg på at indsætte:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

at der er gået ged i det. men du har jo nu sagt hvor det skal være , og det
hjalp.

Nu godkender valideringen siden
http://www.dch-haslev.dk/hvadindex2.asp

at jeg så ikke er tilfreds er jo noget andet.

ind til videre tak.
--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 20:58

Is skrev:

> Nu godkender valideringen siden
> http://www.dch-haslev.dk/hvadindex2.asp

Ikke helt - der er en enkelt fejl endnu (samt en manglende
tegnsætserklæring).

> at jeg så ikke er tilfreds er jo noget andet.

Valid kode er på ingen måde en garanti for at siden ser godt ud
(eller bare at den ser ud som man vil have det). Valid kode er bare
en forudsætning for at browsere kan fortolke siden uden at gå på
kompromis med reglerne og uden at gætte (eller rettere vælge uden
at spørge) på hvad sidens forfatter har ment.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 06-08-04 22:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ikke helt - der er en enkelt fejl endnu (samt en manglende
> tegnsætserklæring).

ja ja nu skriver den :
No error or warning found
Congratulations!

men
tegnsætserklæring ?? hvad er det ? og hvor kan jeg så se lidt om det ??

---
> [...]
> kompromis med reglerne og uden at gætte (eller rettere vælge uden
> at spørge) på hvad sidens forfatter har ment.

Det vidste jeg godt - jeg mente også bare at jeg holdt ikke op med at
arbejde med den.

Hvor kan jeg se hvad der er "normalt" ? jeg mener hvis jeg ikke skriver str
på H1 hvad er så størrelsen
Og hvad er "normal farver" for link

NÅ det hører vel ikke hjemme i denne ng ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 22:48

Fx her: <http://validator.w3.org/docs/help.html#faq-charset>.

> Hvor kan jeg se hvad der er "normalt" ? jeg mener hvis jeg
> ikke skriver str på H1 hvad er så størrelsen

Du kan jo kigge på visningen i din egen browser. Men når du ikke
specificerer en størrelse, er der som sådan ikke noget "normalt".
Der findes et appendiks til css 2.1 der viser et standard css-ark
til alle html4.01-elementer - men arket er kun ment som eksempel,
det er ikke noget alle browsere skal følge:

<http://www.w3.org/TR/CSS21/sample.html>

> NÅ det hører vel ikke hjemme i denne ng ??

Korrekt, jeg sætter opfølgning til html-gruppen.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.html
--
Jens Gyldenkærne Clausen