"id="
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-08-04 16:15

Hej alle sammen

Så er den galt igen,

Når at musen er over linket, står der:
http://localhost/darkskies/news_look.asp?id=2

men alligevel får jeg denne fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl,
fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "id =".

Min SQL ser sådan ud:
strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id =" & Request ("id")

Håber at I kan hjælpe mig.

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 03-08-04 16:46

"Martin Jørgensen" skrev

> Når at musen er over linket, står der:
> http://localhost/darkskies/news_look.asp?id=2
>
> men alligevel får jeg denne fejl:

[snip fejl]

prøv at se hvad der står i strSQL.
du kan se hvordan man gør det her http://asp-faq.dk/article/?id=41

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Casper Bang

Dato : 03-08-04 16:52

> Min SQL ser sådan ud:
> strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id =" & Request ("id")

Brug request.querystring("id") i stedet - det kan måske hjælpe

Fra : Preben Holm

Dato : 03-08-04 17:36

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Min SQL ser sådan ud:
> strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id =" & Request ("id")

pas på at brugeren ikke skriver noget SQL i adresse-linien! Det kan
smadre din database.
Lav en Replace(Request.Querystring("id"), "'", "''") eller nup
funktionen diskuteret i "Fejl, konvertering af streng til nummer"!

Mvh / Preben Holm

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 10:23

Preben Holm wrote:

> [...]
> Lav en Replace(Request.Querystring("id"), "'", "''") eller nup
> funktionen diskuteret i "Fejl, konvertering af streng til nummer"!

Og stop ikke der.
Hvis id altid repræsenterer en numerisk værdi så tjek for isNumeric() og
find selv på flere.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-08-04 18:45

Hej alle sammen

Tak for jeres hjælp.
Men det hjalp desværre ikke,
men man skal ikke græde over spildt mælk.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-08-04 19:46

Jeg har kigget lidt mere på id,
den skriver id'et oppe i adresse menuen, der kommer til at stå:
http://localhost/darkskies/news_look_incl.asp?id=2
men når at jeg lavet en Response.Write strSQL, så kommer der til
at stå:
SELECT * FROM programmer Where id =

Kan I se hvad der er galt.

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-08-04 19:58

"Martin Jørgensen" <malle@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://localhost/darkskies/news_look_incl.asp?id=2
> men når at jeg lavet en Response.Write strSQL, så kommer der til

Prøv
strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id = '" & Request.Querystring("id")
& "' "

Fra : pepss

Dato : 03-08-04 19:59

"Martin Jørgensen" skrev

> [...]
> http://localhost/darkskies/news_look_incl.asp?id=2
> men når at jeg lavet en Response.Write strSQL, så kommer der til

så prøv at udskrive Request.QueryString("id") og se om det virker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-08-04 20:36

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> http://localhost/darkskies/news_look_incl.asp?id=2
> men når at jeg lavet en Response.Write strSQL, så kommer der til

Du bruger vel ikke rammer (frame eller iframe)? Den querystring du
ser i browseren kan kun ses af den fil der er åbnet i hovedvinduet.

Hvordan ser linjerne i din asp-kode ud fra der hvor du opbygger
sql-sætningen til der hvor du kører den?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-08-04 17:27

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Du bruger vel ikke rammer (frame eller iframe)? Den querystring du
> ser i browseren kan kun ses af den fil der er åbnet i
hovedvinduet.

Jo, fordi at min har en iframe i midten, fordi at man gerne skal
kunne scrolle ned og op, men kun i den midterste kollone.

> Hvordan ser linjerne i din asp-kode ud fra der hvor du opbygger
> sql-sætningen til der hvor du kører den?

Side 1 (ikke i iframe)
<%
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("log/darkskies.mdb")

strSQL = "SELECT TOP 5 * FROM news ORDER BY dato DESC"

'Response.Write strSQL
Conn.Execute(strSQL)
set rs = conn.execute(strSQL)
%>

<%
DO WHILE NOT rs.EOF
id = rs("id")
overskrift = rs("overskrift")
%>

<%
rs.movenext
LOOP
rs.close
'Response.Write "</table>"
Conn.Close
set Conn = nothing
set strSQL = nothing
%>

Side 2 (I iframe)
<%
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("log/programmer.mdb")

strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id = " & Request("id")

'Response.Write strSQL
Response.Write Request.QueryString("id")

Conn.Execute(strSQL)
Set rs = conn.execute(strSQL)
%>

<%
DO WHILE NOT rs.EOF
id = rs("id")
program = rs("program")
version = rs("version")
%>

Her kan du hente <%=program%>, som findes i <%=version%>

<%
rs.movenext
LOOP
rs.close
'Response.Write "</table>"
Conn.Close
Set Conn = nothing
Set strSQL = nothing
%>

Håber at du kan hjælpe mig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-08-04 20:28

Martin Jørgensen skrev:

> Jo,

Det forklarer en del.

> Side 2 (I iframe)

Hvordan ser din iframe-kode ud? (altså <iframe src=...></iframe>)

Du skal have querystringen med i src-parameteren - eller
alternativt lægge id-værdien i en sessionvariabel så den kan ses af
begge sider. Jeg vil dog tro at det er bedst at bruge querystringen
her.

NB: Du behøver ikke citere min signatur
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-08-04 09:28

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvordan ser din iframe-kode ud? (altså <iframe src=...></iframe>)

Når at der klikkes på et link med id som skal åbnes i en iframe, ser
min kode sådan ud:
<iframe frameborder="0" scrolling="auto" src="news_look_incl.asp"
width="100%">
> [...]

af
> begge sider. Jeg vil dog tro at det er bedst at bruge

Mener du sådan:
<iframe frameborder="0" scrolling="auto"
src="news_look_incl.asp?id=<%=id%>" width="100%">
</iframe>

eller hvad?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 09:41

Martin Jørgensen skrev:

> Mener du sådan:
> <iframe frameborder="0" scrolling="auto"
> src="news_look_incl.asp?id=<%=id%>" width="100%">
> </iframe>

Jep.

(og du behøver stadig ikke citere min signatur - prøv at læse den i
stedet)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-08-04 10:15

Hej Jens

Det hjalp heller ikke, så jeg vil prøve at sætte id'et ind i en
session

Tak for hjælpen alligevel.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 10:22

Martin Jørgensen wrote:

> Min SQL ser sådan ud:
> strSQL = "SELECT * FROM programmer Where id =" & Request ("id")

Hmm... Prøv at kør din query variabel gennem cInt().

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-08-04 10:27

> Hmm... Prøv at kør din query variabel gennem cInt().
>

> --
> Thomas Damgaard Nielsen
> http://tdn.peps.dk

Hej Thomas

Det hjalp ikke, men vil lægge id'et ind i en session i stedet for.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 18:18

Martin Jørgensen wrote:

> Det hjalp ikke, men vil lægge id'et ind i en session i stedet for.

I en session?
Hvad skulle det nu gøre godt for?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-08-04 10:37

> Hmm... Prøv at kør din query variabel gennem cInt().
>

> --
> Thomas Damgaard Nielsen
> http://tdn.peps.dk

Det virker alligevel, jeg havde sat cInt() det forkerte sted, nu får
jeg id'et med, mange tak for hjælpen.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 12:39

Martin Jørgensen wrote:

> Det virker alligevel, jeg havde sat cInt() det forkerte sted, nu får
> jeg id'et med, mange tak for hjælpen.

Det var så lidt :)

--
Thomas Damgaard Nielsen