Find ud af om en request.querystring-varia~
Fra : Preben Holm

Dato : 03-08-04 14:54

Hej,

hvordan finder jeg ud af om der faktisk står f.eks. "limit" i
query-strengen.

Mvh / Preben Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-08-04 15:19

Preben Holm skrev:

> hvordan finder jeg ud af om der faktisk står f.eks. "limit" i
> query-strengen.

Prøv request.querystring uden parametre.

   Dim qs

   qs = Request.Querystring

   If instr(qs, "limit") > 0 Then
       ' limit fundet
   End If

Hvis tjekket skal gå på om limit står som en parameter kan du søge
efter "limit=" i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Preben Holm

Dato : 03-08-04 17:33

> [...]
>        ' limit fundet
>    End If
>
> Hvis tjekket skal gå på om limit står som en parameter kan du søge

Lad os blive enige om at flg. virker så:

Function isset(qs) begin
If instr(Request.Querystring, "limit") > 0 Then
isset = true
Else
isset = false
End If
End Function

jeg tænkte egentlig på hvorfor returnerer
isNumeric(Request.Querystring("limit")) true selvom "limit" ikke er sat
i querystring.

og hvad sættes Request.Querystring("limit") til når den ikke findes i
querystrengen? Åbenbart noget numerisk, men hvis den printes får jeg en
(tom) ""-streng udskrevet.

Mvh / Preben Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-08-04 20:31

Preben Holm skrev:

> Lad os blive enige om at flg. virker så:
>
> Function isset(qs) begin
> If instr(Request.Querystring, "limit") > 0 Then
> isset = true

Den funktion kan forenkles noget:

Function isset()
   isset = CBool(instr(Request.Querystring, "limit") > 0)
End Function

Man kan også generalisere så man kan søge efter andre ting end
limit:

Function isset(what)
   isset = CBool(instr(Request.Querystring, what) > 0)
End Function

Hvis limit ikke bare skal eksistere i querystring, men også have en
værdi, kan kontrollen laves noget mere effektivt:

Function isset(what)
   isset = CBool(Request.Querystring(what) <> "")
End Function

> jeg tænkte egentlig på hvorfor returnerer
> isNumeric(Request.Querystring("limit")) true selvom "limit"
> ikke er sat i querystring.

Det er formentlig fordi request.querystring returnerer en tom
variant i stedet for en tom streng. Jeg indrømmer blankt at det er
en mærkelig opførsel - men hvis du prøver at caste med cstr, vil du
opdage at isnumeric nu returnerer falsk:

   isNumeric(Request.Querystring("limit")) = true

   isNumeric(Cstr(Request.Querystring("limit"))) = false
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : finn elmgaard

Dato : 03-08-04 15:23

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> Hej,
>
> hvordan finder jeg ud af om der faktisk står f.eks. "limit" i
> query-strengen.

Ka' du ikke bare bruge:

if Request.Querystring("xxx") = "limit" then......

mvh
Finn

Fra : Preben Holm

Dato : 03-08-04 17:28

> Ka' du ikke bare bruge:
>
> if Request.Querystring("xxx") = "limit" then......

Så skulle jeg jo have en linie i min querystring der indeholder
"xxx=limit", hvor jeg nu blot har en streng der hedder "limit".
Jeg vil nemlig bare vide om den er sat eller ej, men det har Jens
allerede givet et fornuftigt (hvor grim en metode det så end er) svar på!

Mvh / Preben Holm

Fra : Casper Bang

Dato : 03-08-04 18:17

> [...]
> Jeg vil nemlig bare vide om den er sat eller ej, men det har Jens
> allerede givet et fornuftigt (hvor grim en metode det så end er) svar på!

Giv et eksempel på hvad der kommer til at stå i adresse-baren, og vi kan nok
give et bedre forslag...
Hvis du bare vil vide om den er for eksempel:
www.minside.dk?limit
kan du bare tjekke med
if request.querystring = "limit" then
etc...