Sletning af indhold i 2 tabeller + billed
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 01-08-04 13:44

Hej Ng,

Håber I kan hjælpe mig med et lille problem!

Jeg kan sagtens finde ud af at slette en post i en tabel - men
hvordan sletter poster i 2 forskellige tabeller? og samtidig
ønsker jeg også at slette et tilhørende billede til de 2 poster
der ligger på min server?? men hvordan?

Med venlig hilsen

jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-08-04 20:06

Jimmy Snedker skrev:

> Jeg kan sagtens finde ud af at slette en post i en tabel - men
> hvordan sletter poster i 2 forskellige tabeller?

Er tabellerne (og de poster du ønsker at slette) relaterede?

Hvis du fx har tabellerne "kunder" og "ordrer", hvor hver kunde kan
have flere ordrer mens hver ordre kun hører til én kunde - så kan
man definere referentiel integritet med kaskadesletninger mellem de
to tabeller. Det betyder at hvis man sletter en kunde fra
kundetabellen, så slettes alle kundens ordrer automatisk fra
ordretabellen.

Hvis der ikke er relationer (og kaskadesletninger) mellem de to
tabeller, skal du bare udføre to sletteforespørgsler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 02-08-04 11:14

Hej Jens!
> Er tabellerne (og de poster du ønsker at slette) relaterede?

Nej, der er ikke lavet/skabt en database relation (hvis det er det du
menter?), posterne har dog det sammen unikke produktnr (dvs. tabel1
indeholder info om selve produktet+produktnr, tabel2 indeholder info
om filnavn til produktbillede samt højde, bredde+produktnr!

Mvh

Jimmy Snedker

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 02-08-04 11:14

Hej Jens!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-08-04 12:02

Jimmy Snedker skrev:

> Nej, der er ikke lavet/skabt en database relation (hvis det er
> det du menter?),

Ja - det er det jeg mener.

Så skal du bare lave to sletteforespørgsler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen