Hente data udfra forbogstav
Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-04 00:45

Hej NG

Jeg skal til at lave en lille ordbog, hvor jeg skal have trukket data ud fra
en db. Jeg vil derfor høre om det er muligt at hente bestemt data, så der på
siden a.asp hentes alle de tabeller hvor forbogstavet er a, og på siden
b.asp hentes alle tabeller hvor forbogstavet er b osv.

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-04 00:49

"Martin Jensen" <mar(fjern_dette)tin@barnstormers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> siden a.asp hentes alle de tabeller hvor forbogstavet er a, og på siden
> b.asp hentes alle tabeller hvor forbogstavet er b osv.

Glemte lige at skrive at jeg bruger access db...

Fra : Casper Bang

Dato : 30-07-04 08:20

> fra
> på

SELECT * FROM ordbogstabel WHERE ordet LIKE 'a%'

> Glemte lige at skrive at jeg bruger access db...

Har aldrig brugt det i access, men det burde virke på samme måde

Fra : Jacob ..

Dato : 30-07-04 09:28

Et tillægsspørgsmåL

Hvordan selecter man så hvor man GROUP BY forbogstavet og samtidigt laver en
COUNT, så resultatet ser således ud:

5 ord starter med A
3 ord starter med B

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Casper Bang

Dato : 30-07-04 09:42

> Hvordan selecter man så hvor man GROUP BY forbogstavet og samtidigt laver
> [...]

Hmm... det kan jeg ikke umidelbart sige dig. Har aldrig brugt group by
særligt meget :(

Kan være du kan få mere kvalificeret hjælp i en SQL nyhedsgruppe (hvis der
er en dansk sådan)

Fra : Jacob ..

Dato : 30-07-04 10:00

> Hmm... det kan jeg ikke umidelbart sige dig. Har aldrig brugt group by
> særligt meget :(

Heller ikke jeg :o|

> Kan være du kan få mere kvalificeret hjælp i en SQL nyhedsgruppe (hvis der
> er en dansk sådan)

Det er der på TDC's nyhedsgrupper...

Men tak for det...

Fra : Casper Bang

Dato : 30-07-04 11:08

Jeg fik lidt tid til at kigge på det... har ikke testet nedenstående, men
det kan måske fungere som et udgangspunkt for dig.

> Hvordan selecter man så hvor man GROUP BY forbogstavet og samtidigt laver
> [...]

SELECT count(ordet), left(ordet, 1) as forbogstav
FROM ordbogstabel
WHERE left(ordet, 1) = forbogstav
GROUP BY forbogstav

Jeg er ikke sikker på om jeg husker rigtigt, men jeg tror det kan gøres
nogenlunde sådan... funktionen left() er dog afhængig af hvilken type
database du bruger.

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-04 15:30

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net>
> SELECT * FROM ordbogstabel WHERE ordet LIKE 'a%'

Takker det var lige det jeg skulle bruge

> Har aldrig brugt det i access, men det burde virke på samme måde

Det virker fint...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-07-04 21:41

Casper Bang skrev:

> Kan være du kan få mere kvalificeret hjælp i en SQL
> nyhedsgruppe (hvis der er en dansk sådan)

Der er to: dk.edb.database og dk.edb.database.ms-access (hvis det
specifikt drejer sig om Access).
--
Jens Gyldenkærne Clausen