No scrollbar
Fra : Jonas Filsø

Dato : 10-08-04 16:31

Citat fra Lektion 12: Frames på html.dk:

Et par andre nyttige attributter er frameborder, der styrer
størrelsen på rammen omkring framen og scrollong (yes / no), der
bestemmer om der må være scrollbar på framen.

Hvordan skal attributten scrollong insættes? Jeg har sat den ind
i frames target fx: <iframes scrollong="0"> men det virker slet
ikke.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-08-04 16:36

Jonas Filsø <Jonas@Fille-Cup.dk> wrote:

> Hvordan skal attributten scrollong insættes? Jeg har sat den ind
> i frames target fx: <iframes scrollong="0"> men det virker slet
> ikke.

Mon ikke attributten hedder "scrolling"? Og desuden er der ikke noget
HTML-element ved navn "iframes". I øvrigt burde du overveje at droppe
frames: <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Jonas Filsø

Dato : 10-08-04 16:53

> Mon ikke attributten hedder "scrolling"? Og desuden er der ikke noget
> HTML-element ved navn "iframes".

Men så frames da. Står i hvert fald under html her på siden. dit
scrolling kan jeg ikke få til at virke, men de skriver jo også scrollong
her på siden. Kunne bare godt tænke mig, at vide, hvor den skal sættes
ind og hvordan kommandoen skrives fuldt ud.

> I øvrigt burde du overveje at droppe
> frames: <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

Det er nok en grund til jeg spørger. Jeg har nok tænkt mig, at bruge det.
Så om du synes min ide er god eller ej har slet ikke noget med sagen at
gøre.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-08-04 16:58

Jonas Filsø skrev:

> [...]
>her på siden. Kunne bare godt tænke mig, at vide, hvor den skal sættes
>ind og hvordan kommandoen skrives fuldt ud

Hvilken side?

Kom med et link.

Du spørger ikke på html.dk, du spørger i en offentlig
nyhedsgruppe, som html.dk giver browserbaseret adgang til, men
ellers ikke har noget at gøre med.
--
Knud

Fra : Jonas Filsø

Dato : 10-08-04 17:07

> Hvilken side?

Min side :)

> Kom med et link.

http://www.fille-shop.dk/stl/?page=sider/forum klik inder under overskriftet
"Et lille forum" og der kommer scroll lodret og vandret. De skal bare væk og
i stedet for skal den bare blive det længere.

> Du spørger ikke på html.dk, du spørger i en offentlig
> nyhedsgruppe, som html.dk giver browserbaseret adgang til, men
> ellers ikke har noget at gøre med.

Det var jeg slet ikke klar over. Men man lære jo noget hver dag.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-08-04 17:13

> Men så frames da. Står i hvert fald under html her på siden.

Hvis det er <http://html.dk/tutorials/html/lektion12.asp> du henviser
til, så bliver der vist nogle eksempler på brug af frames. Her er et
af dem:

<http://html.dk/tutorials/html/frameset.htm>

> dit scrolling kan jeg ikke få til at virke, men de skriver jo også
> scrollong her på siden.

Ja, der står ganske vist "scrollong" på ovennævnte side, men det er
en skrivefejl. Attributten hedder "scrolling":

<http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html#adef-scrolling>

> Kunne bare godt tænke mig, at vide, hvor
> den skal sættes ind og hvordan kommandoen skrives fuldt ud.

eksempelvis

<frameset ... >
   <frame src="..." scrolling="no">
</frameset>

Muligvis ikke 100% korrekt - det er lang tid siden jeg holdt op med
at bruge frames.

> Det er nok en grund til jeg spørger. Jeg har nok tænkt mig, at
> bruge det.

Fair nok. Blot du er opmærksom på begrænsningerne og problemerne med
frames.

> Så om du synes min ide er god eller ej har slet ikke
> noget med sagen at gøre.

Bevares. Frames kan naturligvis have sine anvendelsesområder, men
hvis det blot er for at adskille menu fra indhold, er det (af flere
grunde) langt bedre at ty til de i postkortet omtalte metoder.

Why are frames so evil?
<http://www.html-faq.com/htmlframes/?framesareevil>

Forresten: du skriver ikke i et forum på HTML.dk, men derimod på
Usenet, som HTML.dk har et interface til.

<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
<http://www.usenet.dk>

Fra : Jonas Filsø

Dato : 10-08-04 17:38

> Hvis det er <http://html.dk/tutorials/html/lektion12.asp> du henviser
> til, så bliver der vist nogle eksempler på brug af frames. Her er et
> [...]

Jeps det var jeg ikke klar over. Men så har jeg også lært noget i dag :)

> eksempelvis
>
> <frameset ... >
>    <frame src="..." scrolling="no">
> </frameset>

Det virker bare, som det skal nu. Jeg takker mange gange.

Men hvis du klikker ind på http://www.fille-shop.dk/stl/?page=sider/forum
og så klikker på inlæget "ét lille forum". Så er scroll væk nu (supert).
Men jeg havde faktisk håbet på, at den så ville skubbe mit design længere
ned da det står til (hieght="100%"). Kan jeg gøre så den gør det eller ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-04 20:23

Jonas Filsø wrote:

> [...]
> faktisk håbet på, at den så ville skubbe mit design længere ned da
> det står til (hieght="100%"). Kan jeg gøre så den gør det eller ?

En side indlæst i en frame i frameset kan ikke ændre på dimensionerne i den
frame, siden er indlæst i. Derfor er det en skidt ide at fjerne scrolling
helt. Sæt i stedet scrolling til auto, så kommer den, hvis det er nødvendigt
og ellers ikke:

<frame src="foo.htm" scrolling="auto">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 11-08-04 14:36

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Ja, der står ganske vist "scrollong" på ovennævnte side, men det er
> en skrivefejl. Attributten hedder "scrolling":

Fejlen er rettet. Vi undskylder.

Venlig hilsen Joachim, HTML.dk