CSS: Variabel højde og bund i sideopbygnin~
Fra : Jørn Nørgaard

Dato : 29-07-04 00:26

Jeg har som så mange andre valgt at droppe tabeller til
sidelayout, og indtil videre desværre med skiftende (u)held.

Jeg har lagt en tabel-model af det jeg forsøger at lave på:
http://www.photop.eyebiz.dk/model.html

Grundlæggende er problemet at sidens højde kan variere, og at
højden på forskellige elementer på siden kan variere i forhold
til hinanden. Og så skal det hele alligevel samles i bunden med
en fast bund.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?!?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-04 01:06

Et godt udgangspunkt er http://html-faq.dk/2003.asp
--
Knud

Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 08:42

> Et godt udgangspunkt er http://html-faq.dk/2003.asp

Jep, lav noget a'la:

en div der holder hele siden.
en div der holder toppen.
en div med id="left" der holder venstre del
en div med id="right" der holder højre del
en div der har margin på left og right delene, som så holder selve
indholdet.
en div med bund-margin 0 og højde noget bestemt til bunden.

husk at de tre div's left, right og selve indholdet skal have en
bundmargin for ikke at "ramme" ind i bunden.

et spørgsmål til ovenstående. Jeg har ikke kunnet finde noget
dokumentation på forskellen mellem id og class. Du kan angive dine
styles på baggrund af id og class, men positioneringen er helt
anderledes - hvorfor? evt. link til w3c standarden er stærkt ønsket!

Mvh / Preben Holm

Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 08:47

Du har på din side defineret en left-menu med en absolute position -
hvorfor? Det burde ikke være nødvendigt, hvis du gør som på
http://www.html.dk/artikler/00043/
burde det være unødvendigt!
Absolute positions giver dig mindre mulighed for f.eks. centrering af
siden, hvis det er ønsket! Desuden kan det give irriterende problemer,
hvis du laver en margin om. Så skal du hele tiden tilpasse din absolute
position - og tro mig, lige pludselig sidder med en uoverskuelig bunke
af positioner du skal have tilpasset og regnemaskinen skal unødigt frem
på bordet.

Mvh / Preben Holm

Fra : Jørn Nørgaard

Dato : 29-07-04 10:32

Preben Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> http://www.html.dk/artikler/00043/
> burde det være unødvendigt!

> Absolute positions giver dig mindre mulighed for f.eks. centrering af

Der var ingen grund til at bruge absolute positionering, andet end at det
nok ligner min gamle tabel-tankegang lidt mere.
Jeg havde ikke lige tænkt så langt fremad endnu, men det er helt klart et
ønske at siden skal centreres - så mange tak for tippet!

Jeg har stadig problemer med at få det til at fungere helt som ønsket, men
jeg roder lige lidt mere, og så smider jeg et udkast (altså af selve siden)
ud på nettet, når jeg kører fast

Tak for hjælpen så vidt.

Mvh. Jørn

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-04 14:41

Preben Holm skrev:

>Du har på din side defineret en left-menu med en absolute position -
>hvorfor?

Det er ikke min side.
--
Knud

Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 16:17

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det er ikke min side.

Sorry - det var jo Jørn Nørgaards side. tror heldigvis han fattede
den

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-04 17:24

Preben Holm wrote:

> [...]
> http://www.html.dk/artikler/00043/
> burde det være unødvendigt!
> Absolute positions giver dig mindre mulighed for f.eks. centrering af

Det er nu ikke korrekt. Hvis man opbygger sin side som du foreslog:

<citat>
[...]
</citat>

.... kan man sætte relativ position på den yderste div. Derefter kan man
positionere menuen absolut - helt uden problemer, fordi den positioneres i
forhold til den relativt positionerede yderste div. Teknikken er
demonstreret på denne side - med tre demoer:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-04 10:09

Preben Holm skrev:

>et spørgsmål til ovenstående. Jeg har ikke kunnet finde noget
>dokumentation på forskellen mellem id og class.

En id kan kun bruges ét sted i HTML-filen. En klasse kan bruges
mange steder.

Mit råd:
Brug klasser til det hele. Man ved aldrig hvornår man lige får en
idé der kræver at et nyt element skal sættes op ligesom et af de
andre.

Id er praktisk til interne links. Det er det eneste jeg bruger
dem til. Eksempel:

Men det har ikke noget med stilarket at gøre.

>Du kan angive dine styles på baggrund af id og class, men positioneringen er helt
>anderledes - hvorfor?

Der er ingen anden forskel på id og class end den anførte.

--
Bertel

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 29-07-04 10:33

On Thu, 29 Jul 2004 11:09:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Mit råd:
> Brug klasser til det hele. Man ved aldrig hvornår man lige får en
> idé der kræver at et nyt element skal sættes op ligesom et af de
> andre.

Ved designmæssige ting synes jeg nu det er meget logisk at bruge id.
F.eks. menu, header, indhold, footer o.l.
Jeg kunne ikke forestille mig at lave et design med flere af ovennævnte
ting.

--
Ryan Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-04 19:39

Ryan Kristensen skrev:

>Ved designmæssige ting synes jeg nu det er meget logisk at bruge id.
>F.eks. menu, header, indhold, footer o.l.

På Fidusos sider laver jeg arkiver med de gamle sider. De skal
naturligvis have samme menu-, header- og indholdsopsætning som de
nye.

Det er ikke sikkert at du kan finde et eksempel lige nu, for de
gamle sider er ikke lavet med CSS, men ved næste årsskifte vil du
kunne opleve det.

--
Bertel

Fra : from south

Dato : 29-07-04 16:27

Hej Bertel.
[snip]
> [...]
> andre.
> Id er praktisk til interne links. Det er det eneste jeg bruger

ID er nu fint til at skille en side med top, menu, indhold og bund, der
er normalt kun en af hver på en side.
Kan man bruge andet en ID til link? jeg har ikke set Erik eller Johan
bruge class="mit-interne-link". Mvh Knud

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-07-04 18:01

"from south" <and@mand.invalid> wrote:

> Kan man bruge andet en ID til link?

Den gammeldags måde benytter name-attributten:

---

<a name="foo"></a>
<h1>Foo overskrift</h1>
---

Men opgaven klares jo lige så godt med id-attributten, som dog ikke
understøttes af Netscape 4.x:

---

<h1 id="bar">Bar overskrift</h1>
---

Så hvis man gerne vil have minimal strukturel kode, og i øvrigt er
ligeglad med det gamle vrag til Netscape 4.x, bør man helt klart
benytte id-metoden.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : from south

Dato : 29-07-04 18:17

Hej Anders.
"Anders Thorsen Holm" <usenet@thorsenholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Så hvis man gerne vil have minimal strukturel kode, og i øvrigt er
> ligeglad med det gamle vrag til Netscape 4.x, bør man helt klart

Thanks. Mvh Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-04 18:44

Anders Thorsen Holm skrev:

>id-attributten, som dog ikke understøttes af Netscape 4.x:

Tager I stadig hensyn til NS4?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-07-04 19:52

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Tager I stadig hensyn til NS4?

Jeg gør slet ikke. Dog sørger jeg for at den ikke får serveret
hverken style sheets eller javascripts; eventuelle brugere af den
virtuelle forstening vil derfor se mine sider uden formatteringen og
ganske udynamiske. Ligeledes gider jeg ikke bekymre mig om IE4.

Statistikken for min egen hjemmeside (ja, jeg ved godt man ikke kan
stole 100% på statistikker, da browsere som bekendt kan identificere
sig om hvad som helst), har kun afsløret en små 10 hits med IE4
(formentlig samme besøgende), mens NN4.x stå for ca. 100 hits, hvoraf
størstedelen af dem højst sandsynligt kommer fra mig selv i
forbindelse med tests.

Så en 20 hits fordelt på IE4 og NN4.x ud af ca. 57.000 hits over et
par måneder giver et ganske klart billede af tendensen (selv hvis man
fraregner hits fra mig selv): IE4 og NN4.x er så godt som døde og
borte, hvorfor det ikke giver nogen mening at fortsætte med at knokle
med hacks og tricks for at tilgodese dem.

Det kan da godt være, der stadig sidder enkelte individer derude og
stadig bruger nævnte browsere, men det er så deres valg. Og det valg
har altså konsekvenser - for dem selv.

Vi skriver 2004 og det er efter min mening fuldstændig tåbeligt at
forvente man kan få det samme udbytte af nettet med værktøjer fra
1997 og før.

*Pyh*, det gjorde godt at få ud ^_^'

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-04 20:00

Anders Thorsen Holm skrev:

>Jeg gør slet ikke.[...] mens NN4.x stå for ca. 100 hits, hvoraf
>størstedelen af dem højst sandsynligt kommer fra mig selv i
>forbindelse med tests.

Jeg kan ikke engang teste med den fordi den af en eller anden grund
ikke vil lade sig installere på min Win Xp. Så har jeg da den
bekymring mindre.

>Det kan da godt være, der stadig sidder enkelte individer derude og
>stadig bruger nævnte browsere, men det er så deres valg. Og det valg
>har altså konsekvenser - for dem selv.

Enig.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-07-04 20:12

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

[snip om NN4.x]

> Jeg kan ikke engang teste med den fordi den af en eller anden grund
> ikke vil lade sig installere på min Win Xp. Så har jeg da den
> bekymring mindre.

Halleluja!

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-08-04 21:12

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Tager I stadig hensyn til NS4?

Nej, det er i hvert fald 2 år siden jeg slettede den fra min
harddisk. Det er vist kun Magne Heen der stadig gør det

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-04 21:48

Allan Vebel skrev:

>[...] er vist kun Magne Heen der stadig gør det

Men han er nok på ferie nu ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-04 11:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der er ingen anden forskel på id og class end den anførte.

Det er ikke korrekt. Der er stor forskel på id og class når man
skal afgøre vægtningen af css-regler på en side.

Reglerne er forklaret i afsnit 6 af css-definitionen -
<http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html> - men er ikke helt enkle.

Man kan da i mange tilfælde også fint klare sig uden at tænke på
specifitiviteten (hedder det mon det?) - bare ved at bruge lidt
flere css-definitioner.

Jeg har lavet et lille eksempel der viser nogle af forskellene.
Hvis man bytter om på rækkefølgen af de tre css-regler, kan man få
linje nr. to til at blive blå - fordi de to klasseregler har samme
vægt. Men uanset hvilken rækkefølge man placerer reglerne i, skal
første linje altid være rød, på grund af id-tildelingens højere
vægt.

<http://www.gyros.dk/usenet/html/classid.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen