Nyt layout - IE driller!
Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-07-04 14:15

Jeg har siddet og arbejdet med et nyt layout til Prinzapolka.dk-siderne.
Er nået frem til noget jeg er ret godt tilfreds med - resultat ses her:

http://www.prinzapolka.dk/tst/baggrund.html

(det skal bemærkes, at links'ene ikke virker).

Det ser godt ud i Firefox, det validerer, det er skalerbart, men -
surprise! - IE driller. Kolonnen til venstre med menuen ser ikke rigtig
ud i IE (i Firefox krydser bjælkerne på menu-overskrifterne med den røde
streg, som indrammer det midterste tekstfelt - det er sådan det gerne
skulle se ud). Desuden virker hover af en eller anden grund ikke på det
øverste link i hver afdeling - på trods af at alle links'ene er stylet ens!
Er der nogen som kan gennemskue, hvad der er galt?

(på forhånd tak!)

venlig hilsen
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-04 14:37

Jørgen Peter Kjeldsen skrev:

> Jeg har siddet og arbejdet med et nyt layout til
> Prinzapolka.dk-siderne. Er nået frem til noget jeg er ret godt
> tilfreds med - resultat ses her:
>
> http://www.prinzapolka.dk/tst/baggrund.html

Ganske nydeligt - men dit billede øverst er meget tungt (300kb).

> (i Firefox krydser bjælkerne på menu-overskrifterne med den røde
> streg, som indrammer det midterste tekstfelt -

Jeg tror ikke at IE kan vise det på denne måde. Det har lige været
oppe i en anden tråd - IE har problemer med at håndtere indhold der
skal flyde ud af sin boks.

> Desuden virker hover af en eller anden grund ikke på det
> øverste link i hver afdeling - på trods af at alle links'ene
> er stylet ens!

Mystifystisk - jeg kan ikke se nogen forklaring pt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-07-04 20:52

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Ganske nydeligt - men dit billede øverst er meget tungt (300kb).

Det er rettet nu.

> Mystifystisk - jeg kan ikke se nogen forklaring pt.

Ja, ikke! - jeg håber virkeligt der er et klogt hoved som kan knække den!

Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-04 23:20

Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> http://www.prinzapolka.dk/tst/baggrund.html
>
> (det skal bemærkes, at links'ene ikke virker).
>
> surprise! - IE driller.
[klip]
> Desuden virker hover af en eller anden grund
> ikke på det øverste link i hver afdeling - på trods af at alle
> links'ene er stylet ens! Er der nogen som kan gennemskue, hvad der er
> galt?

Jeg ved ikke, om det vil hjælpe på problemet, men prøv:

Du har i css defineret
----------------
..submenu A {
   display: block; bor...

..submenu A:hover {
   border-top: 1px soli...

..submenu A:visited {
color: #446688
-----------------

Prøv at ændre A til a alle tre steder

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 28-07-04 09:30

Erik Ginnerskov wrote:
> Jeg ved ikke, om det vil hjælpe på problemet, men prøv:
>
> Du har i css defineret
> ----------------
> .submenu A {
>    display: block; bor...
>
> .submenu A:hover {
>    border-top: 1px soli...
>
> .submenu A:visited {
> color: #446688
> -----------------
>
> Prøv at ændre A til a alle tre steder

Det var ikke lige det - jeg fandt en anden løsning... Men TAK fordi du
gad kigge alligevel! (og tak til Jens også!)

venlig hilsen

Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-04 09:50

Jørgen Peter Kjeldsen skrev:

> Det var ikke lige det - jeg fandt en anden løsning...

Må vi se den? Den kan være til gavn for andre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 28-07-04 10:05

> Må vi se den? Den kan være til gavn for andre.

Det bestod blot i, at jeg i min div class "submenu" smed følgende ind:

hvor .lavlinie er defineret med line-height 0em - så det er usynligt, og
det gjorde tricket, så IE viste den rigtige hover-stil. Nogle gange må
man bare forsøge sig frem, til man finder noget der funger!

Jørgen Peter Kjeldsen

PS men det ærgrer mig stadigt, at IE ikke kan vise min menu-kolonne som
jeg vil have den til at se ud!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-04 13:25

Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> PS men det ærgrer mig stadigt, at IE ikke kan vise min menu-kolonne
> som jeg vil have den til at se ud!

Jeg kan ikke se, hvorfor IE ikke vil vise dine menuoverskrifter på samme
måde som i Mozilla. Men skal jeg være helt ærlig, så er IE's visning imho
kønnere. Den måde, du har fået Mozilla til at vise menuoverskrifterne på,
synes jeg, ser ud som om noget er mislykkedes for dig - jeg har opfattet, at
det er sådan, du vil have det til at se ud. :)

Dette må ikke opfattes som et forsvar for IE eller en nedrakning af Mozilla.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 28-07-04 13:37

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> synes jeg, ser ud som om noget er mislykkedes for dig - jeg har opfattet, at
> det er sådan, du vil have det til at se ud. :)

Smag og behag er forskellig! Men hvis din smag er repræsentativ for
flertallet, så kan jeg jo trøste mig med, at over 90% af sidens
besøgende ser layoutet på en måde som ikke ser mislykket ud!

Jørgen Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-04 14:04

> [...]

> flertallet, så kan jeg jo trøste mig med, at over 90% af sidens
> besøgende ser layoutet på en måde som ikke ser mislykket ud!

Jeg afholder mig fra at udtale mig om andres smag. Jeg gav kun udtryk for
min egen mening. ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-04 14:06

> [...]

> repræsentativ for flertallet, så kan jeg jo trøste mig med, at
> over 90% af sidens besøgende ser layoutet på en måde som ikke

Tja - jeg har i dette tilfælde samme smag som Erik. Hvis jeg - uden
at have fulgt tråden her - så siden i Firefox og IE, ville jeg
umiddelbart gætte på at visningen i IE var den rigtige.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 28-07-04 15:48

> [...]

> at have fulgt tråden her - så siden i Firefox og IE, ville jeg
> umiddelbart gætte på at visningen i IE var den rigtige.

Takket være jeres kommentarer har jeg nu arbejdet videre med
"problemet". Det ser stadig ikke ens ud i FF og IE, men begge udgaver
ser nu mere "gennemarbejdede" ud - efter min mening. Jeg tror jeg lader
den blive der, foreløbig.

Men endnu en gang tak for kommentarerne!

venlig hilsen
Jørgen Peter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-07-04 11:29

Jeg har set den i en MSIE 6, det er da ok, men for mig at se ikke lige
så lækkert som når "rammerne brydes" af menupunktsmarkeringen. Med andre
ord: jeg synes godt nok at visningen i min mozilla er den "rigtige.

MEN i en MSIE 5'er går det helt galt:

Jeg har lige stillet det op:
<http://www.garion.dk/webdesign/prinzapolka.html>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 02-08-04 07:10

Jesper Brunholm wrote:
> [...]
> så lækkert som når "rammerne brydes" af menupunktsmarkeringen. Med andre
> ord: jeg synes godt nok at visningen i min mozilla er den "rigtige.

Undskyld, at jeg ikke har meldt tilbage, har været væk fra gruppen nogle
dage, og troede egentlig, at tråden var "død". Men tusind tak fordi du
har brugt tid på at kigge på det!
Uha, det ser ikke godt ud i MSIE 5.5! Jeg tror dog ikke, at jeg vil
arbejde en masse for at ændre det - med mindre nogen kan gøre mig
opmærksom på et hack, som ville kunne få ældre browsere til at vise
siden, som jeg ønsker det!
I det mindste ser det "navigerbart" ud i MSIE 5.5, og så må jeg leve
med, at sidens besøgende som bruger denne browser ikke får den store
layoutmæssige nydelse - og trøste mig med, at det formentlig er et fåtal
(9,09% ifølge seneste måneds statistik på siden).

Venlig hilsen

Jørgen Peter Kjeldsen
(min rigtige e-mail-adresse ses på http://www.prinzapolka.dk/Kontakt.htm)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-08-04 08:03

Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> Undskyld, at jeg ikke har meldt tilbage, har været væk fra gruppen nogle
> dage, og troede egentlig, at tråden var "død". Men tusind tak fordi du
> har brugt tid på at kigge på det!

Velbekomme

> [...]
> arbejde en masse for at ændre det - med mindre nogen kan gøre mig
> opmærksom på et hack, som ville kunne få ældre browsere til at vise

Nej, jeg har ikke lige en løsning klar, hvis du skal gøre noget skal det
nok være med "IE conditional comments" og separat stylesheet til den
5.5'er :)

> [...]
> layoutmæssige nydelse - og trøste mig med, at det formentlig er et fåtal
> (9,09% ifølge seneste måneds statistik på siden).

Det lyder som en god løsning - de må også lære at få opdateret

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>