Scroller
Fra : mv

Dato : 27-07-04 09:17

Jeg har lagt denne kode på mange af mine websider:
<STYLE type="text/css">
BODY {scrollbar-3dlight-color:#FFFFFF;
scrollbar-arrow-color:#06275B;
scrollbar-base-color:#FFFFFF;
scrollbar-track-color:#FFFFFF;
scrollbar-darkshadow-color:#FFFFFF;
scrollbar-face-color:#FFFFFF;
scrollbar-highlight-color:#99CCFF;
scrollbar-shadow-color:#6699FF}
</STYLE>
Den fungerer fint på mange af siderne, men nogle af siderne
reagerer ikke på den.
Hvad kan være problemet?
mv.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-07-04 09:54

mv wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> scrollbar-shadow-color:#6699FF}
> </STYLE>
> Den fungerer fint på mange af siderne, men nogle af siderne

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg lægge alt dit stylesheet i en css fil,
Din css fil:

body
{
[...]
}

Og forbinde den til hver enkel sige, med denne kode:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="navnpaafilen.css">

Og den skal lægge oppe mellem <head> og </head>, så er du sikker
på at din scroll, virker på alle sider, og ikke kun på nogle
sider, det bliver også nemmere at ændre i farven på din
scrollbar.

Men du skal bare regne med at scrollbar farven, kun virker i IE
(Microsoft Internet Explorer), og ikke i andre browsere.

Men du kan lære mere om css her på HTML:
http://html.dk/tutorials/css/

Mvh
Martin Jørgensen

Fra : mv

Dato : 27-07-04 13:41

Alletiders! Jeg placerede linjen øverst på siden og det virkede
bare.
Tak for det.
Mvh. Marie

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-04 16:31

Martin Jørgensen skrev:

>Men du skal bare regne med at scrollbar farven, kun virker i IE
>(Microsoft Internet Explorer), og ikke i andre browsere.

Nej, virker også i Konqueror og Opera 7.x kan sættes til at vise
dem.
--
Knud

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 27-07-04 10:06

mv wrote:
> Jeg har lagt denne kode på mange af mine websider:

[snip scrollbar css]

> Den fungerer fint på mange af siderne, men nogle af siderne
> reagerer ikke på den.
> Hvad kan være problemet?

Hvis du benytter en DOCTYPE der sætter IE6 i standards mode, så vil
ovenstående ikke virke. Så vær sikker på at alle dine sider er i quirks
mode.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-07-04 12:30

On 27 Jul 2004 08:17:19 GMT, mv <marieviby@ofir.dk> wrote:

> [...]

[snip scrollbar css]

> Den fungerer fint på mange af siderne, men nogle af siderne

Som nævnt så skyldes problemet nok, at nogle af dine sider har en doctype
der sætter ie i standard mode.
Når ie er i standard mode, så flyttes scrollbar definitionerne til
html-elementet, så du skal i stedet skrive:
html {
scrollbar.....
}

Jeg vil anbefale dig, at sætte en standardsættende doctype på alle dine
sider. Med mindre du har en specifik grund til at benytte quirksmode. Da
det så er lettere at få siden vist korrekt i alle nyere browsere.

F.eks. kan du bruge:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Du kan læse lidt om doctype her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>

--
Ryan Kristensen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 27-07-04 14:04

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> Når ie er i standard mode, så flyttes scrollbar definitionerne til
> html-elementet, så du skal i stedet skrive:

Der kan man bare se
Jeg troede at MSIE 6 havde skippet scrollbar-hijacking i standards mode.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : mv