Opera driller stadig
Fra : inga schmidt

Dato : 23-07-04 22:09

Jeg har forgæves forsøgt at få denne side
www.initiaweb.dk/test_7/index til at se nogenlunde ens ud i
diverse browsere, men jeg kan ikke få den til at se rigtig ud i
Opera7. Den er Ok i IE og Mozilla. Jeg har forsøgt alt, hvad jeg
kan komme i tanker om, er der en venlig sjæl, der kan/vil hjælpe?
Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 23-07-04 22:36

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Opera7. Den er Ok i IE og Mozilla. Jeg har forsøgt alt, hvad jeg
> kan komme i tanker om, er der en venlig sjæl, der kan/vil hjælpe?

filen hedder index.asp gættede jeg mig til.
Hos mig ser den ens ud i Mozilla, Opera og Firefox, der er siden
højere end mit skærmbillede (764) mens i IE alt er alt indenfor
skærmbilledet.

PerR

Fra : inga schmidt

Dato : 23-07-04 22:55

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> filen hedder index.asp gættede jeg mig til.
Undskyld, det havde jeg glemt at skrive.
> Hos mig ser den ens ud i Mozilla, Opera og Firefox, der er siden
> højere end mit skærmbillede (764) mens i IE alt er alt indenfor
> skærmbilledet.

Hm, i min Opera7 bliver der et mellemrum mellem alle elementerne i
højden, mens de hænger fint sammen i Mozilla og IE.
Jeg hører meget gerne fra flere - og den rigtige adresse til siden
er: www.initiaweb.dk/test_7/index.asp

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-07-04 23:19

inga schmidt <inga_schmidtminusspamogvirus@get2net.dk> writes:

> Hm, i min Opera7 bliver der et mellemrum mellem alle elementerne i
> højden, mens de hænger fint sammen i Mozilla og IE.

Prøv at tilføje reglen:
h1,h2,h3,h4,h5 { margin: 0px; }

/L

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 08:30

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv at tilføje reglen:
> h1,h2,h3,h4,h5 { margin: 0px; }

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvor skal jeg skrive det? Kender ikke lige
den regel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 09:42

inga schmidt skrev:

>Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvor skal jeg skrive det?

I dit CSS-ark.

>Kender ikke lige den regel.

Det er en du selv kan bestemme.

Når man skriver betegnelser uden punktum eller havelåge,
refererer de til de foruddefinerede HTML-elementer, in casu fem
overskriftstyper. Det fastlægges at de ikke må have nogen margin.

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 13:50

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> refererer de til de foruddefinerede HTML-elementer, in casu fem
> overskriftstyper. Det fastlægges at de ikke må have nogen margin.

Ja, af og til må man jo spørge dumt for at blive klogere. Tak
skal du have.

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 14:15

> [...]
> refererer de til de foruddefinerede HTML-elementer, in casu fem
> overskriftstyper. Det fastlægges at de ikke må have nogen margin.

Hej Bertel.
Det virker efter hensigten - men hvordan kan man vide, hvornår man
skal bruge sådan en selvdefineret regel? Og kan man frit 'opfinde'
lign. regler og bruge dem?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 14:34

inga schmidt skrev:

>Det virker efter hensigten - men hvordan kan man vide, hvornår man
>skal bruge sådan en selvdefineret regel?

Når man f.eks. kan se at en eller anden browser sætter en eller
anden uønsket afstand på et eller andet HTML-element - eller
laver noget andet uønsket, så definerer man elementets opførsel i
CSS-arket.

>Og kan man frit 'opfinde' lign. regler og bruge dem?

Ja. CSS er ren magi.

Jeg har f.eks. defineret <hr> til at have en bredde på 75% og en
tykkelse på 3px. Det betyder at jeg i min kode kunne fjerne
dusinvis af opskrifter som
<hr size=3 width='75%>
og i stedet blot skrive
<hr>

Det er meget kortere og mere overskueligt.

Lige siden jeg begyndte at bruge tabeller, har det irriteret mig
at tabeloverskrifter, th, altid blev centreret. Hokus pokus:
th { text-align: left }
og problemet var væk - og det sparede en masse tilretninger ved
hver eneste tabeloverskrift..

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 22:49

> [...]
> anden uønsket afstand på et eller andet HTML-element - eller
> laver noget andet uønsket, så definerer man elementets opførsel i

Men hvordan kan man så regne ud, at det er *overskrifternes* margin,
der får *boksene* til at rykke fra hinanden? Jeg havde fjernet alle
marginer, jeg ku' komme i tanker om, men det er måske et spørgsmål om
erfaring?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 23:37

inga schmidt skrev:

>Men hvordan kan man så regne ud, at det er *overskrifternes* margin,
>der får *boksene* til at rykke fra hinanden?

Trial and error ... øh, jeg mener erfaring.

>Jeg havde fjernet alle marginer, jeg ku' komme i tanker om, men det er
>måske et spørgsmål om erfaring?

Ja, det tror jeg.

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 14:11

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvor skal jeg skrive det? Kender ikke lige
> den regel.
> Mvh Inga

Har fået mit dumme spørgsmål besvaret - og nu virker det hele. Tusind tak for
hjælpen!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 14:35

inga schmidt skrev:

>Har fået mit dumme spørgsmål besvaret

Det var da et klogt spørgsmål når du lærte noget derved.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-07-04 14:51

> [...]

> Det virker efter hensigten - men hvordan kan man vide, hvornår man
> skal bruge sådan en selvdefineret regel? Og kan man frit 'opfinde'

Jeg regnede faktisk med at dine andre regler også var "selvdefinerede".
Hvis du ikke selv har skrevet dem, så er det jo også klart at du ikke
kan regne ud hvad der skal ændres i dem.

Generelt så kan man altid skrive CSS-regler selv. Når man har gjort det
længe nok, og får en fornemmelse af hvordan CSS virker, så kan man selv
begynde at se hvad fejl skyldes. Altså: Lær CSS :)

/L

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 22:46

> [...]
> Hvis du ikke selv har skrevet dem, så er det jo også klart at du ikke
> kan regne ud hvad der skal ændres i dem.
Jamen selvfølgelig har jeg selv skrevet dem - men jeg har først lært
(html-tutorial) hvad jeg skulle skrive. Jeg har ikke ligefrem årelang erfaring
med css.

> Generelt så kan man altid skrive CSS-regler selv. Når man har gjort det
> længe nok, og får en fornemmelse af hvordan CSS virker, så kan man selv
> begynde at se hvad fejl skyldes. Altså: Lær CSS :)
Jamen det er jo også det, jeg prøver på og det bliver bedre dag for dag,
bl.a. takket være hjælpsomme mennesker på HTML.dk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 23:39

inga schmidt skrev:

>Jamen det er jo også det, jeg prøver på og det bliver bedre dag for dag,
>bl.a. takket være hjælpsomme mennesker på HTML.dk.

De fleste her skriver nu slet ikke via HTML.dk. Du befinder dig i
en debatgruppe som HTML.dk bare laver en browsergrænseflade til.

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 25-07-04 10:01

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> De fleste her skriver nu slet ikke via HTML.dk. Du befinder dig i
> en debatgruppe som HTML.dk bare laver en browsergrænseflade til.

Glemmer det hver gang - måske skulle jeg bare skrive 'gruppen*

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-04 13:10

inga schmidt skrev:

> Men hvordan kan man så regne ud, at det er *overskrifternes*
> margin, der får *boksene* til at rykke fra hinanden?

Prøv at lege lidt med DOM Inspector i Mozilla eller Firefox. Her
kan man meget tit se netop hvilket element der "rykker" en boks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : inga schmidt

Dato : 25-07-04 20:27

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
Her
> kan man meget tit se netop hvilket element der "rykker" en
Tak, det vil jeg prøve.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-04 23:04

inga schmidt wrote:
> [...]
> Opera7. Den er Ok i IE og Mozilla. Jeg har forsøgt alt, hvad jeg
> kan komme i tanker om, er der en venlig sjæl, der kan/vil hjælpe?

Jeg oplever din side sådan:

Mozilla 1.6 => Det ser fint ud, så længe man holder musen væk
fra menuen. Ved onmouseover på menupunkterne
flimrer teksten i den mørkegrå boks til højre for
menuen og i den endnu mørkere boks derover.

Opera 7.23 => Der opstår en grå stribe på ca. 15 px i højden over
og under den nederste tofarvede boks.

MSIE 6.0 => Der kommer vandret scroll. Ellers fremstår siden
som i Mozilla - dog uden flimmer.

Jeg orker ikke at analysere problemet på nuværende tidspunkt. ;(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 24-07-04 08:29

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> fra menuen. Ved onmouseover på menupunkterne
> flimrer teksten i den mørkegrå boks til højre for
> menuen og i den endnu mørkere boks derover.
Samme her.

> Opera 7.23 => Der opstår en grå stribe på ca. 15 px i højden over
> og under den nederste tofarvede boks.
Det er dét, der er problemet.

> MSIE 6.0 => Der kommer vandret scroll. Ellers fremstår siden
> som i Mozilla - dog uden flimmer.
Vandret scroll? Det gør der ikke i min IE 6, og heller ikke i de få andre
jeg har set den i?

> Jeg orker ikke at analysere problemet på nuværende tidspunkt. ;(
Håber du vender tilbage så?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-04 17:44

inga schmidt wrote:

> Vandret scroll? Det gør der ikke i min IE 6, og heller ikke i de få
> andre jeg har set den i?

Prøv at reducere din MSIE til ca. 800 px bredde. I Opera og Mozilla i samme
bredde kommer ingen vandret scroll.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin