Opdeling af side med CSS
Fra : AHR

Dato : 19-07-04 14:05

Hej NG

Kan i ikke komme med en kode der viser hvordan jeg gør følgende med CSS:

1) Min side skal deles op i 2 sider "før brugte jeg frames, men det kan vist
laves med CSS, ikk?"

2) Øverst på siden skal ligge et antal links. Når der trykkes på disse åbnes
linket nederst på siden.

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak
AHR

Fra : Britt Malka

Dato : 19-07-04 14:17

On Mon, 19 Jul 2004 15:04:39 +0200, "AHR" <ahr@xx.xx> wrote:

>2) Øverst på siden skal ligge et antal links. Når der trykkes på disse åbnes
>linket nederst på siden.

Det kan laves på mange måder, men måske kan dette inspirere dig:

http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=26
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : AHR

Dato : 19-07-04 15:54

> Det kan laves på mange måder, men måske kan dette inspirere dig:
>
> http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=26

Hmm. Ved ikke helt hvordan det skal virke. Jeg har forsøgt mig med din side.
Øverst har jeg menulinien, men når jeg trykker på et link åbnes dette ikke
længere nede på siden.

Koden ser således ud:

******** Koden *********
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<head>
<title>Untitled</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="index.css">
</head>

<ul class="faner"><br>
<li class="aktiv"><a href="http://www.eb.dk">EB
</ul>

******** CSS ********
li
{
float: left;
margin: 2px 2px 0 2px;
border: 1px solid black;
background-color: lightblue;
}

..faner
{
list-style-type: none;
border-bottom: 2px solid black;
padding-bottom: 10px;
margin: 0;
}

{
display: block;
color: white;
text-decorati on: none;
padding: 4px;
}

..aktiv
{
border-bottom: 1px solid white;
background-color: white;
padding: 4px;
}

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 19-07-04 16:28

"AHR" skrev:

> Hmm. Ved ikke helt hvordan det skal virke. Jeg har forsøgt mig med din
side.
> Øverst har jeg menulinien, men når jeg trykker på et link åbnes dette ikke
> længere nede på siden.

[en masse kode]

> <li class="aktiv"><a href="http://www.eb.dk">EB

Det kan ikke lade sig gøre uden frames med mindre du altså må putte en
kode-stump ind på Ekstra Bladets hjemmeside med din menu. Du skal samtidig
være opmærksom på at det er i strid med loven om ophavsret at linke til en
fremmed side i dit eget framset.

Citat fra EB's hjemmeside:
"Der må heller ikke linkes på en måde, så ekstrabladet.dk kommer til at se
ud, som om den er en del af en anden hjemmeside, medmindre du har indgået
aftale med os." (http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?PageID=172400)

Så medmindre du har en aftale med EB så er det en dum idé!

mvh.
Frederik

Fra : AHR

Dato : 19-07-04 16:39

> Det kan ikke lade sig gøre uden frames

Ok tak.

> [...]
> aftale med os." (http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?PageID=172400)
>
> Så medmindre du har en aftale med EB så er det en dum idé!

LOL. Jeg spørger NG om hvorledes koden laves og ikke om dansk lovgivning.
Kunne bruge dine første 8 ord til noget, så tak for det.

P.S. Det skal bruges til at linke til andre af mine private sider og derfor
ikke til kommerciele sider.

AHR

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 19-07-04 16:44

"AHR" skrev:

> P.S. Det skal bruges til at linke til andre af mine private sider og
derfor
> ikke til kommerciele sider.

Tog blot udgangspunkt i dit eksempel og ville rede dig for eventuelle
sagsanlæg fra EB :)

/Frederik

Fra : Britt Malka

Dato : 19-07-04 17:33

On Mon, 19 Jul 2004 16:54:17 +0200, "AHR" <ahr@xx.xx> wrote:

>Øverst har jeg menulinien, men når jeg trykker på et link åbnes dette ikke
>længere nede på siden.

Det burde det gøre. Prøvede du mit eksempel?

Eftersom linkene dér ikke er virkelige, kan det være svært at danne
sig et indtryk måske, men du kan se det i brug her:

http://www.malka.it/libris/

Fra : //anne

Dato : 19-07-04 14:30

> [...]
> laves med CSS, ikk?"
>
> 2) Øverst på siden skal ligge et antal links. Når der trykkes på disse åbnes

Prøv at se lidt nærmere på dette site, den er god som inspiration

http://www.webdesign101.dk/css/csslayout/favoritlayout_1b.php

//anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jane

Dato : 19-07-04 16:47

//anne skrev i <news:40fbccca$0$23871$14726298@news.sunsite.dk>:

> http://www.webdesign101.dk/css/csslayout/favoritlayout_1b.php

Det er tilsyneladende en god side men jeg undrer mig gang på
gang når jeg sidder med min Opera og læser:

<citat>
Kigger du på denne webside med Internet Explorer 5 eller 6,
ser den ud som den skal: De to kasser er lige store, nemlig 260
pixel * 160 pixel. Kigger du på siden med Netscape 6, vil du også
se, at den gule kasse nu har nøjagtigt samme mål som i Internet
Explorer, der kun læser det første sæt formregler, men ikke det
andet, som til gengæld læses af alle andre moderne browsere.
</citat fra http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_3.php>

<citat>
Hvis du kigger på denne webside med en browser, der ikke hører
til Internet Explorer familien vil du se, at den gule og den
grønne kasse er lige store.
</citat fra http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_1.php>

for de to kasser er absolut ikke lige store... faktisk alle
de eksempler der skal vise hvordan man kan lave særligt css
til IE, ser forkerte ud i Opera?

Hvis jeg udforsker lidt videre og kigger på
http://www.webdesign101.dk/css/csstekstformatering/tekst6.html
kan jeg se at det ser gyseligt ud! Teksten er slet ikke i den
blå kasse og den hvide tekst ligger underligt næsten ovenpå
den sorte.

Så spørgsmålet er når alt kommer til alt, om siden reelt kan
anvendes, og man kan få gavn af dens gode tips, eller?
Ihvertfald vil jeg nok ikke lige anbefale den til en der er
nybegynder i css...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-07-04 20:19

Jane skrev:

> for de to kasser er absolut ikke lige store... faktisk alle
> de eksempler der skal vise hvordan man kan lave særligt css
> til IE, ser forkerte ud i Opera?

Ja, det er ikke heldigt. Jeg er også ret betænkelig ved nogle af de
formuleringer Jørgen Farum Jensen bruger på siden:

bq1:
-
Det er dog nødvendigt af hensyn til Internet Explorer 6 at anvende
en ikke-validerende dokumenttypeerklæringen på websider, der
benytter dette trick
#
(fra <http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_3.php>)

Jeg mener at validerende/ikke-validerende er stærkt misvisende her
- for det handler netop ikke om hvorvidt doctypeerklæringen kan
valideres eller ej, men om hvilken visningsmode (standard eller
quirks) som doctypeerklæringen sætter IE i. Jeg plejer selv at
bruge "standardsættende" til at beskrive doctypeerklæringer der
sætter IE i standardmode.

> Hvis jeg udforsker lidt videre og kigger på
> http://www.webdesign101.dk/css/csstekstformatering/tekst6.html
> kan jeg se at det ser gyseligt ud!

Ja. Forfatteren har vist ikke bekymret sig om at tjekke siden med
Opera.

> Så spørgsmålet er når alt kommer til alt, om siden reelt kan
> anvendes, og man kan få gavn af dens gode tips, eller?

Problemer som dem du har beskrevet gør det meget nærliggende at
sætte spørgsmålstegn ved brugbarheden af hele sitet. Der er lidt
flere sproglige fejl end jeg bryder mig om i artiklerne - men det
er nu til dels også et spørgsmål om smag. Noget andet jeg finder
ret problematisk er at når man klikker på css i navigationsmenuen,
får man beskeden "Denne webside er erstattet af en anden side" før
man viderestilles til den rigtige side. Det fungerer o.k., men det
ser ikke godt ud når menuen peger på en forkert side.

Til gengæld synes jeg at forfatteren i flere artikler kommer fint
omkring det valgte emne, og han har fx en udmærket forklaring på
conditional comments:
OL:
<http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/msconditionalcomments.p
hp> #

Men de mange artikler hænger ikke helt sammen - den indledende
"Kvikguide" giver ingen hints om hvilken af de mange metoder
forfatteren præsenterer i de efterfølgende artikler han mener er
den bedste. Det er upraktisk - specielt for nye brugere. Og det er
ekstra uheldigt, når det første han præsenterer er et hack der ikke
virker i Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : //anne

Dato : 19-07-04 14:33

Fra : //anne

Dato : 19-07-04 15:04

AHR wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> 1) Min side skal deles op i 2 sider "før brugte jeg frames, men det kan vist

body {
   background-color:#8C8CB2;
}
#banner{
   background-image:url( ../images/banner/banner70.jpg);
height:70px;
}
#indhold {
   color:#000080;
   top:20px;
   left:0px;
   overflow:auto;
   border-style:solid;
border-color:#060DF4;
border-width:2px 1px 2px 1px;
background-color:#FAFAC3;
font-family:'Verdana', 'arial', sans-serif;
font-size:11px;
position:relative;
   max-width:600px;
max-height:500px;
/*til at snyde IE */
    voice-family: "\"}\"";
    voice-family:inherit;
    width:598px;
    height:496px;
}

denne kode deler siden i 2.

det er en måde at gøre det.

Fra : AHR

Dato : 19-07-04 16:14

> [...]
> }
> #banner{
> background-image:url( ../images/banner/banner70.jpg);
> height:70px;
> }
> #indhold {
> color:#000080;
> top:20px;
> left:0px;
> overflow:auto;
> border-style:solid;
> border-color:#060DF4;
> border-width:2px 1px 2px 1px;
> background-color:#FAFAC3;
> font-family:'Verdana', 'arial', sans-serif;

Ok tak. Har lagt det ind i en CSS fil. Hvad skriver jeg i min html fil?

Kan ikke få det til at virke ordentligt. Når jeg trykker på et link åbnes
det ikke i samme side.

Mvh
AHR

Fra : //anne

Dato : 19-07-04 17:59

> Kan ikke få det til at virke ordentligt. Når jeg trykker på et link
åbnes
> det ikke i samme side.

men du kan ikke få link til at vise sig som ved frame.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-04 16:11

AHR skrev:

>1) Min side skal deles op i 2 sider "før brugte jeg frames, men det kan vist
>laves med CSS, ikk?"

Hvis det kun er et spørgsmål om at opdele i todele, så kan det
nemt gøres med CSS.

>2) Øverst på siden skal ligge et antal links. Når der trykkes på disse åbnes
>linket nederst på siden.

Men det her lyder som om du vil have samme funktionalitet som i
frames, og det kan du ikke få med HTML eller CSS.

Det kan laves med SSI eller programmering i PHP eller ASP.

--
Bertel

Fra : AHR

Dato : 19-07-04 16:26

> Hvis det kun er et spørgsmål om at opdele i todele, så kan det
> nemt gøres med CSS.

Hvad er ideen med at opdele siden i 2 dele hvis det ikke skal benyttes som
frames?

Mvh
AHR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-04 16:58

AHR skrev:

>Hvad er ideen med at opdele siden i 2 dele hvis det ikke skal benyttes som
>frames?

Overskuelighed og design.

--
Bertel