Hjælp til topmenu
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 14:46

Hej gruppe,

jeg er helt grøn med hjemmesider, men læst en lille smule om HTML og CSS i
et hæfte.

Jeg har en topmenu hentet her : http://www.egenhjemmeside.dk/ (Java -
topmenu1)

jeg har fået tilpasset filen menucontest

Herunder er udklip fra en readme-fil, der fulgte med menuen.

Jeg kan sagtens få menen til at virke, når jeg indsætter de to lapper med
kode i mine sider, jeg er dog lidt i tvivl om jeg placerer koderne rigtigt
og endnu mere, om man kan indsætte koderne i een fil og så lave en
henvisning i alle mine sider til denne fil, så alle sider har samme menu
---
To install this script, do the following 3 steps:

1) Add the following code inside the <HEAD> section of your page:

<!--
all.clsMenuItemNS{font: bold x-small Verdana; color: white; text-decoration:
none;}
..clsMenuItemIE{text-decoration: none; font: bold xx-small Verdana; color:
white; cursor: hand;}
A:hover {color: red;}
-->

2) Copy and paste the below code into your webpage, RIGHT AFTER the <body>
tag (proceeding any other tags):

<script language="JavaScript" src="menu.js">
/*
Static Top Menu Script
By Constantin Kuznetsov Jr. (GoldenFox@bigfoot.com)
Featured on Dynamicdrive.com
For full source code and installation instructions to this script, visit
Dynamicdrive.com
*/
</script>
<script language="JavaScript" src="menucontext.js"></script>
<script language="JavaScript">
showToolbar();
</script>
<script language="JavaScript">
function UpdateIt(){
if (document.all){
document.all["MainTable"].style.top = document.body.scrollTop;
setTimeout("UpdateIt()", 200);
}
}
UpdateIt();
</script>

3) Upload the files "menu.js" and "menucontext.js" into your webpage
directory (along with the above webpage, of course), and you're done!

The contents of the menu is stored inside "menucontext.js" To edit them,
simply open up "menucontext.js" using any text editor, and change the
links/text to your own. Save the modified file, and reupload it.

If you wish the menu to push right up against the edges of your browser
screen, add the following code into the <BODY> tag itself, like this:

---

På forhånd tak for hjælpen
Michael Vinter

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 18-07-04 15:47

"Vint" skrev:

> Jeg har en topmenu hentet her : http://www.egenhjemmeside.dk/ (Java -
> topmenu1)

En smartere måde at opbygge menuen på ville være vha. af en inline-liste og
lidt CSS. Det gør både menuen lettere at kode, at ændre og mere tilgængelig.
Se evt. dette link for inspiration:
http://css.maxdesign.com.au/listamatic2/index.htm eller lav en
google-søgning på "CSS menu" eller mere specifikt: "CSS horizontal drop-down
menu".

> [...] om man kan indsætte koderne i een fil og så lave en
> henvisning i alle mine sider til denne fil, så alle sider har samme menu

Det kan du gøre vha. af en serverside teknologi såsom SSI, PHP eller ASP alt
efter hvad dit web-hotel understøtter og hvad der tilfalder dig bedst.

Læs bla. her om PHP-løsningen:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/skabeloner/
og her om SSI: http://html.dk/artikler/00001/

ellers bare spørgs igen!

mvh.
Frederik

Fra : jopa

Dato : 18-07-04 18:00

Vint <ingen> skrev bla:
> jeg er helt grøn med hjemmesider, men læst en lille smule om HTML og
> CSS i et hæfte.
>
> Jeg har en topmenu hentet her : http://www.egenhjemmeside.dk/ (Java -
> topmenu1)

Godt råd:
Brug ikke Java til menu med mindre du har alternativ navigeringsmulighed.
En del har fravalgt at kunne køre Java af forskellige grunde
For mit eget vedk sikkerhedsmæssige

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 18:13

"jopa" <j@web-templates.invalid> skrev i en meddelelse

> Godt råd:
> Brug ikke Java til menu med mindre du har alternativ navigeringsmulighed.
> En del har fravalgt at kunne køre Java af forskellige grunde
> For mit eget vedk sikkerhedsmæssige

Hej John,

kan der laves en menu som den nævnte (en topmenu med drop-down mv) uden brug
af Java?

Michael Vinter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-04 19:30

"Vint" <ingen> writes:

> Jeg har en topmenu hentet her : http://www.egenhjemmeside.dk/ (Java -
> topmenu1)

Vil du stole på en side der ikke kender forskel på Java og Javascript.
Den menu er Javascript, ikke Java.

Skal være
for at være gyldigt HTML 4.

> <!--

Den slags kommentarer er ikke nødvendigt.

> all.clsMenuItemNS{font: bold x-small Verdana; color: white; text-decoration:
> none;}

Dette er forkert. Der er ikke noget HTML-tag der hedder "all". Slet "all"
og behold ".clsMenuItemNS", så kan det være det virker i Netscape.

> .clsMenuItemIE{text-decoration: none; font: bold xx-small Verdana; color:
> white; cursor: hand;}

Jeg bliver lidt bekymret over at der er to styles, en til IE og en til NS.
Hvad med andre browsere?

> 2) Copy and paste the below code into your webpage, RIGHT AFTER the <body>
> tag (proceeding any other tags):
>
> <script language="JavaScript" src="menu.js">

Skulle være
<script type="text/javascript" src="menu.js">...</script>
for at være gyldigt HTML 4.

> if (document.all){

> document.all["MainTable"].style.top = document.body.scrollTop;

Dette virker ikke i IE 6 i standards mode hvis document.body.scrollTop
er > 0.

Menuen virker ikke i Mozilla FireFox. Jeg ville droppe den og vælge en
bedre.

/L

Fra : jopa

Dato : 18-07-04 19:55

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev bla:
> Vil du stole på en side der ikke kender forskel på Java og Javascript.
> Den menu er Javascript, ikke Java.

Netop den menu topmenu1
er nu Java
<applet code="PanelLnkBtn.class" width="140" height="140">
men korrekt det er en bekymrende side

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 20:08

> Netop den menu topmenu1
> er nu Java
> <applet code="PanelLnkBtn.class" width="140" height="140">
> men korrekt det er en bekymrende side

Hej John,

nu er du den 2. indenfor 5 minutter, der siger, at det er grund til
bekymring over den side.

Er det simpelt hen fordi, at koderne ikke er optimale til alle slags
browsere eller?

Michael Vinter

Fra : jopa

Dato : 18-07-04 20:18

Vint <ingen> skrev bla:

> nu er du den 2. indenfor 5 minutter, der siger, at det er grund til
> bekymring over den side.

Hej Vint
Ønsker ikke at debatere andres sider med mindre de beder om det selv
skulle have undladt min bekymrende kommentar
Håber du forstår.

Personligt Ville jeg da hvis jeg var dig lave en CSS menu som alle kan
navigere.
Skal det absolut være noget med spræl i så lav den med JavaScript/DHTML så
er der større chancer for at folk kan navigere, men som sagt CSS er mit
foretrukne.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 20:58

> Hej Vint
> Ønsker ikke at debatere andres sider med mindre de beder om det selv
> skulle have undladt min bekymrende kommentar
> Håber du forstår.

Selvfølgelig. Det er en sund holdning at have

> [...]
> er der større chancer for at folk kan navigere, men som sagt CSS er mit

Okay. Jeg har gennem www.html.dk læst deres tutorial omkring CSS.

Kan CSS konkret bruges til at lave en topmenu med drop down? Der behøver
ingen yderligere effekter udover en menu med dropdown evt. et niveau mere,
som skubber ud.

Jeg behøver ikke en færdig udgave, men en henvisning til noget lignende
www.html.dk 's tutorialer, hvor jeg selv kan læse om det er også okay.- Alt
hjælp kan bruges.

Michael Vinter

Fra : jopa

Dato : 18-07-04 21:09

Vint <ingen> skrev bla:

> Kan CSS konkret bruges til at lave en topmenu med drop down?

Om man kan lave en vertikal dropdown menu med CSS ved jeg ikke men måske.
http://www.evolt.org/article/How_to_make_a_simple_CSS_dropdown_menu/17/52030/

http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html
Men ved det kan laves ved at blande CSS og DHTML

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 18-07-04 21:15

"Vint" skrev:

> Kan CSS konkret bruges til at lave en topmenu med drop down? Der behøver
> ingen yderligere effekter udover en menu med dropdown evt. et niveau mere,
> som skubber ud.

Denne artikel giver en god indføring i, hvordan en horisontal drop-down menu
kan laves med HTML og CSS: http://www.alistapart.com/articles/dropdowns

mvh.
Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 20:07

Hej Lasse,

og tak for dne megen arbejde du har brugt på at hjælpe med mit indlæg her.

Mit kendskab / niveau mht. design af websteder startede midt i ugen, så jeg
er stadig ret grøn, og har nogle spørgsmål / kommentarer

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Vil du stole på en side der ikke kender forskel på Java og Javascript.
> Den menu er Javascript, ikke Java.

Jeg kender ikke engang forskel - og det er nok heller ikke så vigtigt, at
jeg gør, men som jeg tolker dig, så er det noget "lort" jeg har fundet, da
dem der har lavet topmenuen ikke har lavet det ordentligt. Korrekt?

Du har nedenfor lavet nogle kommentarer og ændringer. Jeg vil lige sige, at
inden jeg ændrer noget, så virkede det hele, når jeg havde indsat koden i
min webside.

> [...]

> for at være gyldigt HTML 4.

> Dette virker ikke i IE 6 i standards mode hvis document.body.scrollTop

Jeg har ikke forstand på ovenstående og lader det ligge (indtil videre)

> Menuen virker ikke i Mozilla FireFox. Jeg ville droppe den og vælge en
> bedre.

Kan du anbefale en topmenu, der minder om den pågældende, men honorerer de
krav, der kan stilles?

Takker igen for den tid, som du har brugt på besvarelsen

Michael Vinter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-04 22:48

"jopa" <j@web-templates.invalid> writes:

> Netop den menu topmenu1
> er nu Java
> <applet code="PanelLnkBtn.class" width="140" height="140">

Hmm. Hvordan finder du den.

Jeg går ind på <URL:http://www.egenhjemmeside.dk/>, trykker på
"Java"-knappen, og på næste side på "Topmenu1"-knappen. Det giver
siden <URL:http://www.egenhjemmeside.dk/Java/Topmenu3/topmenu.asp>
(som pudsigt nok hedder "Topmenu 3" som overskrift, så der er vist
et eller andet galt).

Er det ikke "Menu1" du kigger på?

> men korrekt det er en bekymrende side

Som linket under "Hjemmesider med Java" til <URL:http:/www.script.dk/>
som ikke ser ud til at have Java overhovedet (kun Javascript).

/L

Fra : jopa

Dato : 19-07-04 09:47

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev bla:

> Hmm. Hvordan finder du den.

Trykker på Java i menuen tv
Dernæst på knappen menuknap1
Scroller lidt ned og koden kan kopieres.
<klip>
<applet code="PanelLnkBtn.class" width="140" height="140">
<param name="Col" value="1">
<param name="Row" value="4">
<param name="BgColor" value="#999966">
<param name="TxColor" value="#800000">
</klip>

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-04 20:04

> Trykker på Java i menuen tv
> Dernæst på knappen menuknap1

Ah, netop. Den oprindelige reference var til "Topmenu1".
/L