Tekststørrelse i IE vs. Mozilla
Fra : Niels Peter

Dato : 17-07-04 13:09

Jeg har for nylig relativeret alt, hvad relativeres kan, på min
hjemmeside, og mit problem er et mindre af slagsen.
Men alligevel: den samme tekststørrelse (i em eller %) er meget større i
IE end i Mozilla, og det irriterer min blindtarm
Selv bruger jeg Mozilla, men ifølge min statistik bruger ca. 90% af mine
brugere IE i en eller anden form ...
Jeg ved godt, at når størrelsen er relativ, kan brugeren korrigere med
text-zoom, men jeg spekulerer på, hvor mange brugere, der overhovedet
ved, at deres browser har sådan en funktion?
Jeg ved godt, det er et luksusproblem, men er der en work-around?

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-07-04 13:32

Niels Peter <nph@bluewhite.dk> writes:

> Men alligevel: den samme tekststørrelse (i em eller %) er meget større
> i IE end i Mozilla, og det irriterer min blindtarm

Så indstil grundstørrelsen i den browser du synes ser forkert ud.

> Selv bruger jeg Mozilla, men ifølge min statistik bruger ca. 90% af
> mine brugere IE i en eller anden form ...

.... og nogle af dem indstiller tekststørrelsen i deres browser til
noget andet end din.

> Jeg ved godt, at når størrelsen er relativ, kan brugeren korrigere med
> text-zoom, men jeg spekulerer på, hvor mange brugere, der overhovedet
> ved, at deres browser har sådan en funktion?

Langt fra alle. Dem der ved det, har sandsynligvis indstillet deres
browser til den størrelse de ønsker, og man bør bruge den størrelse
til brødteksten på siden.

> Jeg ved godt, det er et luksusproblem, men er der en work-around?

Ikke noget pænt. Du *kan* bruge en absolut størrelse (pt, cm, etc.).
Det *bør* du ikke, da det, i IE, betyder at man ikke kan ændre størrelsen
selv hvis man vil (og har brug for det).

Du kan tilføje en font-størrelse-vælger på siden, som man kan bruge til
at indstille størrelsen med, eller du kan tilføje information om hvordan
man ændrer tekst-størrelsen ... men default bør altid være brugerens
valgte størrelse.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-07-04 21:11

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Ikke noget pænt. Du *kan* bruge en absolut størrelse (pt, cm, etc.).
>Det *bør* du ikke, da det, i IE, betyder at man ikke kan ændre størrelsen
>selv hvis man vil (og har brug for det).

Man kan vælge at IE skal ignorere font-size på siderne, evt. kan
man definere sin egen sørrelse ved hjælp af et css-ark.
--
Knud

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 17-07-04 14:52

"Niels Peter" skrev:
> [...]
> Men alligevel: den samme tekststørrelse (i em eller %) er meget større i
> IE end i Mozilla, og det irriterer min blindtarm

Du kan bruge de keywords der eksisterer i CSS til at angive font-størrelse.
Det betyder ikke at teksten bliver vist ens i alle browsere, men hvis du vil
have teksten skal være medium-størrelse, så bliver den vist i
medium-størrelse alt efter indstillingerne for medium i den enkelte browser.

Du kan bruge følgende keywords i din CSS: [ xx-small | x-small | small |
medium | large | x-large | xx-large ].

> Selv bruger jeg Mozilla, men ifølge min statistik bruger ca. 90% af mine
> brugere IE i en eller anden form ...

Jeg ville sætte størrelsen så den passer til IE, dem der bruger andre
browsere kan højst sandsynligt selv ændre på skriftstørrelsen.

Læs evt. denne artikel om emnet:
http://www.alistapart.com/articles/sizematters/

mvh.
Frederik

Fra : Niels Peter

Dato : 17-07-04 15:33

Frederik Sigurd wrote:

> Jeg ville sætte størrelsen så den passer til IE, dem der bruger andre
> browsere kan højst sandsynligt selv ændre på skriftstørrelsen.

OK - det må blive det, jeg gør.
Tak for hjælpen

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 17-07-04 16:05

Niels Peter wrote:

> OK - det må blive det, jeg gør.
> Tak for hjælpen
>
> Niels Peter

Har lige fundet ud af, at det afhjælper problemet noget at indsætte en
font-size-adjust, der passer til Verdana - mystisk, eller?

Niels Peter

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 12:13

Niels Peter wrote:

> [...]
> ved, at deres browser har sådan en funktion?
> Jeg ved godt, det er et luksusproblem, men er der en work-around?

Indsæt nedenstående for at få "nulstillet" IE.

body { font-size:100%; }

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 19-07-04 14:20

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Indsæt nedenstående for at få "nulstillet" IE.
>
> body { font-size:100%; }

Tak for tippet, men jeg fandt ud af, at hvis jeg indsatte et
font-size-adjust passende til Verdana, indsnævrede det forskellen mellem
IE og Mozilla betydeligt.
Hvorfor ved jeg ikke, synes ikke, det virker logisk?

Niels Peter

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 14:54

Niels Peter wrote:

> [...]
> IE og Mozilla betydeligt.
> Hvorfor ved jeg ikke, synes ikke, det virker logisk?

Prøv at se følgende eksempel, som for at gøre det let består af 2
iframes med 2 sider.

http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/fontsize/index.html

Den ene har font-size sat til 100% af body, den anden har ikke.

Prøv at ændre font-størrelse i Internet Explorer, så kan du se problemet
i afsnit 2) når man ikke sætte font-size til 100%.

Derfor husk altid at sætte body til font-size 100%, hvis du skal bruge
"em" som enhed ved font-size, for at glæde Internet Explorer ... that
old piece of shit.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 19-07-04 15:57

> [...]
>
> Derfor husk altid at sætte body til font-size 100%, hvis du skal bruge
> "em" som enhed ved font-size, for at glæde Internet Explorer ... that

Gør man det i head-sektionen på hver side - der er ca. 400 af dem

Niels Peter

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 19-07-04 16:06

"Niels Peter" skrev:

> Gør man det i head-sektionen på hver side - der er ca. 400 af dem

Det gøres lettest i dit stylesheet (hvis du har et sådan)

body {
font-size: 100%;
}

mvh.
Frederik

Fra : Niels Peter

Dato : 19-07-04 18:27

Frederik Sigurd wrote:

> Det gøres lettest i dit stylesheet (hvis du har et sådan)

> [...]

Det er lidt kompliceret - jeg har en menu med position: fixed, så derfor
har jeg to stylesheets, et almindeligt og så et til IE, så denne
dinosaur af en browser også kan forstå det her med "fixed" ...
Så nu er 10.000 $ spørgsmålet: skal det skrives i det "almindelige"
stylesheet, i IE-sheetet eller måske i begge?

Niels Peter

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 19:45

Niels Peter wrote:

> [...]
> Så nu er 10.000 $ spørgsmålet: skal det skrives i det "almindelige"
> stylesheet, i IE-sheetet eller måske i begge?

Det er lige meget hvilket stylesheet du ligger det i.

De fornuftige browsere får bare besked på at sætte standard
font-størrelsen til 100% af standard font-størrelsen, hvilket ikke
genere dem det fjerneste.

Mens IE, det gamle hackebrædt, skal have forklaret at standard størrelse
nu engang er standard størrelse.

Så skriv du bare body {font-size:100%;} i det stylesheet der falder dig
nærmest.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-07-04 17:48

Martin Hintzmann Andersen skrev:

>Prøv at se følgende eksempel, som for at gøre det let består af 2
>iframes med 2 sider.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Fy!
--
Knud

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 18:25

Knud Gert Ellentoft wrote:

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
>
> Fy!

Ups... Det er rettet til Transitional. :D

Det er så sjælent at jeg bruger (i)frames, at jeg helt glemte at skifte
doctype :P

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-04 20:05

Niels Peter <nph@bluewhite.dk> writes:

> Tak for tippet, men jeg fandt ud af, at hvis jeg indsatte et
> font-size-adjust passende til Verdana, indsnævrede det forskellen
> mellem IE og Mozilla betydeligt.

Men hvordan virker det for browsere der *ikke* har Verdana
tilgængeligt? :)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-07-04 20:22

Niels Peter skrev:

> Så nu er 10.000 $ spørgsmålet: skal det skrives i det
> "almindelige" stylesheet, i IE-sheetet eller måske i begge?

Eftersom det er IE der har brug for egenskaben, ville jeg lægge det
i IE-arket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Peter

Dato : 19-07-04 22:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Eftersom det er IE der har brug for egenskaben, ville jeg lægge det
> i IE-arket.

Tænk, jeg synes, det blev endnu værre af det - nu er bogstaverne enorme
i IE og passende i Mozilla
Jeg tror, jeg falder tilbage på at formatere, så det ser rimeligt ud i
IE ( af uforståelige årsager bruger 90% af brugerne en eller anden form
for IE), så må vi andre, der bruger ordentlige browsere, finde os i at
zoome ...
Men tak for hjælpen, allesammen

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 22:10

Niels Peter wrote:

> [...]
> IE ( af uforståelige årsager bruger 90% af brugerne en eller anden form
> for IE), så må vi andre, der bruger ordentlige browsere, finde os i at

Hvis det er http://www.bluewhite.dk/ det drejer sig om, så kan jeg godt
forstå at du ikke kan få det til at se ens ud i de forskellige browsere.

Den DOCTYPE du bruger tricker nemlig Quirks-mode i de forskellige browsere.
Du kan læse lidt om DOCTYPE og standard-mode her:

http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/