Ang. størrelser af billeder
Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 15-07-04 08:56

Hej

Jeg har nogle billeder i forskellige størrelser i bredde og højde.
Et sted på min hjemmeside vil jeg gerne have vist små udgaver af disse
billeder, (men de linker så til billedet i original-størrelse)
Nogle steder vil jeg gerne have at billederne har samme width, og andre
steder samme height. Men da billederne ikke er lige store, også mht.
forholdet mellem width og height, så ved jeg ikke helt hvordan jeg skal
gribe det an.
Er der nogen der har nogle ideer eller løsninger, så vil jeg blive meget
glad

--
Mvh. Anita
http://oversigt.ugensdyr.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-07-04 09:29

Anita Abildgaard Jensen skrev:

> [...]
> gribe det an.
> Er der nogen der har nogle ideer eller løsninger, så vil jeg blive meget

Man kan sætte dem i en "passepartout", med baggrund:

<http://www.andersen.sdu.dk/rundtom/galleri/2004/index.html>

- eller blot centreret i et gitter:

<http://www.folkclubfyn.dk/galleri/index.html?bid=67>

- de to er bygget over samme skabelon, og det "sjove" ved den opsætning
er at siden er skalérbar, mængden af rækker med thumbnails tilpasser sig
vinduet.

Tabeller er ikke beregnet til formålet, men de kan også lave en ret
stabil løsning af problemet:
<http://www.phonixfolk.dk/galleri>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 10:07

Anita Abildgaard Jensen skrev:

>steder samme height. Men da billederne ikke er lige store, også mht.
>forholdet mellem width og height, så ved jeg ikke helt hvordan jeg skal
>gribe det an.

Jeg laver selv frimærker ved hjælp af IrfanView. Programmet kan
faktisk gøre det helt automatisk og også lave hele diasshowet,
men desværre sætter det en grå kant på frimærkerne for at gøre
dem alle sammen lige store, og den grå kant er grim. Derfor laver
jeg dem selv.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-04 11:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> diasshowet, men desværre sætter det en grå kant på frimærkerne
> for at gøre dem alle sammen lige store, og den grå kant er

Jeg har ikke prøvet Irfanviews slideshow-funktion, men jeg bruger
ofte "Batch conversion" til at lave frimærker. Her kommer ingen grå
kanter - og programmet kan lynhurtigt konvertere flere hundrede
billeder.

Når man vælger "resize" og "preserve aspect ratio" (under set
advanced options) vil programmet skalere billeder så de kan være i
en ramme af den størrelse man sætter (fx 60 x 100). Hvis
højde/bredde-forholdet på billedet ikke passer med de 60x100,
bliver billederne bare mindre på den ene af lederne - fx 60x80,
30x100, 50x100, 60x60. I opsætningen på en webside kan man så
fx vælge at centrere billederne eller lade den flugte med en
bundlinje.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 11:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Jeg har ikke prøvet Irfanviews slideshow-funktion, men jeg bruger
>ofte "Batch conversion" til at lave frimærker.

De nye versioner af IV kan en masse som jeg ikke har opdaget. Tak
for fidusen.

--
Bertel

Fra : htds

Dato : 15-07-04 10:56

"Anita Abildgaard Jensen" <puskramaFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gribe det an.
> Er der nogen der har nogle ideer eller løsninger, så vil jeg blive meget

Du kan med IrfanView lave en batch konvertering hvor du kan konvertere en
masse filer ad gangen. Under advanceret indtillinger kan du bestemme
størrelsen på billederne. På den måde kan du lave dine thumbnails samme
størrelse uden den irriterende grå kant som Bertel snakker om.

Hvis du ikke har Irfan View kan du hente det her: http://www.irfanview.com/

--
/htds

--- Man tænker bedst når man er på skideren ---

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 15-07-04 18:32

>http://www.irfanview.com/
Ser ud til det er vejen jeg må gå, tak for hjælpen

--
Mvh. Anita
http://oversigt.ugensdyr.dk/