Erstatning for "Marginheight" og "marginwi~
Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 11-07-04 23:52

Jeg er igang med at lave en side som virker i Opera, Firefox, Netscape og
IE. Men for at den kunne virke i Opera blev jeg nød til at lave en
"marginheight=0" og tilsvarende "marginwidth=0"... Det var alt sammen også
fint nok, indtil jeg skulle ind og validere siden... Det er de eneste 2 fejl
der er på siden, så jeg ville gerne af med dem... Er der nogen der kan
fortælle mig hvordan ?

Kenneth

Fra : Julius Madsen

Dato : 11-07-04 23:55

Kenneth Brøgger wrote:

> [...]
> der er på siden, så jeg ville gerne af med dem... Er der nogen der kan

Prøv med style="margin: 0;" i stedet!

Mvh. Julius Madsen
Bubblemedia.dk

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 12-07-04 00:01

> Prøv med style="margin: 0;" i stedet!

Jeg har det også i min CSS... Men det er Opera åbenbart ligeglad med...

Kenneth

Fra : Julius Madsen

Dato : 12-07-04 00:17

Kenneth Brøgger wrote:

> Jeg har det også i min CSS... Men det er Opera åbenbart ligeglad med...
>
> Kenneth

hmm...så er det jo opera der failer! Der findes så vidt jeg ved ikke
andre HTML- eller CSS-alternativer, derfor må du nok enten acceptere de
to fejlmeddelelser i valideringen, eller finde en helt anden måde at
løse det på. Men det kan godt indebære at din side skal bygges op på en
helt anden måde.. Jeg ville vælge den første mulighed!
Når det alligevel virker i alle de browsere du har prøvet at optimere
siden til, og standarderne ikke er bedre overholdt af
browser-producenterne end de nu er, så ser jeg ingen grund til at spilde
sin tid på det...men selvfølgelig,- vi er alle lidt perfektionistiske af
og til :)

Held og lykke med det, jeg kan desværre ikke hjælpe dig så!

Mvh. Julius Madsen
Bubblemedia.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-07-04 00:47

Julius Madsen skrev:

>hmm...så er det jo opera der failer!

Nej, Opera fortolker det bare lidt anderledes, der findes en
længere forklaring på nettet om det.

Og det er lige så korrekt iflg w3c (har ikke lige link til det).

Men det korte er at Opera bruger padding,

body {margin: 0; padding: 0}
--
Knud

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 12-07-04 01:29

> body {margin: 0; padding: 0}

Tak.... Det var lige det jeg manglede... Det ville være så ærgerligt ikke at
få den valideret... eller at ødelægge designet for Opera-brugere... Tak for
det Knud!

Kenneth

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-07-04 01:21

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> writes:

[Opera har padding, ikke margin på body]
> Og det er lige så korrekt iflg w3c (har ikke lige link til det).

Det kommer faktisk af CSS 2 specificationens anbefalede stylesheet
til HTML (appendiks A). Her har body netop en padding på 8px:
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html>
Så faktisk er Opera en anelse mere korrekt end de andre :)

Appendikset er dog ikke normativt. Der er ingen *regler* for hvordan
HTML skal styles.

/L