Explorer "html"
Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 09-07-04 16:04

Jeg vil gerne vide, hvordan jeg får min indexside til at være
uden scroll-funktion, idet mit jpg-billede fylder hele
skærmbilledet. Mit jpg-billede skal kunne vises i hvilken som
helst opløsning uden der vises scroll på indexsiden.
Det vil være fint med et script-eksempel.

Med venlig hilsen
Pierre

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 09-07-04 16:15

On 09 Jul 2004 15:03:40 GMT, Michael Pierre Nielsen <michaelpn@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> helst opløsning uden der vises scroll på indexsiden.
> Det vil være fint med et script-eksempel.

Betyder det, at brugere med 800x600 kun skal se et udsnit af dit billede,
eller vil du have billedet til at tilpasse sig?
Hvis du sætter width="100%" så skulle bredden blive lig med hele
skærmbredden. Browsere er dog endnu ikke særlig gode til at resize
billeder, så det bliver nok noget pixeleret.
Ellers kan du indsætte billedet som baggrundsbillede, så vil der ikke
komme scroll.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at et billede af den størrelse
formentligt vil tage lang tid at hente med et telefon-modem. Derudover er
der også mange der er trætte af at se den slags indexsider, som ikke
tjener noget formål - andet end at tvinge brugeren til at klikke en gang
mere før han kan se indholdet.

--
Ryan Kristensen

Fra : Christian Hjort

Dato : 09-07-04 16:15

Michael Pierre Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> helst opløsning uden der vises scroll på indexsiden.
> Det vil være fint med et script-eksempel.

På body elementet:

Eller i dit css:

body {overflow: hidden; }

Men måske skulle du tænke på at skalere billedet lidt, det bliver
meget stort med et billede der fylder hele skærmen.

Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 09-07-04 17:31

Christian Hjort wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> meget stort med et billede der fylder hele skærmen.
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Hej Christian

Mange tak for dir svar. Det var det der lige skulle til. Men når du
skriver skalere, hvad skal jeg så gøre?

Fra : Christian Hjort

Dato : 09-07-04 18:48

> Hej Christian
>
> Mange tak for dir svar. Det var det der lige skulle til. Men når du
> skriver skalere, hvad skal jeg så gøre?

I dit foretrukne billed program prøv at gøre billedet lidt mindre,
det gør det hurtigere for brugeren at hente det, og tro mig eller lad
vær, der er stadig en god del der kører på et 56k modem, og det vil
tage adskillige minutter for dem at hente et billede af den
størrelse.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 09-07-04 19:06

On 09 Jul 2004 17:47:46 GMT, Christian Hjort <SphinX@mail-online.dk> wrote:

> og tro mig eller lad
> vær, der er stadig en god del der kører på et 56k modem, og det vil
> tage adskillige minutter for dem at hente et billede af den
> størrelse.

Jeg tror ikke der er en lignende statistik for DK, men i US er der stadig
51.39% der benytter dial-up modem.
Se: <http://www.websiteoptimization.com/bw/0406/>
Så der er faktisk rigtig mange der stadig kører på 56K og mindre.

--
Ryan Kristensen

Fra : Christian Hjort

Dato : 09-07-04 19:38

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Se: <http://www.websiteoptimization.com/bw/0406/>
> Så der er faktisk rigtig mange der stadig kører på 56K og mindre.

Ja hold da op, var ikke klar over det var så meget, men de fleste i min
omgangskreds benytter ADSL så troede egentlig det var mere udbredt med ADSL
end som så.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 10-07-04 15:33

> Jeg tror ikke der er en lignende statistik for DK, men i US er der stadig
> 51.39% der benytter dial-up modem.
Det er fordi lokalopkald er gratis i USA. Så så længe de bruger dial-up, har
de også gratis internet.
Det firma jeg arbejder for har en muljard forskellige ISP'ere så de
amerikanske medarbejde kan koble gratis på nettet.

mvh
Stefan

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-07-04 18:24

Og i mange andre dele af verden er ADSL alt for dyrt eller slet ikke
tilgængeligt.