Border rundt om padding...
Fra : anders

Dato : 08-07-04 14:10

Det ser jo farlig fint ud i Opera og IE, men Firefox.... der ser det ikke
for kønt ud.
I Firefox laver den ikke border rundt om menupunkterne, men en border der er
800px lang og 0px høj.

http://www.mwsmykker.dk/xot/index.htm

http://www.mwsmykker.dk/xot/style.css

Grunden til jeg ikke giver #menu en fast højde er, at jeg ønsker borderen
rundt om menupunkterne skal følge med hvis/når man ændre tekststørrelsen.

Hvad gør jeg galt?

(Og hvorfor svømmer teksten rundt alt for langt ude til højre i Firefox?)

Mvh
anders

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 08-07-04 14:25

anders wrote:
> [...]
>
> Hvad gør jeg galt?
>
> (Og hvorfor svømmer teksten rundt alt for langt ude til højre i Firefox?)

Hej Anders!

Øhh til at starte med kunne du fjerne h4 rundt om det hele! h4 er en
subtitle! og ikke et element man smider en masse ind i. Det bruger du
divs til. Du siger du har prøvet at kigge i firefox, Har du installeret
DOM-inspector med? du finder den under tools> dom-inspector. når du
klikker på inspect får du et træ og en browser underneden. når du
klikker dig vej igennem træet blinker elementerne som de er angivet i
dine styles, i de nøjagtige størrelser. Du kan endvidere se elementets
css. Det er ofte en meget lærerig metode til at fejlfinde ting og få et
indtryk af Hvad der egentlig sker.

Måske kan denne struktur hjælpe dig lidt mere på vej!

Menuen kommer ind her og brug bare listen det er fint
JA det siger forhåbentlig sig selv ;) </div>

grunden til #side er der, er for at kunne centrere hele siden. Css kan
se sådan ud!
body {
text-align:center;
}
#side {
position: relative;
margin: 0 auto;
text-align:left;
}

Her er så hverken paddings og andre ting taget med, men det er basis, du
kan også sætte baggrunden i #side med background: url();
background-position: x y;

Håber det hjælper

Claus

Fra : anders

Dato : 08-07-04 14:49

"Claus Jacobsen" wrote

> Øhh til at starte med kunne du fjerne h4 rundt om det hele! h4 er en
> subtitle! og ikke et element man smider en masse ind i. Det bruger du
> divs til.

Det var en fejl! Er fjernet.

Og tak for svaret... har desværre ikke tid til at kigge nærere på det nu,
men gør det så snart jeg får tid.

Mvh
anders

Fra : anders

Dato : 08-07-04 18:51

"Claus Jacobsen" wrote:

> [...]
>
> Her er så hverken paddings og andre ting taget med, men det er basis, du
> kan også sætte baggrunden i #side med background: url();

Nu har jeg kigget nærmere på det du skriver, og jeg kan ikke se hvordan det
hjælper med mit problem med borderen omkring min menu-bar.

Mvh
anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 20:59

anders skrev:

> Nu har jeg kigget nærmere på det du skriver, og jeg kan ikke
> se hvordan det hjælper med mit problem med borderen omkring
> min menu-bar.

Start med at sætte clear: left; på #bg - så får du h2-teksten ned
under menuen.

NB: Det er også en god ide at rette den lille html-fejl der er på
siden (manglende lukning af <link>) - så kan css-koden nemlig også
valideres.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : anders

Dato : 09-07-04 09:48

"Jens Gyldenkærne Clausen" < wrote:

> [...]
>
> NB: Det er også en god ide at rette den lille html-fejl der er på
> siden (manglende lukning af <link>) - så kan css-koden nemlig også

Det skulle være rettet, men jeg har stadig problemer med min border rundt om
mine menupunkter.

Mvh
anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-07-04 10:30

anders skrev:

> Det skulle være rettet, men jeg har stadig problemer med min
> border rundt om mine menupunkter.

Er det noget som det her du skal bruge:
<http://gyros.dk/usenet/temp/xot.html>

Jeg har sat en wrapper om menuen og indsat et clear-element efter
float. Desuden har jeg flyttet breddeangivelsen op til
sideelementet (der er ikke grund til at definere samme bredde flere
steder) og defineret en topmargen på h2 (for at få IE's visning til
at ligne Opera og Firefox).

Siden ser nu rimelig ens ud i nyeste udgaver af Firefox, IE og
Opera. Jeg har ikke testet visningen i ældre browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : anders

Dato : 09-07-04 11:27

> [...]

> sideelementet (der er ikke grund til at definere samme bredde flere
> steder) og defineret en topmargen på h2 (for at få IE's visning til

SUPER! Det er lige præsic sådan det var meningen det skulle se ud.

Takker for hjælpen!

mvh
anders