Forms.
Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 08-07-04 01:38

Ohøj...

Jeg bakser med mit første projekt som nybagt webudvikler - eller hvad man nu
kan kalde mig efter at have rodet med HTML/CSS i 5-6 dage . Pt. er jeg i
færd med at lave en formular på en dertil beregnet underside. Her kommer
spørgsmålet:

Hvordan kopierer jeg et felts indhold ned i et andet felt?

Tanken er, at brugeren først skal udfylde en formular med sine personlige
oplysninger, altså fulde navn, adresse, postnummer, by og telefonnummer.
Herunder skal en kopi af de felter stå, pånær navn og telefonnummer. Inden
dem skal der være et input af typen radio, hvor brugeren skal klikke "Ja"
eller "Nej" til, om opgaven skal udføres på samme adresse "som ovenstående".
Vælges der "Ja", skal teksten fra felterne med de personlige oplysninger,
som brugeren lige har udfyldt, kopieres ned i næste ramme af felter. Vælges
der "Nej", skal felterne i næste ramme ikke udfyldes automatisk, men
brugeren skal indtaste adressen til det sted, hvor opgaven skal udføres.

Jeg går ud fra, at jeg skal bruge attributten "method" og parameteren "GET"
efterfulgt af attributten "action". I så fald, hvilken parameter skal jeg så
bruge til sidstnævnte? Og endnu bedre, gider/kan/vil I komme med et
eksempel?

Skal de to forms sættes under hver deres fieldsets?

Andet sæt af felter med adresseoplysninger kunne eventuelt være skjulte og
kun fremkomme (tomme), såfremt brugeren taster "Nej" til spørgsmålet. Det
ville ikke være dumt.

Håber I kan/vil være behjælpelige.

Links er naturligvis også velkomne...

--
Mvh, Lasse K

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 08-07-04 08:46

> Hvordan kopierer jeg et felts indhold ned i et andet felt?

Det kan vist ikke lade sig gøre, med ren HTML-kode. For at flytte rundt på
indhold, så skal du - om jeg husker rigtigt - bruge dynamisk server-side koder
så som php eller php. Det kan vist også klares med javascript.

Jeg er nu ikke helt sikker, så det er nok bedst at du venter til en veteran
kommer forbi og svarer dit spørgsmål :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-07-04 09:33

Lasse Kristiansen skrev:
> [...]
> spørgsmålet:
>
> Hvordan kopierer jeg et felts indhold ned i et andet felt?

Det kan du kun med javascript hvis det skal foregå inden submit. Efter
submit kan du lave alt muligt godt på næste side med serverside
scripting (php eller asp).

> [...]
> der "Nej", skal felterne i næste ramme ikke udfyldes automatisk, men
> brugeren skal indtaste adressen til det sted, hvor opgaven skal udføres.

Det lyder som en javascriptopgave - sådan noget kan de en masse om i
dk.e.i.w.serverside

> Jeg går ud fra, at jeg skal bruge attributten "method" og parameteren "GET"
> efterfulgt af attributten "action". I så fald, hvilken parameter skal jeg så
> bruge til sidstnævnte?

øhhh - nej, ikke helt, prøv at læse en smule på standarden for forms, og
evt også lidt på hvordan de bruges

<http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-FORM>
<http://www.htmlref.com/reference/appa/tag_form.htm>
<http://www.zvon.org/xxl/xhtmlReference/Output/>

<http://www.webcafe.dk/artikler/html/formularer/>

> Skal de to forms sættes under hver deres fieldsets?

Nej - fieldset behøver du ikke bruge i første omgang

> Andet sæt af felter med adresseoplysninger kunne eventuelt være skjulte og
> kun fremkomme (tomme), såfremt brugeren taster "Nej" til spørgsmålet. Det
> ville ikke være dumt.

Det kan du godt sørge for med javascript og css kombineret.

Det ser ud til at du tænker meget over hvordan du kan gøre det så godt
som muligt - det er lækkert! Jeg vil dog godt advare imod at ville
gøre det så fantastisk så det ender med at blive fortænkt, og kun du kan
se det geniale...
Der er en stor styrke i løsninger der ligner det man har mødt tidligere,
nemlig at det har brugerne sikkert også

mvh

Jesper Brunholm

Fra : jopa

Dato : 08-07-04 10:28

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev bla:

> Det lyder som en javascriptopgave - sådan noget kan de en masse om i
> dk.e.i.w.serverside

Måske så nærmere

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-07-04 11:40

jopa skrev:

> Måske så nærmere

Ja - nemlig! (sov jeg eller hvad?)

tak

mvh

Jesper Brunholm

Fra : jopa

Dato : 08-07-04 11:58

> Ja - nemlig! (sov jeg eller hvad?)

Formentlig
Var egentlig godt klar over at du kendte rigtig gruppe, men nok ikke
spørgeren.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk