<tabel> design vs. CSS design
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 07-07-04 19:47

Hvad er gruppens holdning til <table> vs. CSS når man designer sider i HTML.

Fordele og ulember !?

Michael

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 21:02

Michael Christoffersen wrote:

> Hvad er gruppens holdning til <table> vs. CSS når man designer sider i
> HTML.
>
> Fordele og ulember !?

Jeg ved godt at du spørger om gruppens holdning, men html.dk har lidt om
det:
http://html.dk/artikler/00043/

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 21:12

Michael Christoffersen skrev:

>Hvad er gruppens holdning til <table> vs. CSS når man designer sider i HTML.

Det er sådan set ikke et spørgsmål om versus. Der er data der
naturligt skal opstilles i tabeller uanset om man bruger CSS
eller ej.

Men du tænker nok på om man laver opsætning af siden med tabeller
eller CSS.

>Fordele og ulember !?

Jeg startede med at designe hjemmesider da der ikke var andet end
tabeller til at lave opsætning med. Det gik da, men tabeller i
tre niveauer var af og til drilagtigt.

Nu har jeg stort set fået lagt designet om til CSS. Med de mange
spændende muigheder der er med CSS kan jeg kun anbefale at man
tager fat på det. Mange af de ting som før i tiden blev lavet med
ekstra programmering, er pludselig let tilgængelige med nogle
CSS-kommandoer.

Desuden har CSS den fordel frem for tabeller at det kan laves
fleksibelt så det tilpasser sig opløsning, skærm og
vinduesstørrelse automatisk. Det kan tabeller ikke.

Og ikke mindst:
Hvis jeg finder ud af at jeg vil have tingene til at stå
anderledes, behøver jeg kun ændre i CSS-arket. Hvis jeg havde
designet med tabeller, skulle hver eneste side skrives om.

Arbejdet med at hitte ud af det, er nok cirka det samme, men
mulighederne med tabeller er vand ved siden af hvad man kan med
CSS når man får det lært.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-07-04 21:23

Michael Christoffersen skrev:
> Hvad er gruppens holdning til <table> vs. CSS når man designer sider i
> HTML.
>
> Fordele og ulember !?

Jeg kan ikke udtale mig på gruppens vegne, men jeg synes:

* tabeller tager for lang tid at rendere i forhold til (især ved store
enkeltsider)
* de er mindre fleksible i opsætning
* de understøtter ikke adskillelse af design og indhold ret godt
* de gør det sværere at lave sider som er gode til søgemaskiner og
ikke-grafiske browsere

Der er ganske få, enkelte opsætninger som er lettere at lave med tabeller.

Table-design har en tendens til at blive ret "boks'et" - det kan godt
være fedt, men det er også en begrænsning.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 08-07-04 10:56

Michael Christoffersen wrote:
> Hvad er gruppens holdning til <table> vs. CSS når man designer sider i
> HTML.
>
> Fordele og ulember !?

Som flere allerede har skrevet er der næppe nogen samlet holdning, men
alle har deres egne meninger, og her kommer så for mine 25øre.

Jeg har et noget ambivalent forhold til problematikken. ifølge w3c SKAL
tabeller som layout udfases i de næste udgaver af xhtml, primært for at
komme til et mere "værdifyldt" semantisk web, hvor tingene giver en
større mening de gør nu. Det er noget der kommer naturligt eftersom mere
og mere information kommer i xml format. Et godt eksempel er
www.sundhed.dk et interwoven site som er det første rigtige af sin slags
indenfor det offentlige i DK. Her sker al udveksling af information
mellem applikationer og sitet gennem xml-formatet. Det offentlige har
faktisk en hjemmeside der nøje følger udviklingen af web og
informationsstrukturer. Disse anbefalinger som det er i øjeblikket kan
ses på oio.dk.
Traditionelt set så har information og præsentation hængt ganske
kraftigt sammen med hinanden i html-formen. Det er det man forsøger at
fjerne da Internettet (ikke kun WEB) jo kan tilgåes af mange forskellige
applikationer (selv køleskabe som jo kommer på markedet indenfor de
næste 5-10år! Desuden er en del af NASAs projekter styret gennem http
protokollen :) ) og information skal derfor komme i "rå" form, ellers
skal informationen genskabes for mange gange og det er spild af arbejde.
Problemet er så at de nuværende browsere gør det svært at præsentere
informationen på, fordi de nye standarder ikke er ordentligt
implementeret og der er nogle gange store forskelle i implementeringen
af disse. Det gør det til et regulært mareridt at forsøge at skabe en
ensartethed på tværs af browserne, når man forsøger at udnytte de nye
standarder.
Tabeller er særdeles velkonsoliderede og har været brugt siden starten
af WWW til præsentation, og selv nu er der stadig problemer, her 12-14år
efter WWW's dannelse. Derfor kan og skal vi heller ikke forvente at
omvæltningen til CSS-baserede præsentationer bare lige kommer natten
over. Det er dog gået meget stærkt, men det tager tid og vi er lige midt
i skænderiet i øjeblikket. Jeg er sikker på at situationen er anderledes
i 2006 (når longhorn og næste udgave af IE kommer ud!). Ligenu er det
eet stort kapløb om standarder og hvem der kommer først og ikke mindst
hvem der har mest at sige. Jeg tror i længden at MS vil blive skuffet,
der vil blive et stort behov for standarder og applikationer der
understøtter disse fuldt ud, uden svinkeærinder, som IE forsøger sig med
i øjeblikket! De forsøger selvfølgelig at presse på for at få flere ting
(helst deres egne) med i standarderne, men der er en generel enighed
rundt omkring i de hårde kroge om at MS ikke kan blive ved. Dette ses
også af at Tantek Celick faktisk lige har forladt MS. (en af de helt
store pionerer indenfor standarderne og har indtil nu været repræsentant
for MS hos W3C i styregruppen. http://tantek.com/log/2004/07.html)

Så rådet er: Hop på den nye vogn, det virker svært ligenu, og der er
mange ting som er vanskelige at lave i CSS i øjeblikket, men css3 virker
meget meget lovende og det bliver virkelig interessant at se
implementationerne, når den kommer i færdig form. Præsentationerne
bliver meget meget lettere at lave til den tid.

Puha undskyld posten den var lige lovlig lang og sikkert grobund for
endnu mere diskussion, men det var min mening. Håber det hjælper en smule.

Claus