Printervenlig side
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 17:10

Hvis man laver håndgjorte hjemmesider og gerne vil sikre sig at den side man
laver kan udskrives i et printervenligt format, hvordan gør man så?

Jeg forestiller mig følgende: man laver en hjemmeside på normal vis.
Dernæst får brugeren mulighed for at klikke på en knap, hvorpå der står:
printervenlig udgave
Ved at klikke på denne knap, vil brugeren så blive ført over til en ny side,
hvorefter denne kan udskrive hjemmesideteksten i et printervenligt format
(uden at linierne afsnuppes) -

Problemet er jo at hvis man laver et dokument i fx word, ender det jo som
et doc-dokument. Beder man programmet om at lave det i et html-format, så
ændrer det teksten således at det gør teksten lige så lang som den
oprindelige, og så skal man til at håndkode med <br>-manøvrer ved hver
linie - der må kunne findes en lettere måde at gøre det på??? css? script?

--
ahw

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-07-04 17:23

Kig på <http://html-faq.dk/2012.asp>

--
Ryan Kristensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 17:40

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
newssap44ubxr6tdig@news.CIS.DFN.DE...

> Kig på <http://html-faq.dk/2012.asp>

tusind tak skal du have!

--
ahw

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-07-04 17:24

Bruger css: <http://html-faq.dk/2012.asp>.

> Jeg forestiller mig følgende: man laver en hjemmeside på
> normal vis. Dernæst får brugeren mulighed for at klikke på en
> knap, hvorpå der står: printervenlig udgave

Den metode bruges også af mange - men det er dobbeltarbejde. I
langt de fleste tilfælde kan det hele klares med css.

> Problemet er jo at hvis man laver et dokument i fx word,
> ender det jo som et doc-dokument. Beder man programmet om at
> lave det i et html-format,

Et godt råd - hold dig langt væk fra Word hvis du skal lave
hjemmesider. Word er fin som tekstbehandlingsprogram, men elendig
til at lave websider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 17:39

> Bruger css: <http://html-faq.dk/2012.asp>.

Jeg takker!

> Den metode bruges også af mange - men det er dobbeltarbejde. I
> langt de fleste tilfælde kan det hele klares med css.

ja, det kan der være noget om. CSS mener jeg også må være løsningen, men det
er ikke alle,d er er fortrolige med den løsning, så derfor ville det være
lettere, hvis man kunne klare det på anden vis. Men jeg takker som sagt
alligevel for forslaget.

> Et godt råd - hold dig langt væk fra Word hvis du skal lave
> hjemmesider. Word er fin som tekstbehandlingsprogram, men elendig
> til at lave websider.

Jeg er enig - normalt benytter jeg mig af FrontPage, som er udmærket- også
til at lave css-sider med, men da jeg spørger på vegne af en
forretningsindehaver, der ikke benytter sig af FP, men alene af håndgjorte
sider, så er det, jeg spørger om, hvordan man gør det på den måde.

Jeg spurgte i FP-gruppen, men fik det svar, som jeg kunne regne ud på
forhånd: der er alene tale om at konvertere en word-fil til en html-fil, og
det ændrede desværre ikke noget.

Tak!

--
ahw

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-07-04 21:05

Arne H. Wilstrup skrev:

> ja, det kan der være noget om. CSS mener jeg også må være
> løsningen, men det er ikke alle,d er er fortrolige med den
> løsning, så derfor ville det være lettere, hvis man kunne
> klare det på anden vis.

Tjo - men uanset om man bruger en css-løsning eller en anden
løsning kræver det jo en eller anden form for fortrolighed. Jeg
mener ikke at css-løsningen er sværere end de alternativer jeg
umiddelbart kan komme i tanke om.

Oven i købet er en af styrkerne ved css at man kan definere
udseende (både til skærm og print) ét samlet sted. Derfor kan en
forretningsdrivende fx få en webdesigner til at lave to gode css-
ark (et til skærm og et til print) og fortælle hvordan de skal
inkluderes - og herefter kan også mindre erfarne webskribenter
skrive sider der benytter denne teknik, blot ved at henvise til de
to eksisterende css-filer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-04 22:32

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> html-format, så ændrer det teksten således at det gør teksten lige så
> lang som den oprindelige, og så skal man til at håndkode med

Nej, da. Den manøvre med at ombryde linjer klarer browseren helt automatisk.
Og det sker der, hvor browservinduets bredde har brug for det.

Noget helt andet er - og det har Jens også fortalt: Word dur ikke til html.
Skal du arbejde i en editor, der viser det færdige resultat, mens du
arbejder, så prøv den composer, som følger med Mozilla (browser). Ellers kan
jeg anbefale Stone's WebWriter. Den har også en WYSIWYG (What You See Is
What You Get).

I øvrigt er der ikke grund til at skulle lave to versioner af hver eneste
side i et site. Med to css-filer, en til skærm og en til print, kan du
sagtens få gode udskrifter af samme side, som vises på skærmen (og endda få
udskrifter, der er strippet for ting som menuen, der alligevel ingen
funktion har på udskriften).

Ryan og Jens gav dig et link til, hvordan css til print laves. Du kan også
prøve at læse her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#prt

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 23:03

> Nej, da. Den manøvre med at ombryde linjer klarer browseren helt
automatisk.
> Og det sker der, hvor browservinduets bredde har brug for det.

javist, men det gør det ikke til en printervenlig side - når browseren
ombryder, sker det jo enten når teksten når browserbredden eller når
hjemmesiden "tvinger" et tidligere brud. Skriver man en hjemmeside og lader
den udskrive, kan man ikke være sikker på at hele sidens tekst kan findes
inden for et A4-format på papiret i printeren, og derfor er det en
printervenlig måde, jeg efterlyste.

> [...]
kan
> jeg anbefale Stone's WebWriter. Den har også en WYSIWYG (What You See Is

Naturligvis kan man da arbejde med forskellige WYSIWYG-produkter, men det
løser jo ikke problemet for alle: nogle sider er lavet med FrontPage- nogle
med Stones Webwriter, nogle med Mozilla, nogle med noget helt femte - GoLive
fx.
Problemet er med alle disse browsere at de ikke pr. automatik har en måde,
der løser det med printervenlige sider - de skal alle steder fabrikeres,
enten ved hjælp af css eller på anden måde.

Jeg efterlyste en enkel metode til det fremfor at lade den
forretningsdrivende vove sig ud i et eller andet uforståeligt område omkring
asp-, flash -, css - , cgi -, php - metoder.

Kunne man altså lave den på en i princippet fuldkommen enkel måde, så ville
det jo være at foretrække - kan man ikke det, så kan man jo altid opfordre
staklen til at sætte sig ind i alle disse måder at lave dynamiske
hjemmesider på, som jeg har nævnt ovenstående.

> [...]
> sagtens få gode udskrifter af samme side, som vises på skærmen (og endda

> udskrifter, der er strippet for ting som menuen, der alligevel ingen
Igen: jeg arbejder selv med FrontPage og kan sikkert hurtigt oprette en
css-side - men det jeg efterlyste var en simpel metode til det. Er der ikke
det, så er dine forslag da udmærket.

> Ryan og Jens gav dig et link til, hvordan css til print laves. Du kan også
> prøve at læse her:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#prt

Jeg takker mange gange!
--
ahw

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-04 23:38

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> kan findes inden for et A4-format på papiret i printeren, og derfor
> er det en printervenlig måde, jeg efterlyste.

Browseren skulle da også meget gerne i udskrift ombryde teksten automatisk,
når der ikke kan stå flere hele ord i en linje på papiret. Det plejer alle
mine forskellige browsere da at gøre (har et bredt udvalt i
udviklingsøjemed).

Prøv at lave en side, helt uformateret, uden nogen menu i venstre side og
uden nogen tvungne linjeskift. Bare helt plain html, hvor teksten er indsat
i <p></p>.

Prøv så at ændre på din browsers bredde og se, hvordan teksten tilpasser
sig. Prøv nu at bede browseren om at vise udskrift, og se, at også her er
teksten tilpasset - uanset, om du indstiller browseren til bred- eller
højformat i udskrift.

Formålet med print-css på mine sider er sådan set kun at slukke de elementer
på siden, der ikke skal med i udprint og at omjustere venstre margen på
sideindholdet i forhold til den manglende menu.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-07-04 00:03

> [...]
> når der ikke kan stå flere hele ord i en linje på papiret. Det plejer alle
> mine forskellige browsere da at gøre (har et bredt udvalt i

Det gør den ikke - jeg har skam prøvet med et par hjemmesider - fx har jeg
fundet en hjemmeside, der hedder http://www.oerestad-kloakservice.dk - har
prøvet at skrive den ud, og hver eneste gang ender jeg med at teksten i
højre side af papiret er helt væk.

> Prøv at lave en side, helt uformateret, uden nogen menu i venstre side og
> uden nogen tvungne linjeskift. Bare helt plain html, hvor teksten er
indsat
> i <p></p>.

Har jeg prøvet - ændrer ikke noget ved den sag, desværre. Hvis du viser
udskriften vil du opdage at den bestemt ikke kan holde sig inden for den
tidligere nævnte A4-side.

> [...]
> sig. Prøv nu at bede browseren om at vise udskrift, og se, at også her er
> teksten tilpasset - uanset, om du indstiller browseren til bred- eller

Ikke i udskriften.

> [...]
> på siden, der ikke skal med i udprint og at omjustere venstre margen på
> sideindholdet i forhold til den manglende menu.

Det er da også en fortræffelig måde - men på ovennævnte hjemmeside sker det
altså ikke. Du kan selv afprøve det - kan du finde fejlen, så er du da mere
end velkommen til at meddele det.

--
ahw

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-07-04 01:45

On Wed, 7 Jul 2004 01:02:54 +0200, Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> wrote:

> [...]
> har
> prøvet at skrive den ud, og hver eneste gang ender jeg med at teksten i

I Opera 7.23 samt Mozilla 1.6 har jeg ingen problemer, men i IE6 har jeg
også et problem.
Tilsyneladende vil den sågar udskrive scrollbars (vertikalt som
horisontalt), og det kan man jo ikke bruge til så meget på print. Det er
formentligt noget man kan indstille i browseren, men jeg kender desværre
ikke så meget til indstillingsmulighederne i IE.

Problemet på deres side er nok, at den er lavet, så den ikke kan tilpasse
sig.
F.eks. er deres email billede 872px bred, så derfor giver det problemer
med print.
Hvis man ikke angiver bredde, så bør siden automatisk tilpasse sig print,
men når man - som i ovenstående tilfælde - benytter tabeller til design,
så er det ikke så let at få det til at tilpasse sig.
Hvis man benytter float til at opsætte sin side med, så vil de kasser der
ikke er plads til automatisk hoppe ned under den boks de skulle være ved
siden af. Ved tabeller bliver boksene ved siden af hinanden uanset om de
kan være der eller ej.
Så når man sætter en masse billeder ved siden af hinanden i tabelceller,
så vil siden ikke kunne tilpasse sig.

Prøv at tage kildekoden og tilføj mellem <head> og </head>:
<base href="http://www.oerestad-kloakservice.dk/">
img {display:none;}

Så vil siden tilpasse sig uden problemer.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 08:17

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> http://www.oerestad-kloakservice.dk - har prøvet at skrive den ud, og
> hver eneste gang ender jeg med at teksten i højre side af papiret er

Et halvt blik på siden - uden at behøve at kigge i kildekode - afslører
fejlen. Siden er konstrueret på en måde (med fast bredde defineret et eller
andet sted), så der selv i browseren ikke er plads til siden, uden vandret
scrollbar.

Du kan læse mere om den problematik her:

http://www.html-faq.dk/1017.asp

Hvis firmaet fik rettet den fejl, ville siden kunne udskrives uden
problemer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-04 13:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Du kan læse mere om den problematik her:
>
> http://www.html-faq.dk/1017.asp

Adressen ændret til:

http://www.html-faq.dk/2015.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 10-07-04 23:37

> [...]
> den udskrive, kan man ikke være sikker på at hele sidens tekst kan findes
> inden for et A4-format på papiret i printeren, og derfor er det en

De andres uvenlige sider kan som regel være i bredden af udskrifter fra IE
ved at ændre højre og venstre margin (Filer/Sideopsætning) til 3-4 mm, så
kan der lige være en side optimeret til 800x600.

Egne sider kan gøres printvenlige ved i print-stylesheet at ændre en evt.
absolut sidebredde til 100% (måske 80-90 for læsbarhedens skyld), gøre
diverse banner- og linkgrafik usynlig (display:none) og så kigge på, om der
er blækslugende grafik, som kan undværes i udskriften. Selv synes jeg også,
link bør gøres sorte, og man bør også gøre sig tanker om, hvorvidt
skrifttyperne og -størrelserne er hensigtsmæssige på print.

Mogens