Spørgsmål til Gecko
Fra : Frederik Sunne

Dato : 05-07-04 21:47

Hej gruppe,

Jeg har et lille problem.

Siderne:

http://www.soundfields.dk/test/test1.html

og

http://www.soundfields.dk/test/test2.html

ser ikke ens ud i min FireFox 0.91, mens det ser
fint ud i IE4+ og Opera 7+.

Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor menuen er rykket
en anelse ned i test1.html?

På forhånd tak,

Frederik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-07-04 22:05

Frederik Sunne skrev:

>Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor menuen er rykket
>en anelse ned i test1.html?

Fordi du bruger et blockelement <h1> som giver denne luft,
hvilket et inlinelelement som <span> ikke gør.

Det kan sandsynligvis rettes ved at bruge margin-top: 0 eller
margin-bottom: 0
--
Knud

Fra : Frederik Sunne

Dato : 05-07-04 22:44

Fedt! margin-top: 0 gjorde tricket. Og så må jeg vist
hellere få læst lidt op på HTML ;)

- Frederik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-04 22:47

"Frederik Sunne" <frederik@nejtak.dk> writes:

> [...]
>
> ser ikke ens ud i min FireFox 0.91, mens det ser
> fint ud i IE4+ og Opera 7+.
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor menuen er rykket

Til at begynde med er din HTML ikke korrekt. Du har et h1-element
inde i et span-element. Det må man ikke da span er inline og h1 er
et block-element.
(Span-elementer er heller ikke lovlige som børn af body, pak dem
ind i et div-element eller brug et div-element i stedet for).

Sørg altid for at din HTML validerer før du bekymrer dig om hvorvidt
CSS'en er rigtig. Forkert HTML kan give forskellige udslag i
forskellige browsere, og det er svært at finde ud af hvad det skyldes.

Anyway, H1-elementer har margin både over og under. Det er
sandsynligvis den du kan se.

/L

Fra : Frederik Sunne

Dato : 06-07-04 09:35

Hej Lasse,

Jeg ved godt det er noget slam - det er taget ud af kontekst
og var et hack i et DHTML script jeg har lavet. På alle
andre sider bruger jeg menuen:
http://www.soundfields.dk/test/test2.html
som er helt valid HTML.
Jeg har testet mit hack i IE 4, 5, 5.5 og 6 samt FireFox 0.91 og Opera 7.51.
Det virker perfekt i alle sammen - og så er jeg tilfreds. Når jeg laver
DHTML
er jeg ikke bange for lave et hack i ny og næ hvis det virker.

- F

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>