Formatering af select listen
Fra : Finn

Dato : 05-07-04 10:07

Dette indlæg er også sendt til ----frontpage

options i listen består af 2 sæt data fra et recordsæt. Vises de på
almindelig vis som en liste er denne kode fin nok

response.write "<div><option><margin-left:1px;width=70px;>" &
rs("initialer") & "<margin-left:10px;;width=200px;>" & rs("navn")
&"</option></div>"

men den virker ikke hvis man forsøger at anvende den indeni en select

Hensigten er at det i select listen skal fremstå således:

AO Arne Olsen
ABS Anne Bethovsky
LI Lone Ingerslev

Håber nogen kan give et bud. Pft

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-07-04 13:07

Finn skrev:

> Dette indlæg er også sendt til ----frontpage

Hm - åbenbart uden at krydsposte.
Læs gerne <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

> [...]
>
> response.write "<div><option><margin-left:1px;width=70px;>" &
> rs("initialer") & "<margin-left:10px;;width=200px;>" &

Der er noget helt galt med ovenstående kode.
Først og fremmest er der ikke noget html-element der hedder margin-
left (der er til gengæld en css-egenskab med det navn).
Dernæst må der ikke skydes en div ind mellem select og de
tilhørende option-elementer.

> Hensigten er at det i select listen skal fremstå således:
>
> AO Arne Olsen
> ABS Anne Bethovsky
> LI Lone Ingerslev

Der er en del begrænsninger på hvad der kan styles inden i en
select-boks. Jeg vil foreslå dig enten at ændre formatet til fx:

Arne Olsen (AO)
Anne Bethovsky (ABS)

- eller fx

AO (Arne Olsen)
ABS (Anne Bethovsky)

- eller evt. bruge en fastbreddeskrift i selectboksen og formatere
indrykket med mellemrum.

Endelig ville det måske være en ide at bruge value-parameteren til
option så det kun var initialerne der blev submittet:
<option value="AO">Arne Olsen (AO)</option>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn

Dato : 05-07-04 14:12

> Hm - åbenbart uden at krydsposte.
> Læs gerne <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

ja, skete først bagefter

> Der er noget helt galt med ovenstående kode.
> Først og fremmest er der ikke noget html-element der hedder margin-

Sikkert fordi det kun var en del af hele siden............men det virker når
html-tag er på plads

> - eller evt. bruge en fastbreddeskrift i selectboksen og formatere
> indrykket med mellemrum.

Problemet er læsbarhed, når initialer og navne har forskellig bredde fra
record til record. Deraf ønsket om to kolonner

> Endelig ville det måske være en ide at bruge value-parameteren til
> option så det kun var initialerne der blev submittet:
> <option value="AO">Arne Olsen (AO)</option>

Jeg skal heldigvis ikke tænke på submit, da det kun skal fungere som en
hjælp til at slå initialerne op

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-07-04 21:37

Finn skrev:

> Sikkert fordi det kun var en del af hele siden............men
> det virker når html-tag er på plads

Det virker måske hos dig - men virker det også for folk der bruger
andre browsere, andre styresystemer eller andre versioner end dig?

Uanset at det kodeudsnit du gav kun udgør en del af din side, er de
to fejl jeg påpegede i sidste indlæg stadig aktuelle.

> Problemet er læsbarhed, når initialer og navne har forskellig
> bredde fra record til record. Deraf ønsket om to kolonner

Forståeligt - men bare ikke muligt. Men hvor stor varians er der i
initiallængden? Det er jo til dels også et definitionsspørgsmål.
Hvis man tillader 2-3 bogstaver som initialer, kan man ved at
tilføje et blanktegn til dem på to bogstaver, få kolonnerne til at
balancere med en fastbreddeskrift.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn

Dato : 06-07-04 09:20

> Det virker måske hos dig - men virker det også for folk der bruger
> andre browsere, andre styresystemer eller andre versioner end dig?

De kører på et indtranet og virker fint på IE, Avantbrowser og Opera.
Det virker også hvis jeg lægger det ud på en anden server og under NT samt
WP samt win98

> Hvis man tillader 2-3 bogstaver som initialer, kan man ved at
> tilføje et blanktegn til dem på to bogstaver, få kolonnerne til at
> balancere med en fastbreddeskrift.

Så det du har i tankerne er at tælle længeden af initialer og derefter
tilføje et passende antal blanke tegn ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-07-04 10:07

Finn skrev:

> Så det du har i tankerne er at tælle længeden af initialer og
> derefter tilføje et passende antal blanke tegn ?

Det jeg forestiller mig er at definere en makslængde på initialerne
- fx 3 - og så lade navnet starte på position 5.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn

Dato : 06-07-04 10:38

> Det jeg forestiller mig er at definere en makslængde på initialerne
> - fx 3 - og så lade navnet starte på position 5.

Gider du skære det ud i pap.....?

Jeg ville lave et eller andet med L = length af rs("initialer")

Case
L = 2

-----
Case end

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-07-04 17:22

Finn skrev:

> Gider du skære det ud i pap.....?

Ja da. Jeg ville definere det felt hvor initialerne gemmes til at
have en makslængde på 3. Der hvor data indtastes skal der så laves
samme begrænsning (ellers får man bare fejl ved indtastninger. Hvis
der allerede er initialer på mere end tre tegn, kan de konverteres
til tretegnsinitialer - fx på følgende måde:

UPDATE navne
SET initialer = LEFT(initialer, 2) + RIGHT(initialer, 1)
WHERE LEN(initialer) > 3

Når du nu skal udskrive initialer plus navne kan det fx gøres som
her:

<option><%= LEFT(rs("initialer") & " ", 3) & rs("navn") %>
</option>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn T

Dato : 07-07-04 12:59

> UPDATE navne
> SET initialer = LEFT(initialer, 2) + RIGHT(initialer, 1)
> WHERE LEN(initialer) > 3

merci og mange tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-07-04 17:29

Finn T skrev:

- tilsyneladende ingenting. I hvert fald har Morver slettet hele
indlægget som et bundcitat.

Til Finn - hvis du har skrevet noget i foregående indlæg, kan jeg
ikke se det. Prøv evt. at sende igen, og formater det lidt
anderledes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 21:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Til Finn - hvis du har skrevet noget i foregående indlæg, kan jeg
> ikke se det. Prøv evt. at sende igen, og formater det lidt
> anderledes.

Han skrev ikke så meget:

"merci og mange tak."

--