CSS til layout ... bah!! ;-)
Fra : Anders Mogensen

Dato : 29-06-04 22:27

Ohøj gruppe,

Jeg har lidt problemer med at styre/lave layout vha. CSS i stedet for
tabeller, som alle de kloge mennesker her i gruppen nærmest tilbeder som en
form for religion
Jeg har udmærket forstået det smarte i det, men det er sat'me ikke nemt at
styre! Og jeg vil jo så gerne selv kalde mig lidt smart

Og det gør det ikke bedre at IE og Firefox opfatter tingene forskelligt ..
nogle gange når jeg dertil, hvor jeg siger "Bah!! Det er meget nemmere med
tabeller - der kan man da styre det".

Derfor leder jeg med lys og lygte efter nogle gode tutorials og guides til
layout-opsætning vha. CSS. Den på html.dk blev jeg ikke meget klogere af.

Specielt leder jeg efter noget stof om hvordan man laver et centreret layout
med fast bredde (det kræver idrætsforeningens design - det ligger fast) og
hvordan man styrer alle mulige div's inden i et sådant (hvis I forstår).

Men alle links om layout vha. CSS er velkomne! Skyd!!

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-06-04 23:29

"Anders Mogensen" <andersm@obel.FJERNauc.dk> wrote:

> Specielt leder jeg efter noget stof om hvordan man laver et
> centreret layout med fast bredde

Måske du kunne lade dig inspirere af denne layout-teknik:

<http://www.thorsenholm.dk/webdesign/floating3.html>

Andre i gruppen kan sikkert henvise til nogle flere CSS-tutorials
og -eksempler.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Anders Mogensen

Dato : 30-06-04 11:31

"Anders Thorsen Holm" <usenet@thorsenholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske du kunne lade dig inspirere af denne layout-teknik:
>
> <http://www.thorsenholm.dk/webdesign/floating3.html>

Tak for linket. Det ser brugbart ud.
Men hvordan kan det være at teksten "går ud over" venstre margin i
footer-div'en? (i IE, ikke i Firefox)

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-06-04 13:20

"Anders Mogensen" <andersm@obel.FJERNauc.dk> wrote:

> Tak for linket. Det ser brugbart ud.
> Men hvordan kan det være at teksten "går ud over" venstre margin i
> footer-div'en? (i IE, ikke i Firefox)

Ah, det var da også en led, lille bug - den viser sig åbenbart kun i
IE6, men ikke IE5.x. Nuvel, IE6 kræver åbenbart, at man definerer en
bredde eller højde for det element, der benytter clear - i det her
tilfælde skal #footer så tildeles en bredde.

Siden skulle nu være opdateret:

Fra : Lars

Dato : 29-06-04 23:32

Anders Mogensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> hvordan man styrer alle mulige div's inden i et sådant (hvis I forstår).
>
> Men alle links om layout vha. CSS er velkomne! Skyd!!

par gange, så køre det bare. Jeg forstod det heller ikke helt til at starte
med. :D

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-04 00:04

Anders Mogensen wrote:

> Specielt leder jeg efter noget stof om hvordan man laver et centreret
> layout med fast bredde (det kræver idrætsforeningens design - det
> ligger fast)

Det kan du læse om på denne side:

www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

> og hvordan man styrer alle mulige div's inden i et
> sådant (hvis I forstår).

www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
www.hjemmesideskolen.dk/html/div.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 30-06-04 00:10

"Anders Mogensen" skrev:
> Derfor leder jeg med lys og lygte efter nogle gode tutorials og guides til
> layout-opsætning vha. CSS. Den på html.dk blev jeg ikke meget klogere af.

Har selv haft glæde af bl.a.:
http://www.w3schools.com/
http://www.websitetips.com/css/
http://www.glish.com/css/
http://www.saila.com/usage/layouts/
http://www.alistapart.com/topics/css/

> [...]
> hvordan man styrer alle mulige div's inden i et sådant (hvis I forstår).

Se f.eks: http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Du skal bare huske at rette i "margin-left" hvis du ændre på "width" for at
boksen er centreret.

God læse- og kodelyst!

/Frederik

Fra : Anders Mogensen

Dato : 30-06-04 11:36

"Frederik Sigurd" <frede@stud.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Se f.eks: http://bluerobot.com/web/css/center2.html
>
> Du skal bare huske at rette i "margin-left" hvis du ændre på "width" for
at
> boksen er centreret.

Det kan godt være at jeg ikke fulgte med i matematiktimerne i sin tid, men
jeg forstår ikke at når boxen er 500px bred, så er halvdelen 266px...?

"Then, the box's left margin is set to the opposite of half the box's width
using "margin-left:-266px;"."

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 30-06-04 13:06

Anders Mogensen wrote:

> Det kan godt være at jeg ikke fulgte med i matematiktimerne i sin tid, men
> jeg forstår ikke at når boxen er 500px bred, så er halvdelen 266px...?

De har ikke beskrevet det så godt, men man skal tælle border og
padding'en med.

(border + padding + width + padding + border)
1 + 15 + 500 + 15 + 1 = 532
532 / 2 = 266px

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 30-06-04 13:29

"Anders Mogensen" skrev:
> Det kan godt være at jeg ikke fulgte med i matematiktimerne i sin tid, men
> jeg forstår ikke at når boxen er 500px bred, så er halvdelen 266px...?

Det logiske ville være at left-margin var -250px.
Jeg vil tro left-margin er sat til -266px fordi der er en padding på 15px og
en border på 1px.
Der er ingen forskel på om du sætter left-margin til -266px eller -250px i
IE, men forskellen viser sig i Mozilla og Opera. Det har noget at gøre med
browserne viser padding på forskellige måder.

For en fyldigere redegørelse så på at google "Centering Negative Margin"

Tricket virker og det er vel det vigtigste!

/Frederik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-04 00:29

Anders Mogensen skrev:

> Og det gør det ikke bedre at IE og Firefox opfatter tingene
> forskelligt

Husker du at bruge en standardsættende doctypeerklæring?

Standardlinks om doctype switching:
   <http://www.html.dk/artikler/00036/>
   <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
   <http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html>

Har du kigget på www.html-faq.dk?

Fx artiklen her: <http://html-faq.dk/2003.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 30-06-04 07:21

Anders Mogensen wrote:

> [...]
> hvordan man styrer alle mulige div's inden i et sådant (hvis I forstår).

Du kan måske få ideer fra den her css-skabelon.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/center_layout/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : inga schmidt

Dato : 30-06-04 08:36

> [...]
> hvordan man styrer alle mulige div's inden i et sådant (hvis I forstår).

Hjemmesideskolen! Det er nærmest umuligt at lave det forkert, hvis du bruger
nedenstående:
www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp
Mvh Inga