xml-validering?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 11:08

Jeg har netop arbejdet på at få en lille 'xml test-side' valideret - og
det lykkedes da også, omsider! :)
Det største problem forekommer at være, at visse elementer øjensynligt
*skal* placeres 'hierarkisk' på en bestemt måde: Hvis man ændrer
rækkefølgen en anelse, validerer koden ikke længere!
Hvor finder man en samlet oversigt over reglerne vedr. brug af xml?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-06-04 11:42

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in

> [...]
> rækkefølgen en anelse, validerer koden ikke længere!
> Hvor finder man en samlet oversigt over reglerne vedr. brug af xml?

<http://www.w3.org/TR/2004/REC-xml-20040204/>
Men der skulle ikke være problemer med rækkefølgen (medmindre der er
begrænsninger i form af et DTD eller Schema). Et link og en nærmere
problemafgrænsning vil nok gøre det nemmere at hjælpe.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 15:33

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> Men der skulle ikke være problemer med rækkefølgen (medmindre der er
> begrænsninger i form af et DTD eller Schema). Et link og en nærmere
> problemafgrænsning vil nok gøre det nemmere at hjælpe.

OK - Linien:

validere ikke; der kommer en 'søforklaring' om, at <center> ikke må benyttes
uden visse objekter eller sammen med <font> (og et andet element, som jeg
ikke længere husker)

validere heller ikke - samme (sø)forklaring, men

<center><h4><font color="#3300FF">tekst</font></h4></center>

validerer!! ?

Og tak for henvisningen i øvrigt! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-06-04 16:31

Hans Henrik Hansen skrev:

>validere ikke; der kommer en 'søforklaring' om, at <center> ikke må benyttes
>uden visse objekter eller sammen med <font> (og et andet element, som jeg
>ikke længere husker)

Hvilken doctype bruger du og hvorfor dog ikke bruge css i stedet
for?

<h4 style="color: ##30F; text-align: center">tekst</h4>

Hverken center eller font anbefales at bruge i dag og er på vej
ud og i visse doctyper er de forbudte.
--
Knud

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 17:38

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Den tillod jeg mig faktisk at 'låne' fra w3.org's side om xml! :)

"hvorfor dog ikke bruge css i stedet".
Fordi det var en side, der skulle 'hurtigt på'; derfor genbrugte jeg i
første omgang noget gammel kode - det bliver ajourført, når (hvis!) jeg får
bedre tid.
Fordi den var så kort, besluttede jeg at benytte den som 'testbed' for mine
indledende forsøg med xml-validering.

--
slet 'fjern' fra mail-adr.
med venlig hilsen,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 17:40

Hans Henrik Hansen skrev:

> validere ikke;

Den validerer fint som xml, men ikke som xhtml. XML er et
"rammesprog" der i princippet bare definerer hvordan man sætter
markeringskoder sammen. Det er html (og xhtml) der sætter
begrænsninger på hvilke koder der må anvendes og hvilken
sammenhæng/rækkefølge de må bruges i.

> der kommer en 'søforklaring' om, at <center>
> ikke må benyttes uden visse objekter eller sammen med <font>

Både <center> og <font> er forældede elementer der ikke bør
benyttes i nutidige webdokumenter (uanset om man vælger html eller
xhtml). Det kan godt bringes til at validere, men det er langt
bedre at skippe dem begge til fordel for css:

HTML:
<h4>tekst</h4>

CSS:
h4{ color: #3300FF; text-align: center; }

Det er også muligt at specificere at farven og centreringen kun
skal gælde nogle h4-elementer.

Tag et kig på html.dk's css-tutorial:
<http://html.dk/tutorials/css/> - det kan spare dig for en del tid
når du skal lave flere websider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 18:16

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> xhtml). Det kan godt bringes til at validere, men det er langt
> bedre at skippe dem begge til fordel for css:

Tak for gode inputs + et diskret spark bagi - du har aldeles ret! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 18:10

Hans Henrik Hansen skrev:

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
>
> Den tillod jeg mig faktisk at 'låne' fra w3.org's side om xml!

Xhtml - ikke xml. HTML.dk har ikke nogen side om xml.

Pas på med at rode begreberne sammen - det forvirrer de folk der
gerne vil hjælpe.

Mht. valideringen har jeg svaret i et andet indlæg.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 19:09

Jeg tog det fra *www.w3.org* side om xml!

> Pas på med at rode begreberne sammen - det forvirrer de folk der
> gerne vil hjælpe.

Ja, jeg havde faktisk også rodet det sammen, ser jeg nu - men det er sgu
heller ikke nemt at undgå, når man i kildekoden til www.w3.org side om
xhtml læser følgende allerøverst:

"<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

,vel?? :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 22:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> NB: Læs gerne min signatur.

Hvis du nærlæste headeren i det indlæg, du besvarede med bla.
ovenstående, ville du se, at det - af praktiske årsager - var sendt via
Outlook Express, med de dertil hørende, velkendte(?)
begrænsninger/ulemper! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-06-04 22:55

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>ovenstående, ville du se, at det - af praktiske årsager - var sendt via
>Outlook Express, med de dertil hørende, velkendte(?)

Hvilke begrænsninger i OE, forhindrer bruger i at svare under det
citerede og klippe det væk, som man ikke direkte svarer på?
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 22:41

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jeg tog det fra *www.w3.org* side om xml!

Argh! - jeg læser som en brækket arm. Beklager misforståelsen.

> Ja, jeg havde faktisk også rodet det sammen, ser jeg nu - men
> det er sgu heller ikke nemt at undgå, når man i kildekoden til
> www.w3.org side om xhtml læser følgende allerøverst:

[snip]

Jeg vil hellere sige at det er nemt at få rodet dem sammen - fordi
xhtml-dokumenter ofte erklæres både med en xml-erklæring og en
doctype-erklæring.

Forklaringen er at alle xhtml-dokumenter også er xml-dokumenter.
Xml er så at sige en overtype for xhtml - det er også derfor at en
evt. xml-erklæring skal stå før doctype-erklæringen.

Noget helt andet er så at det kan være praktisk at udelade xml-
erklæringen, fordi den får Internet Explorer 6 til at gå i quirks
mode og dermed vise siderne som "gammeldags" html-kode, uanset
hvilken docype man placerer bagefter. Xml-erklæringen er i
modsætning til doctype-erklæringen ikke obligatorisk.

Man kan se lidt om doctype og xml-erklæringer i følgende, endnu
ikke helt færdige, artikel:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-04 22:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
Tak for udmærket opsummering.

> [...]
> hvilken docype man placerer bagefter. Xml-erklæringen er i
> modsætning til doctype-erklæringen ikke obligatorisk.

Hvad er det nu 'quirks mode' helt præcist betyder - og hvor kan man læse om
det?

> Man kan se lidt om doctype og xml-erklæringer i følgende, endnu
> ikke helt færdige, artikel:
> <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

Fint!

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 22:51

Hans Henrik Hansen skrev:

> Hvis du nærlæste headeren i det indlæg, du besvarede

- det gør jeg nu sjældent når der ikke direkte er grund til det.

> med bla. ovenstående, ville du se, at det - af praktiske årsager
> - var sendt via Outlook Express, med de dertil hørende,
> velkendte(?) begrænsninger/ulemper! :)

OE kan sagtens lave fornuftigt formaterede indlæg - den skal blot
have lidt mere hjælp til det end en del andre programmer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-06-04 12:15

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> OE kan sagtens lave fornuftigt formaterede indlæg - den skal blot
> have lidt mere hjælp til det end en del andre programmer.

Det har du givetvis ret i - mit problem med OE er nok snarere, at jeg
yderst sjældent bruger det til afsendelse af usenet-indlæg! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 22:55

Hans Henrik Hansen skrev:

> Hvad er det nu 'quirks mode' helt præcist betyder - og hvor
> kan man læse om det?

Udover den (ufærdige) artikel jeg allerede har henvist til, kan du
få følgende tre links vedr. doctype switching:

<http://www.html.dk/artikler/00036/>
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
<http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html>
--