stadig bøvl med css is ie/firefox
Fra : Jane

Dato : 25-06-04 09:15

Jeg kæmper stadig...

side: http://www.skovtrolden.nyraad.net/index.html
css: http://www.skovtrolden.nyraad.net/style.css

I Opera virker det fint - links i listen er
hvide med sort forbogstav og sorte med sort
forbogstav når musen kommer over dem.

I Firefox forsvinder den sorte firkant når
musen har været over dem, men de skifter
farve som de skal.

I Internet Explorer vil de ikke skifte farve
men firkanterne bliver der.

Hvordan kan jeg lave mit css om, så det vil
virke i alle tre? Jeg er ved at blive desperat.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-04 10:51

Jane wrote:
> [...]
> musen har været over dem, men de skifter
> farve som de skal.
>
> I Internet Explorer vil de ikke skifte farve

Bare et forslag: Flyt forbogstaverne ud af linket:

L<a href="foo">inktekst</a>

.... og formater så forbogstav og linktekst hver for sig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 13:50

Erik Ginnerskov skrev i <news:40dbf587$0$23876$14726298@news.sunsite.dk>:

> ... og formater så forbogstav og linktekst hver for sig.

Jeg bruger forbogstavet som accesskey, og syntes absolut
det skal være en del af linket.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 14:51

Jane skrev:

> Jeg bruger forbogstavet som accesskey, og syntes absolut
> det skal være en del af linket.

Forventer du at nogen selv kan regne det ud? For mig at se forvirrer du
dine brugere en del ved at bruge de store fremhævede forbogstaver på
både links og ikke-links, når du ikke konsekvent understreger links.

Hvad forbogstavet angår: ok - hvad så med at bruge: <a

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 15:27

Jesper Brunholm skrev i <news:cbhaat$7iq$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
> du dine brugere en del ved at bruge de store fremhævede forbogstaver
> på både links og ikke-links, når du ikke konsekvent understreger

De eneste steder på forsiden bogstavet ikke er links er der hvor
jeg ikke har fået infomationerne endnu - eksempelvis oversigt over
vitaminer og mineraler samt prisliste.

Hvis folk ikke kan "regne ud" at det er en accesskey så er det nok
fordi de ikke bruger acceskeys til daglig og så er de nok ligeglade
og tilfredse med bare at klikke på links med musen? Trods alt er
acceskey jo noget ekstra og ikke noget "livsnødvendigt"?

Alle links er konsekvent fede, og det er vel ligeså synligt for en
bruger som en understregning? Jeg syntes understregning af samtlige
elementer i en liste virker for forkert.

Jeg efter en metode som stadig benytter first-letter. Jeg vil helt
ikke optimere til en særlig browser, så derfor vil jeg ikke "bare
for Mozilla" lave en definition.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 16:57

Jane skrev:

>Alle links er konsekvent fede, og det er vel ligeså synligt for en
>bruger som en understregning?

Det mener jeg ikke. Links kender man/jeg på understregningen.

Jeg har undladt links i mine menuer fordi jeg synes at det er
oplagt at en menu består af links, og at den er nem at genkende
som en menu, men derudover har jeg streg under mine links.

Det er umuligt at gætte at fed betyder link. Folk laver de
særeste ting på deres hjemmesider.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 17:15

Bertel Lund Hansen skrev i <news:iniod05s8f5oef69rbovk818us31p7sb35
@news.telia.dk>:

> oplagt at en menu består af links, og at den er nem at genkende
> som en menu,

Kan jeg gøre noget for at få det til at ligne en menu mere
da det vil være mere "spiseligt" for mig end understregnning.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 17:46

Jane skrev:

>Kan jeg gøre noget for at få det til at ligne en menu mere
>da det vil være mere "spiseligt" for mig end understregnning.

Det banale svar er at smide alle linksene ud i en spalte til
venstre.

Måske kan du skrive noget i stil med:

   Her kan du klikke dig ind til hvad jeg kan tilbyde dig:

.... altså på en eller anden måde fortælle specifikt at det er
links der kommer nedenunder?

Min tekst er ikke særlig god, men du forstår nok ideen.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 17:57

Bertel Lund Hansen skrev i

> Det banale svar er at smide alle linksene ud i en spalte til
> venstre.

Jeg syntes nu de passer bedre ind i højre spalte.
Hvis logoet og overskriften kommer over i højre side vil
man se navnet i overskriften som mindre vigtigt da man læser
fra venstre mod højre? Desuden er venstre side jo også en
slags menu, idet man kan klikke på hovede, krop og fødder.

Det er lidt mystisk hvorfor man nemmere genkeder noget som en
menu hvis det er i venstre side syntes jeg.

> Måske kan du skrive noget i stil med:

Det vil jeg lige drøfte med Mariane. God idé.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 22:16

Jane skrev:

> De eneste steder på forsiden bogstavet ikke er links er der hvor
> jeg ikke har fået infomationerne endnu - eksempelvis oversigt over
> vitaminer og mineraler samt prisliste.

Angående markering af at det er en menu: Det synes jeg allerede du i
vidt omfang har opnået da du nu har sat en ramme om.

Jeg synes stadig ikke at fed-markering af links er en god løsning, det
får dem kun til at lige en overskrift eller noget som er fremhævet -
traditionen for brug af fed skrift er for gammel til at den er let at
redefinere.

Du kan selvfølgelig godt insistere på at redefinere hvordan man skal
opfatte tingene på dit site, men du skal være opmærksom på at det er
hårdt arbejde, og at det altså ikke arbejder i samme retning som den
brugervenlighed du (så vidt jeg kan se) i øvrigt arbejder på.

> [...]
> og tilfredse med bare at klikke på links med musen? Trods alt er
> acceskey jo noget ekstra og ikke noget "livsnødvendigt"?

Tjoh - eller også er det bare fordi de - selv access-key-brugere - har
set store førstebogstaver før, de bruges trods alt ofte som en slags
udsmykning eller overbliksfremmende fremhævning.

> Alle links er konsekvent fede, og det er vel ligeså synligt for en
> bruger som en understregning? Jeg syntes understregning af samtlige
> elementer i en liste virker for forkert.

Det er vi enige om - mit problem var at listen var for bred, uafgrænset
og indeholdende for få elementer til at jeg opfattede den som en liste -
jeg beklager - det var altså ikke bevidst langsom-opfattende-hed!

> Jeg efter en metode som stadig benytter first-letter. Jeg vil helt
> ikke optimere til en særlig browser, så derfor vil jeg ikke "bare
> for Mozilla" lave en definition.

Det kan jeg godt forstå - jeg havde bare forstået det til at være et
problem der var bredere end en enkelt browser.

Med venlig hilsen

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jane

Dato : 26-06-04 14:03

Jesper Brunholm skrev i <news:40dc9619$1@news.wineasy.se>:

> Angående markering af at det er en menu: Det synes jeg allerede du i
> vidt omfang har opnået da du nu har sat en ramme om.

Super.

> Jeg synes stadig ikke at fed-markering af links er en god løsning, det

Men med rammen om er det så "nok"?
Normalt ville jeg være ret ligeglad men da det er en side som jeg
laver for en anden må jeg jo hellere rette mig efter flertallet
af erfarne designere herinde.

> jeg beklager - det var altså ikke bevidst langsom-opfattende-hed!

Du skal skam ikke beklage. Jeg er gald for dine input.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:00

Jane skrev:

> Men med rammen om er det så "nok"?

Tjah - det er nok i menuen - jeg synes gerne den måtte være knap så bred
for at signalere menu, men udenfor menuen synes jeg til gengæld at du
skal lade links være markerede med understregning.

> Du skal skam ikke beklage. Jeg er gald for dine input.

det er jeg glad for

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 15:23

Jesper Brunholm wrote:

> Forventer du at nogen selv kan regne det ud?

Hej Jesper

Hvis man gider at sætte sig ind i problemstillingen behøver man ikke at
"regne noget ud", da det jo tydeligt fremgår af html-dokumentet.

Jane havde ikke udbedt sig mere eller mindre brugelige alternativer, men
en løsning. Alternativer kan komme på banen hvis der ikke findes en
løsning, eller i forlængelse af en anvist løsning.

For mig at se forvirrer
> du dine brugere en del ved at bruge de store fremhævede forbogstaver
> på både links og ikke-links, når du ikke konsekvent understreger
> links.

Enig, og en god pointe at give i forlængelse af en LØSNING på problemet,
da Jane jo ikke har udbedt sig ris/ros!

> Hvad forbogstavet angår: ok - hvad så med at bruge: <a
> stylesheetet?

Hvorfor bruge et b-tag, når man har det dertil indrettede span-tag?

mvh
Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 16:58

Ravnefane skrev:

>Hvis man gider at sætte sig ind i problemstillingen behøver man ikke at
>"regne noget ud", da det jo tydeligt fremgår af html-dokumentet.

Øh ... hvor mange brugere tror du lige kaster et blik i
HTML-specifikationerne inden de besøger Janes sider?

--
Bertel

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 17:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Øh ... hvor mange brugere tror du lige kaster et blik i
> HTML-specifikationerne inden de besøger Janes sider?

Davs Bertel

Det har jeg virkelig ikke den fjerneste anelse om, og jeg har svært ved
at se det relevante i spørgsmålet.

Min bemærkning knyttede sig til Erik Ginnerskovs og Jesper Brunholms
kommentarer, hvoraf førstnævnte driver et site der kalder sig
"Hjemmesideskolen". Jeg tillod mig at antage at d'herrer var i stand til
at læse html-kilden, hvilket jo er en forudsætning for at yde hjælp i
dette tilfælde.

Korrigér mig venligst hvis der er noget jeg har misforstået.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 17:43

Ravnefane skrev:

> [...]
>"Hjemmesideskolen". Jeg tillod mig at antage at d'herrer var i stand til
>at læse html-kilden, hvilket jo er en forudsætning for at yde hjælp i

Naturligvis, men Jesper Brunholms spørgsmål drejede sig om den
gemene bruger der besøger siden. Han mener altså at de færreste
vil blive klar over at de store bogstaver er accesskeys - eller
med andre ord at de ikke vil fungere efter hensigten.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 17:52

Bertel Lund Hansen skrev i <news:9clod057uh0rggv6uuk6p282ii6c35edv3
@news.telia.dk>:

> gemene bruger der besøger siden. Han mener altså at de færreste
> vil blive klar over at de store bogstaver er accesskeys

Det er mit indtryk, ret mig hvis jeg har uret, at de færreste
besøgende i det hele taget kender til accesskeys.

De som kender til accesskeys og som bruger dem, vil se efter
om et eller andet bogstav er særligt fremhævet, og måske
gætte sig til at det nok er noget med accesskey?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 17:58

Jane skrev:

>Det er mit indtryk, ret mig hvis jeg har uret, at de færreste
>besøgende i det hele taget kender til accesskeys.

Jeg anede ikke at det eksisterede.

>De som kender til accesskeys og som bruger dem, vil se efter
>om et eller andet bogstav er særligt fremhævet, og måske
>gætte sig til at det nok er noget med accesskey?

Det aner jeg ikke (hverken ment positivt eller negativt).

Selv ville jeg ikke flytte fingrene fra mine normale
manøvretaster og kikke på tastaturet for at finde et K fordi det
er nemmere at bruge Operas indbyggede metoder uden at kikke væk
fra siden - heller ikke nu da jeg kender acceskeys.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 19:04

Bertel Lund Hansen skrev i <news:a7mod01867odk6p6vurulaqfk19ek2nai8
@news.telia.dk>:

> Jeg anede ikke at det eksisterede.

Jeg tror også mest det er handicappede som bruger dem. Jeg vil
helst bruge min mus, især efter jeg lige har anskaffet mig en
pragtfuld dejlig tingest som hedder mx900.

> Selv ville jeg ikke flytte fingrene fra mine normale
> manøvretaster og kikke på tastaturet for at finde et K fordi det

Kunne heller ikke drømme om det selv, men når nu jeg gerne vil
lave siden mere handicapvenlig, så får den acceskeys tildelt
som ekstra krymmel på islagkagen.

Jeg er ved at lave det om, så kun links er markeret på den måde
- er spændt på om i kan lide det, eller om det er for svært at
gætte sig til eksempelvis "retur til forsiden" er et link.

Gider i tage et kig på http://www.skovtrolden.nyraad.net/ igen?
Jeg får nogle warnings af validatoren: "<" is the first character
of a delimiter but occurred as data - hvad betyder det?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 23:14

Jane skrev:

[accesskeys]

> Jeg tror også mest det er handicappede som bruger dem.

Tjah - jeg har brugt dem en del i større formularer og i websteder som
bruges ofte af samme person, men det er jo et noget andet formål

> Jeg vil
> helst bruge min mus, især efter jeg lige har anskaffet mig en
> pragtfuld dejlig tingest som hedder mx900.

Jeg vil helst bruge min mus meget lidt - jeg sidder ved computeren mange
timer om dagen, og mine arme kan ikke lide musen. Til gengæld har min
browser type-ahead på links, så det er en stor fordel for mig at kunne
se at noget at er et link, så jeg ved hvad jeg skal taste

> Jeg er ved at lave det om, så kun links er markeret på den måde
> - er spændt på om i kan lide det, eller om det er for svært at
> gætte sig til eksempelvis "retur til forsiden" er et link.

Jeg aner en svag sarkasme? - det er let at se - hvorimod "MASSAGE"
http://www.skovtrolden.nyraad.net/terapi.html#m er med fed, men jeg
kan ikke få linket til at virke?? - ok, jeg provokerer, men jeg mener
det også lidt.
Du bruger mange virkemidler (fed, anden farve tekst, kapitals, kursiv) i
din tekst, og det vil tage brugeren et lille stykke tid at finde ud af
hvad der betyder hvad på din hjemmeside, og det vil nok også tage et
øjeblik at finde ud af at links i teksten er links ("når nu de ikke
engang har en anden farve så kunne jeg jo ikke vide at det var links" -
og jeg citerer en regulær brugertest af et andet website) og ikke bare
fremhævninger af firmanavne - behandlingsnavne osv.

> Gider i tage et kig på http://www.skovtrolden.nyraad.net/ igen?

Jeg har svært ved at forstå at du synes at "Klik på det ønskede tilbud
og læs mere:" er mindre skæmmende/grimt end en understregning af links'ne.

Hvis du samlede de to menuer / lister ville det nok være endnu
tydeligere at de var samlinger af links.

Nederst på <http://www.skovtrolden.nyraad.net/toptiltaa.html> skriver du
"Tilbage til forsiden", men teksten er ikke et link. Det er for mig at
se en fejl - dels er man meget vant til at netop den tekst linker, og
det ville være logisk at den gjorde det.

Når du laver en "standard" på et netsted skal du "overholde" den (være
konsekvent), så det rigtigt gode på det sted ville være at fjerne den
store overskrift "Tilbage til forsiden", fjerne linket der er der nu, og
bare have et nydeligt "< retur til forsiden" som på terapi.html

(Noget _helt andet_ er at jeg synes den funktion ligger meget bedre i et
linkende logo øverst til venstre på alle sider).

> Jeg får nogle warnings af validatoren: "<" is the first character
> of a delimiter but occurred as data - hvad betyder det?

Hvor får du advarslen? Hvis jeg gætter rigtigt så er det der hvor du
laver accesskey på <, det kan den ikke lide, fordi den mener tegnet er
forbeholdt funktionen "start et tag". Hvis det er en fejl må du overveje
om du synes den er graverende, hvis det bare er en warning kan du
overhøre den.
Du kan evt prøve om "&lt;" gør at accesskey-funktionen stadig virker,
men jeg må indrømme at jeg tvivler en del :-/.

mvh

Jesper Brunholm

(oh-ooooh - nu har jeg igen fremført en masse kritik af Janes sider, og
det er som bekendt off-topic udenfor ris-ros gruppen - jeg må håbe at
ravnemanden tilgiver mig)

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 23:19

Jesper Brunholm wrote:

> (oh-ooooh - nu har jeg igen fremført en masse kritik af Janes sider,
> og det er som bekendt off-topic udenfor ris-ros gruppen - jeg må håbe
> at ravnemanden tilgiver mig)

Selvfølgelig er du tilgivet.

Dine problemer mht at modtage kritik løser sig nok når du bliver ældre.

Jeg kan dog ikke udstede en garanti!

Sov godt!

mvh
Mogens

Fra : Jane

Dato : 26-06-04 14:18

Jesper Brunholm skrev i <news:40dca3b3$1@news.wineasy.se>:

> [...]
> på http://www.skovtrolden.nyraad.net/terapi.html#m er med fed, men jeg
> kan ikke få linket til at virke?? - ok, jeg provokerer, men jeg mener

Nej ikke spor sarkastisk. Men jeg er sørme glad for det kan accepteres.
Jeg kan godt lide retur visningen selv nemlig.
Og jeg skal nok tænke over hvordan jeg kan lave mine h1'ere om?

> bare fremhævninger af firmanavne - behandlingsnavne osv.

Jeg talte med Mariane (hendes side) om det. Det gør ikke noget
hvis man ikke kan regne ud at det er links til de steder hvor
hun har modtager uddannelse, hvis nogen vil vide hvad der er
for et sted hun er uddannet og ikke kan gennemskue at det er
links kan de jo søge efter stederne på nettet. Hellere det end
at stederne bliver alt for fremtrædende i teksten, for det
budskab som skal ud er hvad hun tilbyder og at hun er uddannet
(ikke nødvendigvis hvor hun er uddannet). Så det er med vilje
at præcis disse links er markeret så svagt.

> Hvis du samlede de to menuer / lister ville det nok være endnu
> tydeligere at de var samlinger af links.

Det skal jeg da overveje.

> du "Tilbage til forsiden", men teksten er ikke et link. Det er for mig

Det vil da være endnu mere forvirrende hvis en overskrift også kunne
være et link? Men faktisk har jeg lidt opgive a-z siden og venter
på at få noget mere materiale fra Mariane, så indtil videre roder
jeg med terapi siden og forsiden. Jeg skal nok finde på en anden
overskrift (idéer modtages).

> og bare have et nydeligt "< retur til forsiden" som på terapi.html

Det tror jeg da jeg vil gøre. Tak for forslaget.

> (Noget _helt andet_ er at jeg synes den funktion ligger meget bedre i
> et linkende logo øverst til venstre på alle sider).

Tjo men så kommer problemet med at vise et link til toppen for at
klikke sig tilbage til forsiden? Det skal ihvertfald være som
supplement og ikke som alternativ til <'erne. Enig?

> Hvor får du advarslen? Hvis jeg gætter rigtigt så er det der hvor du
> laver accesskey på <, det kan den ikke lide, fordi den mener tegnet er

Ahh det er dét den siger. Gid den talte tydeligere.
Jeg tror jeg vil ignorere warningen ellers skal jeg bare til at
rode med at visualisere acceskeys forfra.

> (oh-ooooh - nu har jeg igen fremført en masse kritik af Janes sider,

Jeg skal nok kigge med i ris-ros grippen hvis du smutter derover.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 14:36

Jane skrev:

>Jeg skal nok kigge med i ris-ros grippen hvis du smutter derover.

I skal ikke smutte nogen steder. Det er helt relevant hvad I
diskuterer, og Jesper er bare ironisk.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:10

Jane skrev:

> Jesper Brunholm skrev i <news:40dca3b3$1@news.wineasy.se>:
> Og jeg skal nok tænke over hvordan jeg kan lave mine h1'ere om?

Det synes jeg ikke - de følger netop standarden for fremtoning, hvis
noget skal laves om er det det der ikke følger standarden .

> Det vil da være endnu mere forvirrende hvis en overskrift også kunne
> være et link?

> Tjo men så kommer problemet med at vise et link til toppen for at
> klikke sig tilbage til forsiden?

Tjoh - sådan et er let at lave, og det er stadig kun en nødhjælp til dem
der ikke har forstået at browseren har en back-knap, og til dem som ikke
er kommet ind via forsiden. Sidstnævnte vil oftere kigge på
standard-placeringen i toppen end nede i bunden.

> Det skal ihvertfald være som
> supplement og ikke som alternativ til <'erne. Enig?

Nej, jeg mener at den i mange tilfælde kan afløse dem. Omvendt er de
ingen skade til

> Jeg skal nok kigge med i ris-ros grippen hvis du smutter derover.

Slet ikke - Bertel har helt ret i at jeg bare ironiserede lidt -
undskyld at det forvirrede dig - vi er mig bekendt yderst on-topic med
vores debat

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 22:45

Jane skrev:

> Det er mit indtryk, ret mig hvis jeg har uret, at de færreste
> besøgende i det hele taget kender til accesskeys.

Det er også mit indtryk, så jeg forsøger som regel at vejlede i min brug
af accesskeys med title-tekster.

De fleste windows-brugere som har brug for genvejstaster til menuer
kender til at man kan tilgå en menu med Alt+DetUnderstregedeBogstav, fx
kan _F_iler tilgås med Alt+f. Det gør en ekstra understregning af
accesskey-bogstavet til et nærliggende valg efter min mening, men det er
ikke en standard, og din løsning kan være lige så god! .

> De som kender til accesskeys og som bruger dem, vil se efter
> om et eller andet bogstav er særligt fremhævet, og måske
> gætte sig til at det nok er noget med accesskey?

Vi kan da håbe . Hvis man tager i betragtning at en side som denne
<http://www.nud.dk/da/website/dawebsite.htm> slet ikke markerer deres
accesskeys, så må man jo sige at din løsning - til sammenligning - er
overvældende brugervenlig, så "keep up the good work"

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 26-06-04 14:08

Jesper Brunholm skrev i <news:40dc9cce$1@news.wineasy.se>:

> Vi kan da håbe .

Er der ikke en som kender en der kender en (der kender en)
som bruger acceskeys og spørge hvad han/hun kigger efter
og syntes? <griner.mpg>

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:12

Jane skrev:

> Er der ikke en som kender en der kender en (der kender en)
> som bruger acceskeys og spørge hvad han/hun kigger efter
> og syntes? <griner.mpg>

Jeg bruger dem, og kigger efter understregning, men primært på sider som
jeg bruger flere gange om ugen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 22:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bruger der besøger siden. Han mener altså at de færreste vil blive
> klar over at de store bogstaver er accesskeys - eller med andre ord

Muligvis, men jeg ser intet belæg for den fortolkning.

1) Jane formulerer (grundigt og informativt) et problem hun gerne vil
have hjælp til at få løst.

2) Erik G. svarer med en irrelevant "løsning" *) der ikke er til nogen
hjælp.

3) Jane giver udtryk for at hun ikke ønsker en irrelevant "løsning" og
giver en begrundelse herfor.

4) Jesper B. begynder at fabulere over sit selvopfundne problem med rod
i Janes begrundelse for at afvise den irrelevante "løsning".

5) Jeg skriver, at hvis d'herrer havde gidet bruge minimal tid på at
sætte sig ind i PROBLEMET ville der ikke være noget at "regne ud".
Problemet har INTET med "accesskeys" at gøre (men de er klart og
tydeligt angivet i dokumentet). Et kig på kilden (html og css) åbenbarer
derimod nogle forholdsvis banale problemer.

Jeg håber vi i det mindste kan blive enige om ovenstående punkter, og
ellers overlever jeg nok også det.

mvh
Mogens

*) Yderligere eks. på en tænkt irrelevant "løsning" i
dk.forsjov.farvehandler:

Spørger: Hvilken farveblanding skal jeg købe hvis jeg vil male min cykel
postkasserød?

Besvarer 1: Betal en cykelsmed for at male din cykel postkasserød!

Spørger: Jeg vil ikke betale en cykelsmed for at male min cykel.

Besvarer 2: Hvordan skulle vi kunne vide at du ikke har råd til at få
din cykel malet. Du burde få en bankrådgiver!

.... og den "måbende" betragter undrer sig over hvorfor de kære besvarere
ikke lader være med at "besvare", eller hvorfor de i det mindste ikke
trækker på deres erfaring som farvehandlere!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 23:30

Ravnefane skrev:

> Muligvis, men jeg ser intet belæg for den fortolkning.

Så må du kigge noget bedre efter - sådan som jeg svarer og skriver så er
der nemlig ekseptionelt godt belæg for tolkningen.

> 2) Erik G. svarer med en irrelevant "løsning" *) der ikke er til nogen
> hjælp.

Det er der kun en ting at gøre ved - gør det bedre selv!

> 4) Jesper B. begynder at fabulere over sit selvopfundne problem med rod
> i Janes begrundelse for at afvise den irrelevante "løsning".

Jamen du må da enormt meget undskylde at jeg tillod mig at påpege at
accesskeys ikke gør ret meget gavn hvis ingen aner at de er der. For mig
at se er chancen for at man begynder at gætte på tilstedeværelsen af
accesskeys på et site som ikke bruger normal markering af links
(understregning og anden farve end brødteksten) minimal.
Jeg valgte at tolke Janes indsats som arbejde med brugervenlighed, så
jeg tillod mig at påpege at jeg ikke mente hun kom den rigtige vej med
lige præcis den del af tiltagene.

At du så ser så ensporet på begrebet hjælp så du mener det er forbudt at
omtale andre problemer end dem der bliver bedt om hjælp til, det er for
mig at se kun dit problem (nå ja, og så dem som fremover måtte blive
fritaget for hjælp af frygt for at den hjælpende bliver overfaldet af en
gal ravnemand).

Det er _fint_ at du kunne gå ind og se at der var fejl i CSS'en, og jeg
ville ønske at jeg havde taget mig tid til at gøre det samme så du ikke
havde behøvet at koge dit blodtryk op på de højder du efterhånden
tilsyneladende er nået til.

> Jeg håber vi i det mindste kan blive enige om ovenstående punkter, og
> ellers overlever jeg nok også det.

Det vil jeg godt nok håbe, for det kniber gevaldigt med enigheden.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 26-06-04 16:51

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> er for mig at se kun dit problem (nå ja, og så dem som fremover måtte
> blive fritaget for hjælp af frygt for at den hjælpende bliver

Frygt er vældigt populært for tiden. Der er nu ingen grund til at nære
frygt på Usenet. Det kan højst blive til lidt mentale knubs.

"Gal ravnemand"? Mener du "gal" som i "vred" eller "gal" som i
"sindssyg", eller en kombination heraf?

Jeg er ikke vred og der skal meget mere til at bringe mit p.. i kog.

Jeg ER måske "sindssyg", hvem ved?

Hvis du føler dig "overfaldet" må det dog stå for egen regning. Det har
i så fald nok noget at gøre med din tidligere omtalte evne til at
håndtere kritik.

> [...]
> jeg ville ønske at jeg havde taget mig tid til at gøre det samme så
> du ikke havde behøvet at koge dit blodtryk op på de højder du

Mit blodtryk fejler så vidt jeg ved intet. Derimod lader det til at du
projicerer dine egne følelser over på mig.

I øvrigt lader det jo til at du har masser af tid.

> Det vil jeg godt nok håbe, for det kniber gevaldigt med enigheden.
>
> mvh
> Jesper Brunholm

Pyt med det! Bare vi har det godt!

mvh og ønske om at du får en god lørdag aften
Mogens

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:21

Ravnefane skrev:

> "Gal ravnemand"? Mener du "gal" som i "vred" eller "gal" som i
> "sindssyg", eller en kombination heraf?

jeg mente vred.

> Hvis du føler dig "overfaldet" må det dog stå for egen regning. Det har
> i så fald nok noget at gøre med din tidligere omtalte evne til at
> håndtere kritik.

Det gør jeg da, du kritiserede mit indlæg kraftigt, råbte, og du
forfølger sagen samtidig med at du i stigende grad bliver personlig.

> I øvrigt lader det jo til at du har masser af tid.

Jeg har mere tid til at skrive indlæg i weekenden end i arbejdstiden i
ugedagene.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 22:32

Ravnefane skrev:

> Hvis man gider at sætte sig ind i problemstillingen behøver man ikke at
> "regne noget ud", da det jo tydeligt fremgår af html-dokumentet.

Hvordan forventer du at brugeren skal sætte sig ind i at fremhævede
forbogstaver indikerer accesskey på disse bogstaver?

> Jane havde ikke udbedt sig mere eller mindre brugelige alternativer, men
> en løsning. Alternativer kan komme på banen hvis der ikke findes en
> løsning, eller i forlængelse af en anvist løsning.

Jamen så må du undskylde at jeg svarede hende - det gjorde jeg nok også
lovligt hastigt - jeg skal nok lade være med at svare næste gang jeg
ikke har tid til at sætte mig ind i den fulde problemstilling med alle
detaljer.

> For mig at se forvirrer
>

> Enig, og en god pointe at give i forlængelse af en LØSNING på problemet,
> da Jane jo ikke har udbedt sig ris/ros!

nej, men nu var det lige det jeg kunne bidrage med i farten ok? - så er
det jo heldigt at der er mere kompetente folk som kan løse selve
problemet uden at komme med utidig kritik.

> Hvorfor bruge et b-tag, når man har det dertil indrettede span-tag?

Jeg kan ikke se noget formål med at bruge et span tag frem for et b tag
- begge er semantisk værdiløse, og så vidt jeg er orienteret skulle
bogstavet fremhæves. Jeg tog bare den korte løsning.

Kan du ikke argumentere lidt for hvorfor span-tagget er indrettet til at
fremhæve et bogstav?

/Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 22:51

Jesper Brunholm wrote:

> Hvordan forventer du at brugeren skal sætte sig ind i at fremhævede
> forbogstaver indikerer accesskey på disse bogstaver?

Accesskeys har intet med problemstillingen at gøre. Det er alene din
selvopfundne "problemstilling". Se evt. mit svar til Bertel.

> [...]
> også lovligt hastigt - jeg skal nok lade være med at svare næste gang
> jeg ikke har tid til at sætte mig ind i den fulde problemstilling med

Det lyder godt!

I dette tilfælde tog det i øvrigt max. 10 minutter at løse problemet.
Jeg har ikke grund til at tro at du skulle bruge længere tid.

> nej, men nu var det lige det jeg kunne bidrage med i farten ok? - så
> er det jo heldigt at der er mere kompetente folk som kan løse selve
> problemet uden at komme med utidig kritik.

Ja, ikke?

Glad for at du igen nævner det med farten. Det kan ofte forklare en hel del.

> [...]
> skulle bogstavet fremhæves. Jeg tog bare den korte løsning.
>
> Kan du ikke argumentere lidt for hvorfor span-tagget er indrettet til

Forskellen er, at span-tagget ikke har nogen indflydelse på det "rå"
html-dokuments fremtoning, hvilket b-tagget jo har.

mvh
Mogens

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 23:40

Ravnefane skrev:

> Accesskeys har intet med problemstillingen at gøre. Det er alene din
> selvopfundne "problemstilling". Se evt. mit svar til Bertel.

Nej - det er sandt, men det er nu en gang ikke forbudt at tage nye emner
op undervejs i en usenet-debat, selv om du åbenbart har ret svært ved at
fange konceptet.

> Glad for at du igen nævner det med farten. Det kan ofte forklare en hel
> del.

Må jeg spørge om du på nuværende tidspunkt har opfattet at Jane ikke var
helt så negativ over at jeg kreerede en "selvopfunden problematik" som
du er?

> Forskellen er, at span-tagget ikke har nogen indflydelse på det "rå"
> html-dokuments fremtoning, hvilket b-tagget jo har.

Præcis - og da det handlede om at fremhæve, kan jeg ikke se at span
tagget er mere "dertil indrettet".

/Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 26-06-04 16:51

Jesper Brunholm wrote:

> Nej - det er sandt, men det er nu en gang ikke forbudt at tage nye
> emner op undervejs i en usenet-debat, selv om du åbenbart har ret
> svært ved at fange konceptet.

Jeg kan såmænd udmærket forstå konceptet. Jeg har også forstået at en
kritiker står sig bedst ved at give sin uopfordrede kritik EFTER at have
ydet en konstruktivt bidrag.

En ting har jeg ihvertfald lært gennem mine år på usenet: Lidt hård hud
skader ikke! Din bliver forhåbentligt tykkere i løbet af de næste par år.

> Må jeg spørge om du på nuværende tidspunkt har opfattet at Jane ikke
> var helt så negativ over at jeg kreerede en "selvopfunden
> problematik" som du er?

Jeg skal ikke give mig i kast med at gætte på Janes opfattelse af noget
som helst, og kan i øvrigt heller ikke se det relevante heri.

> Præcis - og da det handlede om at fremhæve, kan jeg ikke se at span
> tagget er mere "dertil indrettet".
>
> /Jesper Brunholm

Nej, åbenbart ikke. Jane ønskede ikke en løsning på en fremhævning i
html, men en løsning på et CSS-problem:

   "Hvordan kan jeg lave mit css om, så det vil
   virke i alle tre?"

Span-tagget er neutralt ift html-dokumentet, men giver basis for den
ønskede css-løsning.

mvh
Mogens

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:39

Ravnefane skrev:

> En ting har jeg ihvertfald lært gennem mine år på usenet: Lidt hård hud
> skader ikke! Din bliver forhåbentligt tykkere i løbet af de næste par år.

Med så mange år på usenet er det egentlig mærkeligt at du ikke har lært
at lade være med at blive personlig, og at se efter hvor længe folk har
været med, inden du anklager dem for at være nybegyndere.

> Jeg skal ikke give mig i kast med at gætte på Janes opfattelse af noget
> som helst, og kan i øvrigt heller ikke se det relevante heri.

Du kan evt. starte med at læse Janes egne indlæg i tråden, så behøver du
ikke engang at gætte.

Hvis du ikke mener at det er relevant om spørgeren selv er stødt over
min kritik af hendes sider, vil jeg gerne høre hvorfor du kritiserede
mit indlæg og min inddragen af endnu en problematik - mener du det er
"overforbrug af båndbredde"?

Vi er dog efterhånden nået udenfor enhver relevans for webdesign.html,
så FUT er sat til dk.amin.netikette hvor vi evt. kan fortsætte vores
debat om korrekt opførsel i nyhedsgrupperne.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 26-06-04 14:05

Jesper Brunholm skrev i <news:40dc99d9$1@news.wineasy.se>:

> Hvordan forventer du at brugeren skal sætte sig ind i at fremhævede
> forbogstaver indikerer accesskey på disse bogstaver?

Syntes i ligefrem jeg skal skrive at det er acceskeys? vil det
ikke forvirre den bruger som ikke er funktionshæmmet og ikke
ved noget særligt om computere/browsere og undrer sig over hvad
pokker en acceskey er?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-04 20:44

Jane skrev:

> [...]
> ikke forvirre den bruger som ikke er funktionshæmmet og ikke
> ved noget særligt om computere/browsere og undrer sig over hvad

Jo - udtrykket "accesskey" vil sikkert forvirre, en title-tekst som fx:

"genvej: alt+<"

vil sikkert blive forstået.

En decideret hjælp, som på
<http://www.andersen.sdu.dk/forskning/bib/help.html#tast> - i
forlængelse af <http://www.andersen.sdu.dk/forskning/bib/bibsoeg.html>
er nok overkill i den her sammenhæng.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 28-06-04 10:51

Jesper Brunholm skrev i <news:40df2385$1@news.wineasy.se>:

> "genvej: alt+<"
>
> vil sikkert blive forstået.

Hmnn i Opera er det Shift+Esc efterfulgt at bogstavet,
og hvis jeg skal skrive brugsvejledninger til samtlige
browserer bliver title tag'et alt for stort.

Men forøvrigt har jeg fundet på et helt nyt design i
nat, og der kommer en mere traditionel vandret menulinje
med, hvor jeg så vil understrege det pågældende bogstav
istedet. Jeg skal bare lige lege lidt mere med css og
z-layers før i får det at se... er helt spændt selv,
måtte stå op før kl 7 og tegne det for jeg kunne ikke
sove videre. Jeg er blevet så inspireret af jeres input
og kommentarer.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-06-04 12:52

Jane skrev:

> Hmnn i Opera er det Shift+Esc efterfulgt at bogstavet,
> og hvis jeg skal skrive brugsvejledninger til samtlige
> browserer bliver title tag'et alt for stort.

Det er da tåbeligt - undskyld jeg siger det - når nu W3C skriver

/
|The invocation of access keys depends on the underlying system. For
|instance, on machines running MS Windows, one generally has to press
|the "alt" key in addition to the access key. On Apple systems, one
|generally has to press the "cmd" key in addition to the access key.
\
(<http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/forms.html#h-17.11.2>)

- så troede jeg da at man i det mindste kunne regne med den
alt-implementation i Win-browsere . Nå - det er jo ikke din fejl!

Tjøh - jeg kan godt forstå dig - så _er_ man måske nødt til at skrive
noget om "accesskey..." og så have et "tilgængeligheds statement" med
forklarende tekst ligesom Hinzmann
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/accessibility_statement.html>.

<Nøøøjjj_spændende.mp3>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ravnefane

Dato : 25-06-04 14:46

Jane wrote:

> Jeg kæmper stadig...

<snip>

> Hvordan kan jeg lave mit css om, så det vil
> virke i alle tre? Jeg er ved at blive desperat.

Hej Jane

Der er flere problemer i dit stylesheet, og W3's validator er ikke til
stor hjælp i dette tilfælde.

Gør følgende for at afhjælpe problemerne (efter du har taget noget mod
det høje blodtryk og hyperventileringen):

Ret dine links af "big"-klassen i dit html-dok så det første bogstav er
omkranset af et <span class="firstletter"></span>.

Slet din linksektion (alt under img-definitionen) i dit stylesheet og
indsæt følgende:

..firstletter {
font-size: large;
font-weight:bold;
color: #ffffff;
background: #000000;
padding: 2px 2px 2px 2px;
margin: 2px 2px 2px 2px;
}

a:link {
font-weight:bold;
color: #ffffff;
text-decoration:none;
border:none;
}
a.big:link {
font-weight:bold;
color: #ffffff;
text-decoration:none;
border:none;
}

a:visited {
font-weight:bold;
color: #ffffff;
text-decoration:none;
border:none;
}
a.big:visited {
font-weight:bold;
color: #ffffff;
text-decoration:none;
border:none;
}

a:hover {
font-weight:bold;
color: #000000;
text-decoration:underline;
border:none;
}
a.big:hover {
font-weight:bold;
color: #000000;
text-decoration:underline;
border:none;
}

a:active {
font-weight:bold;
color: #000000;
text-decoration:none;
border:none;
}
a.big:active {
font-weight:bold;
color: #000000;
text-decoration:none;
border:none;
}

Jeg vil ikke gå ind i de store forklaringer, men anbefale dig at prøve
at sammenligne med dit oprindelige stylesheet og du vil sikkert finde ud
af hvad der var galt - inklusiv rækkefølgen af linktilstande som bør være:

a:link
a:visited
a:hover
a:active

Ovenstående vil stadig give lidt problemer i Mozilla (margin/padding),
hvor den "hurtige" løsning er at slette din "li.i:first-letter" klasse i
dit stylesheet og sætte <span class="firstletter"></span> på
begyndelsesbogstavet i dine "ufærdige" links (Prisliste og Vitaminer) i
dit html-dok.

Go' fornøjelse!
Mogens

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 15:32

Ravnefane skrev i

> Ret dine links af "big"-klassen i dit html-dok så det første bogstav
> er omkranset af et <span class="firstletter"></span>.

Er firstletter ikke et "reserveret ord"? Sorry jeg spørger dumt,
men som du for længst må have gættet er jeg ikke så sej til css.

> Slet din linksektion (alt under img-definitionen) i dit stylesheet og
> indsæt følgende:

Så vidt jeg kan se kan jeg endda slippe for halvdelen af a'erne
(dem med big på) med din løsning. Dejligt.

> ud af hvad der var galt - inklusiv rækkefølgen af linktilstande som
> bør være:

Har aldrig anet der var en særlig rækkefølge for dem.

> Ovenstående vil stadig give lidt problemer i Mozilla (margin/padding),
> hvor den "hurtige" løsning er at slette din "li.i:first-letter" klasse

Hvor elegant. Mange tak, vil straks lege videre.

Jane - i meget bedre humør
--
æbleskrog.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-06-04 16:28

Jane skrev:

>Er firstletter ikke et "reserveret ord"? Sorry jeg spørger dumt,
>men som du for længst må have gættet er jeg ikke så sej til css.

Det tror jeg nu ikke, men så kald classen noget andet, det er jo
kun et eksempel.
--
Knud