stort begyndelsesbogstav
Fra : Jane

Dato : 18-06-04 18:44

For nogen tid siden faldt jeg over et link hvor man kunne se
hvor smukt det kunne gøres således at det første bogstav i en
tekst var meget større end de andre. Det var lavet med css.
Nu kan jeg sørme ikke finde det. Er der en som kender linket
eller en side der minder om det og hvad er det nu det hedder
med et fint ord sådan et stort bogstav som det første i et
kapitel?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-06-04 19:00

Jane skrev:

>For nogen tid siden faldt jeg over et link hvor man kunne se
>hvor smukt det kunne gøres således at det første bogstav i en
>tekst var meget større end de andre. Det var lavet med css

F.eks., hvis det første bogstav i hver <p> skal være stort og med
en anden farve etc.

p:first-letter {
   font-size: 2em;
   color: red;
   background: yellow
   }

Skal det ikke være på alle <p> (eller hvor du nu bruger det), så
brug class eller id.

Med class:

p.stor:first-letter
--
Knud

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 19:21

Knud Gert Ellentoft skrev i

> F.eks., hvis det første bogstav i hver <p> skal være stort og med
> en anden farve etc.

Mange tak. Vil straks igang med at lege.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-04 21:19

Knud Gert Ellentoft wrote:

> p:first-letter {
> font-size: 2em;
> color: red;
> background: yellow
> }

Virker fint i Mozilla og Opera, men ikke i IE

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-04 21:22

Erik Ginnerskov wrote:

> Virker fint i Mozilla og Opera, men ikke i IE

Jeg havde fået slettet mellemrummet efter letter. Nu virker det. Undskyld
støjen

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-06-04 22:50

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg havde fået slettet mellemrummet efter letter. Nu virker det. Undskyld
>støjen

Af en eller anden uforklarlig grund kræver IE et mellemrum mellem
first-letter og {.
--
Knud

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 21:25

Erik Ginnerskov skrev i <news:40d34e18$0$23871$14726298@news.sunsite.dk>:

> Virker fint i Mozilla og Opera, men ikke i IE

p.big:first-letter {
font-size: x-large;
font-weight:bold;
color: #FF99CC;
background: #660066;
}

Virker fint i IE så vidt jeg kan se.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-06-04 22:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg havde fået slettet mellemrummet efter letter. Nu virker
> det. Undskyld støjen

Det er jo egentlig ikke støj - for det er ganske praktisk at vide
at IE ved nogle selektortyper ikke kan afkode reglen hvis
tuborgparantesen står direkte efter selektoren.

Det gælder både :first-line og :first-letter - men det berører kun
IE6 i standardmode. Jeg har lavet en lille test af det her:
<http://gyros.dk/usenet/html/iebugs.shtml>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik

Dato : 19-06-04 18:05

snip

> og hvad er det nu det hedder
> med et fint ord sådan et stort bogstav som det første i et
> kapitel?

uncial

mvh. Henrik