Tiscali med TeleD... som underleverandør o~
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 27-07-04 22:58

Hej!

Jeg er ved at få et traume!!!

Jeg har bestilt Tiscali, det er jo noget der bare spiller 110%.

Altså når det er tiscali der står for det hele, men det er det ikke
denne gang.

Jeg er lige flyttet og det betyder at jeg er så langt fra centralen at
Tiscali er tvunget til at bruge TDC som underleverandør, og at jeg
derfor har TDC's udstyr og router.

Linjen er en 512/128 og routeren er en Speedstream 5100,
pre-konfigureret fra TDC.

Så starter problemerne....

1. Jeg har 5 maskiner der skal på nettet, og det lader til at
TDC kun tillader 1 maskine, men det ER jo Tiscali jeg
har abonnementet hos, derfor skulle der ikke være noget
i vejen for at jeg kommer på med alle maskiner 100% legalt.

2. Jeg bad om FAST IP, men fik DHCP, ikke nemt at køre en
web, ftp og en mail server på....

3. Jeg kan ikke konfigurere routeren da TDC der siger
jeg ikke må.....

Men jeg har en anden router jeg hellere vil bruge, det er
en Zycel 600.

Kan jeg bruge den til noget?
Og hvordan får jeg resten af maskinerne på?
Kan dyndns bruges??

Hvad gør jeg?

P.S. Fremover gør jeg hvad jeg kan for at undgå TDC!!!!!!!

Mvh Henrik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-04 23:16

"Henrik (Silkeborg)" <dk8008DELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!> Jeg er lige flyttet og det betyder at jeg er så langt fra centralen
at
> Tiscali er tvunget til at bruge TDC som underleverandør, og at jeg
> derfor har TDC's udstyr og router.

Nej det er ikke fordi du er for langt fra centralen. men fordi Ticali ikke
har central udstyr på netop "din" central.. de har for langt tid
nedprioteret det, og nedlangt flere centraler og kun beholdte de store.

> Linjen er en 512/128 og routeren er en Speedstream 5100,
> pre-konfigureret fra TDC.

Speedstream 5100 er IKKE en router. Det er en bridge.

> [...]
> i vejen for at jeg kommer på med alle maskiner 100% legalt.
>
> 2. Jeg bad om FAST IP, men fik DHCP, ikke nemt at køre en

TDC kører DHCP ja. Også selvom det er fast IP. så bliver IP´en bare tildelt
via DHCP hver gang.

> 3. Jeg kan ikke konfigurere routeren da TDC der siger
> jeg ikke må.....

Den kan ikke konfigureres alligevel.

> Men jeg har en anden router jeg hellere vil bruge, det er
> en Zycel 600.

lad mig gætte, det er en route rmed indbygget adsl modem, og kan ikke
bruges.

> Kan jeg bruge den til noget?
> Og hvordan får jeg resten af maskinerne på?

Du må ud og købe en normal Ethernet router. Koster ikke så meget. Du kan fx
købe en Linksys WRT54G, som har indbygget Ethernet router, 4 ports switch og
54Mbit trådløst netværk.. og så er den linux baseret så der kan smides eget
firmware på den, så den fx kan balancere båndbredde til maskinerne. ( har
ikke selv prøvet det, men overvejer selv )

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 28-07-04 10:58

"Henrik (Silkeborg)" <dk8008DELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg er ved at få et traume!!!

Over hvad?

> Linjen er en 512/128 og routeren er en Speedstream 5100,
> pre-konfigureret fra TDC.

Næppe

> Så starter problemerne....

Ja, det kan jeg næsten gætte mig til...

> [...]
> har abonnementet hos, derfor skulle der ikke være noget
> i vejen for at jeg kommer på med alle maskiner 100% legalt.

Du kan smide 2000 maskiner på legalt, det er bare et spørgsmål om at have
udstyret til det.

> 2. Jeg bad om FAST IP, men fik DHCP, ikke nemt at køre en
> web, ftp og en mail server på....

Hvorfor kan du ikke det?

> 3. Jeg kan ikke konfigurere routeren da TDC der siger
> jeg ikke må.....

Du siger du har bestilt en Tiscali forbindelse, hvad har TDC med det at
gøre? Jeg tror du gætter nu, du har INTET udstyr der kan konfigureres, og
jeg tvivler på at TDC har sagt du ikke må konfigurere din SS5100, jeg
forestiller mig at de har sagt at du ikke kan? Hvis du da overhovedet har
snakket med dem?

> Og hvordan får jeg resten af maskinerne på?

Ethernet router, koster en slik i dag. Ellers køb en switch og en bunke iper
ved tiscali.

> Kan dyndns bruges??

Til hvad?

> Hvad gør jeg?

Du læser din produktbeskrivelse så du kan få en opfattelse af hvad det
egentligt er du har købt. Når du har gjort det, så kan du prøve at ringe til
Tiscali og spørge om de vil sælge dig en router eller en anden løsning på
dit problem. Du er sikkert ikke den eneste af deres kunder som skal have
flere maskiner på nettet med en fast ip?

> P.S. Fremover gør jeg hvad jeg kan for at undgå TDC!!!!!!!

Hvorfor vil du undgå dem?

Igen et indlæg som INTET har med TDC at gøre, men aligevel er det deres
skyld. LOL

Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-07-04 11:35

> [...]
> har abonnementet hos, derfor skulle der ikke være noget
> i vejen for at jeg kommer på med alle maskiner 100% legalt.

Når du køber forbindelsen gennem Tiscali, er det Tiscalis betingelser du
skal overholde.
De kan ses her:
http://www.tiscali.dk/help/adsl/terms/article.jsp?content=110903
http://www.tiscali.dk/help/adsl/terms/article.jsp?content=105124

--
Mvh. Jesper
Arbejder for Tiscali, men udtaler sig for egen regning.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-07-04 15:11

> 2. Jeg bad om FAST IP, men fik DHCP, ikke nemt at køre en
> web, ftp og en mail server på....

Hos TDC kan man sagtens få sin faste IP leveret fra en DHCP server. Det gør
jeg hjemme.

> 3. Jeg kan ikke konfigurere routeren da TDC der siger
> jeg ikke må.....

Jeg tvivler på at de gør noget hvis du skulle prøve alligevel. Men du får
nok ikke megen support til routeren.

> Men jeg har en anden router jeg hellere vil bruge, det er
> en Zycel 600.
> Kan jeg bruge den til noget?

Hvis den kan sættes op til PPPoE eller hvad TDC nu vil have dig til at bruge
så kan du vel bare bruge den i stedet.

> Og hvordan får jeg resten af maskinerne på?

Med en switch.

> Kan dyndns bruges??

Den kan bruges hvis du ikke har fast IP, men det er jo ikke tilfældet her.

> Hvad gør jeg?

Kigger på de to routere og finder ud af hvilken der er bedst at bruge (og
køber en switch hvis du ikke har en i forvejen).

Niels Dybdahl

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 28-07-04 20:12

Ok....

Den gode nyhed er at selvom det er DHCP er det samme nummer
hver gang.... Så langt så godt

Men er SS5100 sat op som Bridge eller Router når den er
konfigureret af TDC?

Jeg har én maskine der har to harddisk skuffer.
1. Med Win 2000, det virker super godt
2. Med Win XP Pro, den nægter at forbinde til internettet...
Og DET forstår jeg ikke, hvad gør jeg forkert???

Mvh Henrik

Fra : Hans

Dato : 28-07-04 22:03

Henrik (Silkeborg) wrote:
> [...]
> hver gang.... Så langt så godt
>
> Men er SS5100 sat op som Bridge eller Router når den er

Det er en ethernetbridge og der er ikke noget opsætning i den. Du har din
WAN-IP på ethernetporten.

> Jeg har én maskine der har to harddisk skuffer.
> 1. Med Win 2000, det virker super godt
> 2. Med Win XP Pro, den nægter at forbinde til internettet...
> Og DET forstår jeg ikke, hvad gør jeg forkert???

Begge systemer skal være sat op til TCP/IP protokol og Hent automatisk en
IP-adresse. Du får alle oplysninger om IP, Gateway samt DNS fra centralen.

Hans

Fra : Hans

Dato : 28-07-04 22:11

Hans wrote:

> [...]
>
> Begge systemer skal være sat op til TCP/IP protokol og Hent
> automatisk en IP-adresse (DHCP). Du får alle oplysninger om IP, Gateway

Jeg glemte helt: Da du kun har 1 IP-adresse siger det sig selv at du skal
investere i en ethernetrouter og måske en switch med det antal porte du har
brug for til dine maskiner. Routeren skal så også sættes op til at modtage
sin WAN-IP med DHCP.

Når du skifter hardware på opkoblingen er det vigtigt at du husker at
frigive ip-adressen, da centralen husker MAC-adressen på det sidst brugte
netkort. Ellers skal du vente til du får et ny lease, hvilket godt kan vare
en time eller mere. Alt efter hvilken router du køber, har du også mulighed
for at klone en MAC-adresse fra én af dine maskiner på lokalnetværket, så du
frit kan skifte rundt mellem routeren og maskinen uden at skulle tage hensyn
til skift af hardware.

Hans

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 29-07-04 22:00

> [...]
du
> frit kan skifte rundt mellem routeren og maskinen uden at skulle tage

Takker!

Jeg har en ADSL Router der hedder Zycel 600, kan den evt bruges?

Og hvad med kabler?
Jeg mener, kablet er vel nødt til at gå ud fra udgangen (Ethernet = RJ45) på
Speedstream 5100'eren
og ind i Zycel 660 Routeren i RJ11 stikket??
Skal man bruge et specielt kabet eller har jeg misforstået noget?

Planen er at jeg vil køre FTP og Web server på to forskellige maskiner,
burde jeg ikke kunne det hvis jeg sætter det op således.....

1. WAN, RJ11 Stik fra skillefilter ind i SS 5100,
2. WAN, RJ45 Stik fra SS 5100 videre til RJ11 Stikket på Zycel 600 Routeren,
(Hvilken ledning skal jeg bruge mellem Speedstream 5100 og Zycel 600
Routeren)
3. LAN, RJ45 Stik fra Zycel 600 Routeren til min Switch
4.Og derfra og videre til de forskellige maskiner......

Altså at det eksterne Ip nummer bliver tildelt Zycel Routeren,
og at jeg indenfor den kan kære med statiske IP numre som de nu er
bedst når man vil route den ene (webserver til port 80 på maskine
192.168.1.2)
og ftp til port 21 på maskine 192.168.1.3)

Det eksterne DNS navn må kunne registreres hos www.dyndns.dk så det kommer
til at fungere hæderligt???

Mvh Henrik

Fra : Hans

Dato : 29-07-04 22:27

Henrik (Silkeborg) wrote:

> Jeg har en ADSL Router der hedder Zycel 600, kan den evt bruges?

Nej. Du skal købe en ethernet/ethernet router.

> [...]
> og ind i Zycel 660 Routeren i RJ11 stikket??
> Skal man bruge et specielt kabet eller har jeg misforstået noget?

Som sagt - Du kan slet ikke bruge den router du har - Glem alt om RJ11.

> [...]
> bedst når man vil route den ene (webserver til port 80 på maskine
> 192.168.1.2)
> og ftp til port 21 på maskine 192.168.1.3)

Ovenstående er helt rigtigt, men du skal som sagt ud og købe en anden
router.

Hans

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 30-07-04 15:30

> Ovenstående er helt rigtigt, men du skal som sagt ud og købe en anden
> router.
>
> Hans

Takker, men hvordan ser jeg at det er en Ethernet/Ethernet router, har
kigget på edbpriser,
men det er ikke til at se...

Henrik

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 30-07-04 15:33

"Henrik (Silkeborg)" <dk8008@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Takker, men hvordan ser jeg at det er en Ethernet/Ethernet router, har
> kigget på edbpriser,
> men det er ikke til at se...
>
> Henrik

P.S. Der står bare Trådløs router / Ethernet / Fast Ethernet / ud for næsten
alle routere...

Henrik

Fra : Hans

Dato : 30-07-04 16:58

Henrik (Silkeborg) wrote:
> "Henrik (Silkeborg)" <dk8008@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> P.S. Der står bare Trådløs router / Ethernet / Fast Ethernet / ud for
> næsten alle routere...

Hvis du i forvejen er fortrolig med Zyxel's produkter kan du f.eks. vælge en
Prestige 304, eller hvis du har brug for højere sikkerhed, så vælg en
Zywall2. Hvis det skal være billigt så kan du også vælge en D-Link DI604.
Der er mange muligheder.

Hvis du vil have 100+ forslag, så prøv og start en ny tråd med emnet
"Hvilken router skal jeg vælge".

Hans