/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
Fra dansk ip til dansk ip via holland og t~
Fra : Nicolai


Dato : 03-07-04 22:56

Hej.

Nogle der kan opklare for mig, hvorfor tele2 router min trafik fra en dansk
maskine til en dansk server igennem holland og tyskland? Jeg kan forstå, når
man skal udenlands, at routen måske ikke altid vælges som den med laveste
ping, men når det er rent indenlands, så kan jeg ikke forstå den skal den
vej.

Maskinen jeg tracer fra, står i ålborg og serveren jeg tracer til, står i
herlev.

Tracing route to 194.63.157.26 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 14 ms 14 ms 14 ms
v5.li59.adsl.tele2.cust.dk.tele2.com[129.142.112.1]
3 14 ms 14 ms 14 ms
atm0-1--0.val10-core.dk.tele2.com[130.227.0.81]
4 14 ms 14 ms 15 ms
srp9-0.val1-core.dk.tele2.com[130.227.247.49]
5 15 ms 15 ms 14 ms pos1-0.cop1-core.dk.tele2.com[130.228.18.58]
6 15 ms 16 ms 16 ms lim1-core.srp0-0.swip.net [130.244.194.2]
7 36 ms 36 ms 42 ms ams2-core.pos2-0.swip.net [130.244.194.25]
8 36 ms 36 ms 36 ms
ams1-core.gigabiteth0-1.swip.net[130.244.194.137]
9 36 ms 36 ms 36 ms
AMS-IX.AMS-1-eth010-101.nl.lambdanet.net[195.69.144.212]
10 40 ms 39 ms 39 ms
DUS-2-pos700-1.de.lambdanet.net[82.197.128.18]
11 43 ms 44 ms 43 ms H-7-pos100.de.lambdanet.net [217.71.105.45]
12 34 ms 35 ms 35 ms
B-4-pos110-0.de.lambdanet.net[217.71.105.113]
13 34 ms 35 ms 34 ms COP-1-pos130.dk.lambdanet.net[81.209.173.22]
14 34 ms 35 ms 35 ms jay.net-COP.dk.lambdanet.net [81.209.173.82]
15 44 ms 44 ms 44 ms 80.80.11.149
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 45 ms 44 ms 44 ms 194.63.157.26

Trace complete.

Nicolai






 
 
Klaus Ellegaard (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 03-07-04 23:00

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> writes:

>Nogle der kan opklare for mig, hvorfor tele2 router min trafik fra en dansk
>maskine til en dansk server igennem holland og tyskland?

Måske fordi de ikke har en peeringaftale med Jay.net. Det kan
meget let være en økonomisk beslutning.

Mvh.
   Klaus.

Klaus Ellegaard (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 03-07-04 23:17

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>Måske fordi de ikke har en peeringaftale med Jay.net. Det kan
>meget let være en økonomisk beslutning.

....men der så jeg forkert. Tele2 har en fin peering med Jay,
og den virker også udmærket. Jeg missede lige, at der ligger
et AS mere bagved: AS20894 - Comendo Hosting.

AS20894 annoncerer sig selv til AS16095 (Jay.Net). Men Jay.Nets
peering med Tele2 går kun på AS16095. Altså inkluderer peeringen
ikke adresser i AS20894 - heriblandt din destinationsadresse.

Derfor må adressen finde en anden vej, og den bedste går via
AS13237 (LambdaNet). Alt virker derfor helt, som det skal.

Mvh.
   Klaus.

Nicolai (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 04-07-04 01:08


"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message
news:cc7b9d$em1$1@news.klen.dk...

> ...men der så jeg forkert. Tele2 har en fin peering med Jay,
> og den virker også udmærket. Jeg missede lige, at der ligger
> et AS mere bagved: AS20894 - Comendo Hosting.

Ja, for andre ting hos jay.net pinger jeg uden problemer.

> AS20894 annoncerer sig selv til AS16095 (Jay.Net). Men Jay.Nets
> peering med Tele2 går kun på AS16095. Altså inkluderer peeringen
> ikke adresser i AS20894 - heriblandt din destinationsadresse.
>
> Derfor må adressen finde en anden vej, og den bedste går via
> AS13237 (LambdaNet). Alt virker derfor helt, som det skal.

Ja, var ikke i tvivl om, at "systemet" gjorde som det havde fået "besked"
på, men "beskeden" er jo noget klodset. Hvad dækker det der AS20894 over og
hvad ville den tekniske løsning være?

> Mvh.
> Klaus.

Tak for svar. :)

Nicolai



Klaus Ellegaard (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 04-07-04 01:36

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> writes:

>Ja, var ikke i tvivl om, at "systemet" gjorde som det havde fået "besked"
>på, men "beskeden" er jo noget klodset. Hvad dækker det der AS20894 over og
>hvad ville den tekniske løsning være?

AS20894 er Comendo A/S.

Umiddelbart vil løsningen være, at Comendo og SwipNet laver en
aftale om udveksling af trafik over DIX eller et lignende fælles
punkt.

Mvh.
   Klaus.

Morten Davidsen (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Davidsen


Dato : 03-07-04 23:57

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:4YFFc.740$Zn4.342@news.get2net.dk...
> Nogle der kan opklare for mig, hvorfor tele2 router min trafik fra en
dansk
> maskine til en dansk server igennem holland og tyskland? Jeg kan forstå,
når
> man skal udenlands, at routen måske ikke altid vælges som den med laveste
> ping, men når det er rent indenlands, så kan jeg ikke forstå den skal den
> vej.
Hmm .. det undrer mig da også meget .. måske er det endnu en af grundene til
at man kan få sit ADSL lidt billigere hos Tele 2 ...

Her er mine traces fra henholdsvis TDC og Cybercity:

TDC >
1 10.2.1.1
2 atm4-0-52326.bynxx8.ip.tele.dk [80.162.163.153]
3 ge3-0-3.1000M.bynxg1.ip.tele.dk [195.249.15.141]

4 pos0-0.2488M.bynxg2.ip.tele.dk [80.63.80.102]
5 pos3-0.2488M.virnxg2.ip.tele.dk [195.249.14.118]
6 so-0-2-0.622M.virnxj2.ip.tele.dk [83.88.0.74]
7 192.38.7.80
8 80.80.0.162
9 80.80.11.149
10 Anmodning fik timeout.
11 Anmodning fik timeout.
12 194.63.157.26

192.38.7.80 <-- er forresten DTU i Lyngby
Bemærk at TDC faktisk kører igennem "COLT Internet backbone Denmark"
(80.80.0.162 og 80.80.11.149) .. der står dog ikke noget om hvor det foregår
henne.
194.63.157.26 <-- som du skal hen til står hos Hosting 2 på Jay Net's
backbone såvidt jeg kan se.

Cybercity >
1 10.2.1.2
2 loop0.xc3-by.ip.cybercity.dk [212.242.3.120]
3 geth1-0.cr2-by.ip.cybercity.dk [212.242.18.130]
4 pos4-0.cr1-by.ip.cybercity.dk [212.242.6.141]
5 jay.net.dix.dk [192.38.7.66]
6 81.19.233.142
7 Anmodning fik timeout.
8 Anmodning fik timeout.
9 194.63.157.26

81.19.233.142 <-- er forresten også Jay Net ...
194.63.157.26 <-- som du skal hen til står hos Hosting 2 på Jay Net's
backbone såvidt jeg kan se.



Nicolai (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 04-07-04 01:13


"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote in message
news:40e739c0$0$23879$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm .. det undrer mig da også meget .. måske er det endnu en af grundene
til
> at man kan få sit ADSL lidt billigere hos Tele 2 ...

Skal jeg ikke sige, dog er det første gang jeg har oplevet et problem hos
tele2. Og min 1mbit linje kører med samme hastighed som en 1,5 mbit linje,
så jeg kan da ikke klage.

> 192.38.7.80 <-- er forresten DTU i Lyngby
> Bemærk at TDC faktisk kører igennem "COLT Internet backbone Denmark"
> (80.80.0.162 og 80.80.11.149) .. der står dog ikke noget om hvor det
foregår
> henne.

Nej, men det må vel foregå i DK, og så er alt jo også fint.

> 81.19.233.142 <-- er forresten også Jay Net ...
> 194.63.157.26 <-- som du skal hen til står hos Hosting 2 på Jay Net's
> backbone såvidt jeg kan se.

Havde du egentlig ikke en mindre ping fra CC linjen kontra TeleDK linjen?

Nicolai



Morten Davidsen (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Davidsen


Dato : 04-07-04 10:36

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:LXHFc.760$iW7.151@news.get2net.dk...
> Havde du egentlig ikke en mindre ping fra CC-linjen kontra TeleDK linjen?
Ja .. det havde jeg .. men nu havde CC også 3 mindre hops end TDC og 9 hops
mindre end Tele 2.

CC-linjen er en 2048/512 og TDC-linjen er en 512/512... så det skulle være
okay for en god ping

/MD



Christian Joergensen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 06-07-04 10:57

On Sun, 04 Jul 2004 11:36:09 +0200, Morten Davidsen wrote:

>> Havde du egentlig ikke en mindre ping fra CC-linjen kontra TeleDK linjen?
> Ja .. det havde jeg .. men nu havde CC også 3 mindre hops end TDC

Hops siger ikke særlig meget om latency.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>


Morten Davidsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Davidsen


Dato : 06-07-04 11:00

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.07.06.09.56.36.670380@hackshack.gmta.info...
> Hops siger ikke særlig meget om latency.
Det har du såmænd helt ret i ...

Jeg undrede mig bare .. da det nu var CC som havde lavest latency med 9
hops, herefter TDC med 12 hops .. og derefter Tele 2 med 18 hops ...

Men nok om det .. dog løser det ikke rigtig mandens problem ...

/MD



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste