Videre med C++
Fra : Alvin Kaule

Dato : 06-05-01 22:09

Hej, jeg er lige blevet færdig med at læse Problem Solving With C++ The Object of
Programming, Second Edition af Walter Savitch, en bog som har været en del af pensum
på datamatiker uddannelse, en ellers udemærket bog men dog lidt for pædagoisk og alt
for meget udenom snak, samt at den nok er rimlig let for folk som bare har lidt
programmerings baggrund. Da jeg nu gerne vil fortsætte med at lære C++ (er træt af at
skifte fra sprog til sprog og kun lære om de forskellig sprog overfladisk) ville jeg
hører hvad i ville anbefale, har fulgt div. diskussioner her på gruppen og har stødt
på en del nævnte bøger, bogen jeg søger må meget gerne henvende sig til folk som har
passeret nybegynderstadiet, da jeg også har haft med Java, C og Pascal at gøre med
tidligere hen.

Mvh Alvin

Fra : Gonex

Dato : 06-05-01 23:50

C++ bibelen hedder jo "The C++ Programming Language" og er Skrevet af Bjarne
Stroustrup himself ISBN: 0-201-88954-4. Jeg er selv datamatiker på 4. sam.
hvor den er en del af pensum, og på mit niveau forstår jeg det meste.
Selvfølgelig hjulpet lidt på vej af en underviser. Inden jeg begyndte på
bogen havde jeg erfaring med Delphi og Java. Kig på din egen baggrund og døm
så om du mener det også kunne være en bog for dig. Lidt info kan findes her
http://www.research.att.com/~bs/3rd.html

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 06-05-01 23:11

> Jeg er selv datamatiker på 4. sam. hvor den er en del
> af pensum, og på mit niveau forstår jeg det meste.

<sarkasme>
Fint. Har du så også lært at stille uret?
</sarkasme>

Det kan selvfølgelig smutte.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Gonex

Dato : 07-05-01 00:37

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> <sarkasme>
> Fint. Har du så også lært at stille uret?
> </sarkasme>
>
> Det kan selvfølgelig smutte.

Nu ved du jo ligsom ikke hvor meget tid jeg bruger på programmering. Bare
fordi man "kun" er datamatiker behøves man jo ikke være end dårligere
programmør end dig. At der står datalog i din e-mail adresse gør dig jo ikke
til verdens bedste programmør. Efter som manden selv viser interasse ud over
pensum må man gå udfra han har evnerne og lysten til at forstå det lidt mere
harcore stuff. Husk så "det meste" er et relativt begreb jeg har jo ikke
sagt jeg forstod 99% af bogen.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-05-01 09:16

> Nu ved du jo ligsom ikke hvor meget tid jeg
> bruger på programmering.

Nej, men det var ikke nogen kritisering af dine evner. Lagde du ikke
mærke til <sarkasme> mærkerne?

> Bare fordi man "kun" er datamatiker behøves
> man jo ikke være end dårligere programmør end
> dig. At der står datalog i din e-mail adresse
> gør dig jo ikke til verdens bedste programmør.

Niks. Og det mindes jeg heller aldrig at have sagt. Desuden er jeg
selv "kun" studerende.

> Husk så "det meste" er et relativt begreb jeg
> har jo ikke sagt jeg forstod 99% af bogen.

Klart klart... "orange".

Hvorfor begyndte du at snakke programmeringsevner? Jeg bad dig jo
bare om at stille dit ur. Jeg regner ikke med at der er nogen her i
gruppen der tror du ikke kan finde ud af det.

Fra : DarkJedi

Dato : 07-05-01 15:25

hehe... det er godt med lidt humor.. og jeg syntes nu ikke ligefrem at Gonex
gør nogen god reklame for datamatikere ved at fare op uden begrundelse -
ikke nok med at sarkasme er godt til at hjælpe folk til at sætte deres
ure... det får åbenbart også dem frem, der ikke læser news ordentligt..

Men jeg tror at Freud straks ville få det ud af det, at den stakkels Gonex
har oplevet for tit at blive nedgjort af dataloger (og noget kunne tyde på
at de kan have grund til det - uden at komme ind på mandens
programmeringsevner, er det generelt ikke så svært at læse news :)

DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

Fra : Gonex

Dato : 07-05-01 17:45

"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke nok med at sarkasme er godt til at hjælpe folk til at sætte deres
> ure... det får åbenbart også dem frem, der ikke læser news ordentligt.

sarkasme = ironi, drilleri, hån, spydighed.
Men forklar mig da endelig hvis jeg har misforstået noget, for det har jeg
tilsyneladende. Men ja, som jeg læste den var det en hån mod mig, fordi
Jakob havde opfattet følgende sætning som blær: "Jeg er selv datamatiker på
4. sam. hvor den er en del af pensum, og på mit niveau forstår jeg det
meste.". Denne sætning var blot ment for at give et billede af at på et 4.
sam. niveau kan man godt forstå bogen, og dog er den stadig udfordrende.
Skal denne kommentar uddybes forventer jeg selvfølgelig det bliver gjort af
Jakob da du (DarkJedi) af gode grunde ikke kan sætte dig ind i hans
tankegang. (med mindre i kender hinanden, alle kneb gælder vel i en lille
krig

Ja jeg er ikke den store news læser (touche) og har bemærkningen med uret en
helt anden betydning vil jeg da gerne høre den.

> [...]
> at de kan have grund til det - uden at komme ind på mandens
> programmeringsevner, er det generelt ikke så svært at læse news :)

Freudisk teorier skal man overlade til folk der har forstand på det. For
hvor du tilsyneladende ramte plet i første afsnit må jeg (det skal jeg jo
sige, men alligevel) sig du er langt fra sandheden her. Programmerings evner
er relative. Sammenlignet med nogle er jeg supermand, i forholdt til andre
(sikkert de fleste her i gruppen) er jog nok rimelig ringe.

Lad da bare tråden køre lidt endnu, men jeg håber IKKE det bliver en
diskussion af programmerings evner, det vil simpelthen blive for kikset. Det
var aldrig min intention at virke blæret, hvis det var jeres opfattelse. Men
mon ikke selv du skulle passe på med din arrogance. Men det er altid sjovt
med en lille Diskussion

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 07-05-01 17:25

"Gonex" <nospam@please.tk> skrev:

Indeg i går helt banas på hinanden så vil jeg lige sige noget.

Jeg forstod klart den med 4. sem. efter min mening gav det en god mening!

Os til sagens kærne: han mener du skal sætte din PC's system ur, det går
ikke rigtigt kan jeg se!

(John =

Fra : Gonex

Dato : 07-05-01 19:04

"John Mørck Hansen" <adilock@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Os til sagens kærne: han mener du skal sætte din PC's system ur, det går

Kan godt se at tidsstemplerne ikke passer, og nu giver <sarkasme>
bemærkningen mere mening for mig. Kan godt se det morsomme i kommentaren.
MEN da jeg ikke havde set sammenhænget forstod jeg det klart som en hånlig
og tilsvindende bemærkning, om at jeg skulle ikke tro jeg var noget. Såddan
kan man jo misforstå hinanden på det groveste.
Det er dog ikke mit system ur den er galt med, da det passer udemærket. Med
fare for jeg tager fejl siger jeg følgende. Jeg tror nu ikke det er ens
system ur der er ansvarlig for disse tidsstempler. Det er nok nærmere den
news server jeg bruger der ikke har fået stillet uret rigtigt.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-05-01 17:58

> Jakob havde opfattet følgende sætning som blær: "Jeg
> er selv datamatiker på 4. sam. hvor den er en del af
> pensum, og på mit niveau forstår jeg det meste.".

Nej. Jeg tænkte mere på "forstår jeg det meste". Det havde ikke
noget specifikt med programmering at gøre. Det med "datamatiker"
kunne jeg godt have klippet ud uden at min post ville have mistet
betydningen.

Ville du også have faret op hvis der ikke stod "dataloger" i min
email adresse?

> (med mindre i kender hinanden, alle kneb gælder vel
> i en lille krig

(Jeg havde dog ingen anelse om at DarkJedi også læste denne
gruppe)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-05-01 17:58

Hov, jeg glemte lige:

EOD fra min side.

Fra : DarkJedi

Dato : 07-05-01 22:04

> (Jeg havde dog ingen anelse om at DarkJedi også læste denne
> gruppe)

Selvfølgelig gør jeg det! (og jeg forstår endda også HTML-tags, hehe)

Mit indlæg var ikke for at støde nogen, men ofte har jeg set diskussioner om
dataloger mod datamatiker gå totalt bananas, og det ønsker jeg selvfølgelig
ikke.

Programmeringsevner har efter min mening ikke meget med ens uddannelse, da
mange uden datalog/datamatiker-uddannelse er fantastiske programmører, og
omvendt.

DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 08-05-01 11:55

> Freudisk teorier skal man overlade til folk der har forstand på det.

Det kan dataloger jo godt have, for de har jo sidefag

Fra : DarkJedi

Dato : 08-05-01 16:46

> Det kan dataloger jo godt have, for de har jo sidefag

lol

DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

Fra : Niels Hove

Dato : 06-05-01 22:59

hej

tjaa... jeg havde nul erfaring med programmering da jeg startede og vi har
brugt Deitel & Deitel "How to program C++".... glimrende bog .... syntes jeg
nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt du er ... hvis du kender alt til
templates og virtuelle funktioner kan det godt ske at det er lidt lav....
men den omhandler oxo vigtige ting som STL .... udover det er den forklaret
i et sprog som en 5. klasse ville kunne forstå, dog syntes jeg personligt
ikke at den går for langsom frem.

Udover det har Herman Shieldt vist lavet et super godt opslags værk til
C++... hvis det har interesse kan jeg da finde et ISBN på bøgerne .... jeg
har ikke læst den der shieldt bog endnu ... men det er næsten sikkert at jeg
skal investeret i den !!

/Niller

niller@hillbilly.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 06-05-01 23:09

> bogen jeg søger må meget gerne henvende sig til folk som har
> passeret nybegynderstadiet, da jeg også har haft med Java, C
> og Pascal at gøre med tidligere hen.

Lær standard library. Jeg synes selv at bogen "The C++ Standard
Library - A Tutorial and Reference" af Nicolai M. Josuttis er god.
Der er to anmeldelser af den på www.accu.org, og begge gange har den
fået "Highly recommended"

ISBN 0-201-37926-0

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 07-05-01 12:11

* Alvin Kaule

[snip]

> Da jeg nu gerne vil fortsætte med at lære C++ (er træt af at skifte
> fra sprog til sprog og kun lære om de forskellig sprog overfladisk)

Det å kunne lære nye språk er en egenskap som en (praktiserende)
programmerer (programmør?) må tilegne seg.

Det beste rådet man kan gi her er å lære så mange _forskjellige_ språk
som mulig.

> [...]
> må meget gerne henvende sig til folk som har passeret
> nybegynderstadiet, da jeg også har haft med Java, C og Pascal at

TC++PL3ed er liksom ment til å være en bok for nybegynnere også, men
den er, imvho, ikke det. Boken kan betraktes som "annotated standard"
og er uegnet (imvho) for nybegynnere. Resten av listen krever en viss
erfaring med C++ for å få noe ut av innholdet:

I vilkårlig rekkefølge:

* "Generic Programming and the STL", M. Austern, ISBN 0-201-30956-4

* "Standard C++ IOStreams and Locales", A. Langer, K. Kreft, ISBN 0-201-18395-1

* "The C++ Standard Library", N. Josuttis, ISBN 0-201-37926-0,

* "Effective C++", S. Meyers, ISBN 0-201-56364-9

* "More Effective C++", S. Meyers, ISBN 0-201-63371-X

* "Exceptional C++: 47 Engineering Puzzles, Programming Problems, and
Solutions", H. Sutter, ISBN 0-201-61562-2

* ISO/IEC 14882:1998(E) (aka "C++ standard").

* "The C++ Programming Language", 3ed (eller Special), B. Stroustrup,
ISBN 0-201-88954-4

Alt bortsett fra Standarden er utgitt av Addison-Wesley Longman (de
utgir faktisk en rekke gode bøker -- Stevens og Knuth er også trykket
av dette forlaget).

Jeg kan grave fram url'er til disse bøker (altså, informasjon fra
forfatteren/forlaget om boken, errata, tillegg, osv.), men det tar
litt tid.

Som Jakob Møbjerg Nielsen har nevnt, finnes det et sted, der man kan
kikke på bokanmeldelser, <URL:http://www.accu.org/>. Det kan være en
ide å titte der (alle bøker i listen over finnes i "highly
recommended" seksjonen).

ivr
--
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and
when it is bad, it is better than nothing.