Kan jeg få skriften til at blive større?
Fra : Monty

Dato : 11-08-04 19:41

Når jeg er på nettet og læser en hjemmeside så synes jeg skriften virker
lidt lille. Normalt kører jeg med en opløsning på 1152*864 men har nu været
nødt til at sætte den ned til 1024*768 for at kunne læse det ordenlig på min
19" !!! skærm.

Kan det virkelig være rigtigt? Kan man et eller anden sted under IE eller xp
bestemme hvor stor skriften skal være på de hjemmesider man er inde på eller
man tvungen til at følge skærm opløsningen?

Monty

Fra : Gevaldi.

Dato : 11-08-04 19:43

Monty skriblede:
> [...]
> sted under IE eller xp bestemme hvor stor skriften skal
> være på de hjemmesider man er inde på eller man tvungen

Menu i IE - Vis\Tekststørrelse og så
bestemmer du selv hvor stor.

--
/Gevaldi

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-08-04 19:59

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> Kan man et eller anden sted under IE eller xp bestemme hvor stor
> skriften skal være på de hjemmesider man er inde på eller man
> tvungen til at følge skærm opløsningen?

Under normale omstændigheder kan du i IE ændre på skriftstørrelsen
ved at vælge (engelsk version eksempel følger):

View -> Text Size -> [Largest, Largee, Medium, Smaller, Smallest]

Eller brug <CTRL>+Scrollhjulet på musen.

Der er dog mange websites, hvor fontstørrelser defineres med
enhederne px (pixels) eller pt (points), og beklageligvis har IE en
fuldstændig tåbelig bug/mangel der gør, at man med
standardindstillingerne IKKE kan ændre på skrift angivet med de
enheder.

Løsningen er dog at gå ind i IE og slå style sheet-specificerede
fontstørrelser fra:

Tools -> Internet Options... -> General -> Accessibility...

Marker "Ignore font sizes specified on Web pages" (3. punkt under
"Formatting").

Alternativt kan du samme sted angive dit eget style sheet, hvis du
skulle føle behov herfor. Jeg har dog ingen erfaring med, hvor godt
det fungerer i IE.

Som en sidste løsning kunne du også forsøge dig med en af de
"alternative" browsere, der er på markedet - f.eks. Opera eller
Mozilla / Mozilla Firefox. De er, efter min (nok ikke så ydmyge)
mening, i mange henseender langt bedre end IE; f.eks. lader de sig
ikke begrænse af noget så banalt som enheder på fontstørrelser.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Torben

Dato : 12-08-04 06:44

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> man tvungen til at følge skærm opløsningen?

Jo tryk på ctrl og brug hjulet på musen.
--
Mvh Torben