Problemer med harddisken
Fra : David

Dato : 05-08-04 10:11

Jeg tror vist nok at jeg har et problem med harddisken, det er fordi når jeg
har haft den tændt i 10 minutter nogle gange længere, er der ligesom et
eller andet der går ned i omdrejninger, når den gør det siger den klik og
lyder så som om at den kommer op i omdrejninger igen, men efter den har
gjort det to gange låser det hele bare fast, når så jeg genstarter den
begynder den så på det igen. Jeg tænkte på om den blev for varm eller om den
var parat til "døden". Men hvis jeg sender den ind til PCFocus hvor jeg har
købt den , og det viser sig at der ikke er noget i vejen får jeg bare
problemet tilbage.

mvh.
David

Fra : Egil Solberg

Dato : 05-08-04 11:05

David wrote:
> [...]
> sender den ind til PCFocus hvor jeg har købt den , og det viser sig
> at der ikke er noget i vejen får jeg bare problemet tilbage.

Sørg for at strømkabelet til disken er 100% i orden. Skift gerne til et
andet ledig. Har set lignende problem løst på den måde.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 13:04

David wrote:

> Jeg tror vist nok at jeg har et problem med harddisken, det er fordi
> når jeg har haft den tændt i 10 minutter nogle gange længere, er der
> ligesom et eller andet der går ned i omdrejninger, når den gør det

Er du sikker på at PSU'en holder de korrekte spændinger på +5V og +12V ?

Brug et multimeter og ikke PC'ens egne sensorer.

Jesper G. Poulsen

Fra : Divad

Dato : 05-08-04 15:09

hva' hvis den ikke gør det, og for iøvrigt er det en Westen Digital WD800BB.

mvh.
David

Fra : Divad

Dato : 05-08-04 15:14

er det så en ny strømforsyning eller hva'. Men når jeg kigger både ind til
strømforsyningen og på processorens køler er der intet af det der går ned i
hastighed for det lyder det virkelig som om, der lyder et klik mens den går
ned i hastighed og bagefter virker intet af det, den har jo også virket før.

mvh.
David

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-08-04 08:34

Divad wrote:

> er det så en ny strømforsyning eller hva'. Men når jeg kigger både

Har du målt?

> ind til strømforsyningen og på processorens køler er der intet af det
> der går ned i hastighed for det lyder det virkelig som om, der lyder

Nej. Det havde jeg heller ikke forestillet mig.

Har du målt de 2 spændinger (den gule er +12V, den røde er +5V. Mål i
forhold til stel (sort))...?

> et klik mens den går ned i hastighed og bagefter virker intet af det,
> den har jo også virket før.

Det er ikke PSU'ens blæser der fejler; det er heller ikke CPU-kølerens
blæser der fejler.

Det er disken der fejler, men hvorfor. Hvis du måler spændingerne kan
vi formentligt udelukke et eller andet.

Og gider du læse dette:

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-08-04 08:30

Divad wrote:

> hva' hvis den ikke gør det, og for iøvrigt er det en Westen Digital

Disken er irrelevant. Hvis spændingerne ikke er korrekte, så kan disken
ikke virke.

Jesper G. Poulsen

Fra : Stine

Dato : 07-08-04 09:06

Jamen hvis hans harddisk nogle gange virker og andre gange ikke så kan det
da ikke være strømmen for enten virker det eller også virker det ikke er det
ikke sådan???.

Fra : Egil Solberg

Dato : 07-08-04 09:29

Stine wrote:
> Jamen hvis hans harddisk nogle gange virker og andre gange ikke så
> kan det da ikke være strømmen for enten virker det eller også virker
> det ikke er det ikke sådan???.

Nej det er ikke på den måde. Dårlig power kan være svingende i ydelsen.
Dårlige strømforsyning har gerne også billig udførelse af molex-stikkene til
harddiske medførende dårlig kontakt. Tjek derfor at der er god kontakt, da
det netop kan forårsage de nævnte problemer.

Fra : Anders Lund

Dato : 07-08-04 09:49

Stine wrote:

> Jamen hvis hans harddisk nogle gange virker og andre gange ikke så kan det
> da ikke være strømmen for enten virker det eller også virker det ikke er det
> ikke sådan???.

Hvis den ikke levere den rigtige spænding, vil jeg tror at det kan få
underlige konsekvenser. Måske lige dette med at den spinder ned og så op
igen. Hvis den ikke får nok strøm et øjeblik, hvor den kræver noget
ekstra, kan det være at den slukker helt, men da der strøm på igen med
det samme, tænder den.

Alt sammen teori fra min side af.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-08-04 21:32

Anders Lund wrote:

> Alt sammen teori fra min side af.

Det er ikke kun teori - sådan forholder det sig også i praksis... :-/

- Det var på den måde at jeg opdagede 2 defekte PSU'er i mit system for
en måned siden.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 07-08-04 21:59

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er ikke kun teori - sådan forholder det sig også i praksis... :-/

Damn jeg er god, det kunne være at jeg skulle blive Einstein, når jeg
bliver stor! :D

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk