Hovedtelefoner - Zalman Theatre 6
Fra : Joe Doe

Dato : 04-08-04 15:42

For husfredens skyld, vil jeg nok have købt et par hovedtelefoner Jeg
har ikke tidligere brugt hovedtelefoner og ved derfor ikke helt hvad man kan
forvente.

Jeg har kig på Zalman Theatre 6 (kr.335 inkl. moms) og kan se at der er
surround sound i dem. Der er 6 højttalere på dem og det ser jo lidt vildt
ud. Mit spørgsmål er såmen blot om lyden i disse højttalere kommer inde i
selve "bøffen" eller om der også kommer lyd udefra (fra de 4 "eksterne"
højttalere)?

Det jeg mener er, at det ikke er meget ved at købe et par hovedtelefoner som
man skal "vær stille" med, hvis det larmer lige så meget som et par
almindelige højttalere. Gør de dét (larmer), så frøkenen ikke kan se
Bleverly Hills eller kommer lyden udelukkende inde i selve "bøffen"?

Håber nogen forstår mit spørgsmål?

Fra : Joe Doe

Dato : 04-08-04 15:57

Jeg vil jo selvfølgelig også gerne vide OM det overhovedet er et par gode
hovedtelefoner eller om jeg skal se på noget andet i cirka samme prisleje?

Det er ikke noget "must have", at det er surround, men jeg har et onboard
"SoundMAX 4 XL with AudioESP audio subsystem using the Analog Devices AD1985
codec" (Intel Desktop Board D865PERL) og der er surround på også. Jeg vil
nok fortrinsvis bruge det til film og spil. Jeg er ikke nogen lydfreak men
vil selvfølgelig gerne have så ren og fyldig en lyd som muligt.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-08-04 16:47

"Joe Doe" <nowhere@invalid.xyz> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok fortrinsvis bruge det til film og spil. Jeg er ikke nogen lydfreak men
> vil selvfølgelig gerne have så ren og fyldig en lyd som muligt.

Hvis du tjekker på edbpriser og ser anmeldelser af Zalmans surround
hørebøffer, så vil du hurtigt se at de ikke er specielt gode.
Det er de heller ikke skal jeg hilse og sige, jeg har prøvet dem og synes
bestemt ikke at lyden er ret god.

Derimod vil jeg anbefale disse:
http://www.xp-edb.dk/index.php?page=details&vnr=HL-20

Der er desværre ikke noget billede eller nogle specs omkring det, men det er
et godt sæt med god lyd.
Jeg kender et par stykker der har sættet, og har selv prøvet det bl.a. til
spil og film med positive oplevelser.

Mvh
Benjamin

Fra : Joe Doe

Dato : 04-08-04 16:56

> Derimod vil jeg anbefale disse:
> http://www.xp-edb.dk/index.php?page=details&vnr=HL-20

De er lidt for "noname" synes jeg - ikke at jeg går op i dét, men jeg vil
gerne se nogle specifikationer og billeder samt høre andres vurdering af dem
inden jeg køber. Og det er lidt svært at søge på dem, når man ikke ved hvad
det er

Det gør ikke noget, at de koster... maks 200 kr. mere (dvs. maks 550).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-08-04 18:21

Joe Doe wrote:

> Det gør ikke noget, at de koster... maks 200 kr. mere (dvs. maks 550).

Jeg havde et par i tankerne. De er rigtigt gode og de forhindrer
effektivt at andre hører det samme som dig

De koster bare 3 gange så meget som dit maks. :-/

dj1001 - dj1003:
http://www.ixos.co.uk/interconnects/products/mos/text.asp

Jesper G. Poulsen

Fra : Joe Doe

Dato : 04-08-04 18:52

> De koster bare 3 gange så meget som dit maks. :-/
> dj1001 - dj1003:

Det er alt for meget - jeg er slet ikke så lydhør, at jeg kan høre forskel
på OK-kvalitet og supreme-deluxe-kvalitet. De ser dog rimeligt fede ud må
jeg sige!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-08-04 19:15

Joe Doe wrote:

> Det er alt for meget - jeg er slet ikke så lydhør, at jeg kan høre
> forskel på OK-kvalitet og supreme-deluxe-kvalitet. De ser dog
> rimeligt fede ud må jeg sige!

De har den umiddelbare fordel at du kan klaske ørepuderne mod hinanden
og så slipper der _intet_ lyd ud til omgivelserne - heller ikke ved
hørelsesskadende lydtryk.

De er jo lavet til brug på diskoteker, så deres evne til at skille
omgivelseslyd fra nyttelyd er enorm

Jesper G. Poulsen

Fra : Joe Doe

Dato : 05-08-04 10:01

> [...]
> effektivt at andre hører det samme som dig
>
> De koster bare 3 gange så meget som dit maks. :-/

Jeg er meget betaget af deres design, så jeg vil nu ikke udelukke hélt, at
det måske kunne blive dem. Alle de anmeldelser jeg har set af DJ1001 er at
det er top-of-the-pop og at det bare er den bedste lyd uanset hvad. Men det
er vel "kun" stereo, så hvordan vil lytteoplevelsen være med DJ1001 kontra
f.eks. Zalman ved surround film/spil?
Og flere og flere musiknumre, film og spil kommer vel med surround, så måske
er det for dumt at købe et par almindelige streohovedtelefoner?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 12:21

Joe Doe wrote:

> [...]
> film/spil? Og flere og flere musiknumre, film og spil kommer vel med
> surround, så måske er det for dumt at købe et par almindelige

Du kan ikke sammeligne Ixos med Zalman. Det svarer til at sammenligne
en Ferrari med en pedaltraktor.

Jesper G. Poulsen

Fra : Joe Doe

Dato : 05-08-04 13:04

> Du kan ikke sammeligne Ixos med Zalman. Det svarer til at sammenligne
> en Ferrari med en pedaltraktor.

Tjooo.. det er da nok rigtigt, men er en rigtig god stereo lyd bedre end en
Zalman surround lyd? Det der tiltaler mig ved de her DJ bøffer er, at de er
gode til alt - ikke kun spil og film men også musik som alle jo klager over,
at Zalman ikke kan? Men måske findes der andre alternativer end lige DJ1001
(f.eks. 1003 eller lignende som er billigere)?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-08-04 06:07

Joe Doe wrote:

> Tjooo.. det er da nok rigtigt, men er en rigtig god stereo lyd bedre
> end en Zalman surround lyd? Det der tiltaler mig ved de her DJ bøffer

Rigtig god stereolyd vil altid være bedre en middelmådig surroundlyd.

Men hvis du i forvejen har noget billigt lydudstyr og ikke har planer
om at ændre på det, så lad være med at købe Ixos

> alle jo klager over, at Zalman ikke kan? Men måske findes der andre
> alternativer end lige DJ1001 (f.eks. 1003 eller lignende som er

Alle hovedtelefoner i dj-serien er dyrere end langt de fleste
Sennheiser, feks.

dj-1005 har jeg feks. set til ca. 900,-

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 09-08-04 09:56

> Rigtig god stereolyd vil altid være bedre en middelmådig surroundlyd.
>
> Men hvis du i forvejen har noget billigt lydudstyr og ikke har planer
> om at ændre på det, så lad være med at købe Ixos

Eller andre kvalitetshovedtelefoner for den sags skyld

> Alle hovedtelefoner i dj-serien er dyrere end langt de fleste
> Sennheiser, feks.
>
> dj-1005 har jeg feks. set til ca. 900,-

Vurderet på hovedbøjlen kunne DJ-1001 - DJ-1003 godt være lavet hos
Sennheiser

http://www.ixos.co.uk/interconnects/products/mos/product.asp?id=370

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/root/products_headphones_dj_05327

Efter som Sennheiser laver både langt billigere og dyrere hovedtelefoner, er
der vel ikke noget at sige til at DJ-serien er dyrere end de fleste
Sennheisere.

Sammenligner du hovedtelefonerne i samme klasse, er prisen nogenlunde den
samme...

Mvh

John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-08-04 20:51

> De er lidt for "noname" synes jeg

Du kan se lidt her:

http://www.api-data.se/kabelbutiken/default.asp?prid=13031

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-08-04 21:47

> "Joe Doe" <nowhere@invalid.xyz> skrev i en meddelelse

> Du kan se lidt her:
>
> http://www.api-data.se/kabelbutiken/default.asp?prid=13031

Jepser, det lige nøjagtigt dem.

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-08-04 21:58

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jepser, det lige nøjagtigt dem.

Fandt forresten et link til producenten:
http://www.headphone.com.cn/sort1.asp?sort_id=67

Producenten kalder dem HTS-168MVI

Mvh
Benjamin

Fra : Anders Nielsen

Dato : 04-08-04 17:03

On Wed, 4 Aug 2004 17:46:40 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

> [...]
>hørebøffer, så vil du hurtigt se at de ikke er specielt gode.
>Det er de heller ikke skal jeg hilse og sige, jeg har prøvet dem og synes

Man kunne jo også tage en lidt bredere brugerbase og google lidt

http://www.google.dk/search?q=%22Zalman+Theatre+6%22+review&ie=UTF-8&hl=da&meta=

Ser ud til at de er gode ifølge nogle af de reviews der er på nettet.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 04-08-04 17:05

On Wed, 4 Aug 2004 17:46:40 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

>Derimod vil jeg anbefale disse:
>http://www.xp-edb.dk/index.php?page=details&vnr=HL-20

Med den magre info om disse, ville jeg ikke engang bruge 50.-kr på
dem, her har vi jo kun dit ord for at de er gode.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-08-04 17:13

"Anders Nielsen" <Still@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Med den magre info om disse, ville jeg ikke engang bruge 50.-kr på
> dem, her har vi jo kun dit ord for at de er gode.

Det er så rigtigt nok, jeg har også skrevet til ejeren og bedt ham sætte
noget mere info ind omkring hans varer, det er jo rimeligt nødvendigt hvis
man gerne vil sælge.
Men en ting er sikkert, jeg skal selv have sådan et sæt, info eller ej

Mvh
Benjamin

Fra : Vega

Dato : 04-08-04 21:43

> [...]
> hørebøffer, så vil du hurtigt se at de ikke er specielt gode.
> Det er de heller ikke skal jeg hilse og sige, jeg har prøvet dem og synes

Jeg har dem selv, og har primært købt dem til spil, og der synes jeg de er
fantastiske. Men musik er de ikke særlig gode til.

Mvh. Vega.

Fra : Joe Doe

Dato : 05-08-04 09:58

> Jeg har dem selv, og har primært købt dem til spil, og der synes jeg de er
> fantastiske. Men musik er de ikke særlig gode til.

Men hvorfor er de dårlige til musik? Hvad er det forskellen er på musik og
f.eks. film? Er det at musik og film typisk ikke er i surround?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 12:22

Joe Doe wrote:

> Men hvorfor er de dårlige til musik? Hvad er det forskellen er på

Der stilles langt større krav til kvaliteten ved musik - på den anden
side, hvis dit stereoanlæg hedder Denver eller lign. så kan du roligt
købe noget billigt bras.

> musik og f.eks. film? Er det at musik og film typisk ikke er i
> surround?

Det er rå lydkvalitet, det drejer sig om.

Jesper G. Poulsen

Fra : Joe Doe

Dato : 04-08-04 20:45

> [...]
>
> Jeg har kig på Zalman Theatre 6 (kr.335 inkl. moms) og kan se at der er
> surround sound i dem. Der er 6 højttalere på dem og det ser jo lidt vildt

Jeg har Googlet lidt mere rundt og fundet ud af, at der er delte meninger om
dem (naturligvis). Der er nogle der synes de er helt vildt gode og at de
giver et godt lydbillede mens der er andre der nævner, at det lyder som om
lyden kommer fra en dåse! En del siger, at det er indstillinger på
lydkortet/spillet der kan gøre lyden tom men fælles for alle er, at de alle
nævner bassen som værende "ikke så god" samt, at der ikke er volumekontrol
på den.

Volumekontrol tror jeg nu godt, at jeg kan undvære (jeg er vant til at
justere lydstyrken på computeren) men det vil da være lidt kedeligt, hvis
bassen er lidt "tør" i det. Det vil selvfølgelig også være lidt kedeligt,
hvis mit onboard lydkort ikke er godt nok, men hvordan finder man ud af dét,
før man har købt sættet? En sidste ting er om man kan tilslutte sættet til
noget som "kun" er stereo - dvs. ikke har 5.1 udgang men kun ét stik?

Er der nogen her der har nogle konkrete erfaringer med dem?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-08-04 18:19

>En sidste ting er om man kan tilslutte sættet til
> noget som "kun" er stereo - dvs. ikke har 5.1 udgang men kun ét stik?

Så er det ikke et lydkort du kan bruge. så kan det kun smide 5.1 igennem
digital udgangen. men hovedtelefonerne skal jo have et 5.1 analogt signal.

Fra : John

Dato : 09-08-04 10:04

> [...]

> giver et godt lydbillede mens der er andre der nævner, at det lyder som om

Jeg vil tro at de sidste er dem der har prøvet andet end
legetøjshovedtelefonerne - altså et par kvalitetshovedtelefoner fra for
eksempel Sennheiser, Beyer Dynamic eller lignende...

Den første part er nok dem der vurderer kvaliteten på om der er bass-boost
indbygget

Mvh

John