Prescott kontra Northwood - tre spørgsmål
Fra : Lars M

Dato : 01-08-04 20:22

Hej (igen)
Jeg er blevet anbefalet at gå efter en Pentium Northwood frem for en
Prescott både pga performance og pga varmeudvikling. Men det er lidt
forvirrende. Så jeg har tre spørgsmål.

Spørgsmål 1) Hvordan kender man forskel på de to, når man bestiller dem?

Spørgsmål 2) Er det sandt at Northwood kun fås med 512KB L2 Cache?

Hos en web-shop har jeg fundet dette:

Produkt 1:
Intel Pentium4 Northwood-C 2.8 GHz /800 MHz
/ 512kB L2 In-a-Box,
Producent varekode: BX80532PG2800D

Produkt 2:
Intel Pentium4 Northwood-C 2800E GHZ/ FSB800
/ 1MB Cache,
Varenummer 2800EBOX

Spørgsmål 3) ...men når den hedder 2800E (altså "E" i modsætning til "D") er
det så ikke en Prescott?

Venlig hilsen
Lars
www.netm.dk

Fra : Henning Larsen

Dato : 01-08-04 21:16

"Lars M" <lm.listNOSPAM@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvirrende. Så jeg har tre spørgsmål.
>

> Spørgsmål 1) Hvordan kender man forskel på de to, når man bestiller dem?

Se svar 3

> [...]

> Varenummer 2800EBOX
>
> Spørgsmål 3) ...men når den hedder 2800E (altså "E" i modsætning til "D")

Jo, "E" er Prescott og "D" er Northwood. "F" er Extreme-udgaven. Northwood
har altid 512kb, Prescott 1mb og Extreme 2mb cache. Jeg har ihvertfald ikke
hørt andet. Jeg synes Northwood er mest interessant pga lavere strømforbrug
mindre varmeudvikling. Og Prescott har ikke meget ekstra performance at byde
på, faktisk er Northwood hurtigere til nogle ting. Toms har en interessant
test mellem Northwood og Prescott, ganske vist er begge overklokket i
testen, men den viser forholdet imellem dem:
http://www.tomshardware.com/cpu/20040517/index.html

Hilsen Henning

Fra : Lars M

Dato : 01-08-04 22:55

"Henning Larsen" <henning.larsenNOGOOD@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det, Henning. Det var lige sådan en præcisering, jeg havde brug for.

mvh
Lars
www.netm.dk
Download lego movies from: http://netm.dk/legofilm.php

Fra : Thomas

Dato : 02-08-04 12:40

Hej Lars,
Jeg har begge dele i e. både Nortwood (2,4) og Prescott (2,8). Jeg kan ikke
anbefale Prescott. Den trækker alt for meget strøm. Hold dig til Nortwood
(800).
Hilsen
Thomas