Hjælp! Strømforsyning stået af, tror jeg.
Fra : Didi

Dato : 01-08-04 14:53

Hej

Er bange for at min strømforsyning er noget nær død.
Dens blæser som sidder aller øverst i kabinetet bagtil, kører ikke rundt.
Det er en codegen 300W.
Hvor kan den købes online? Eller en anden som jeg kan bruge.
Hvis I skal have tekniske spcifikationer, så fortæl mig venligst hvordan jeg
finder dem. Er ikke teknisk minded *G*

Venlige hilsner fra Ditte, en desperat kvinde.

Fra : Didi

Dato : 01-08-04 14:55

"Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> finder dem. Er ikke teknisk minded *G*
>

> Venlige hilsner fra Ditte, en desperat kvinde.

Og er det i så fald noget jeg selv kan skifte?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-08-04 15:33

Didi skrev:

> "Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse

Det er nok bare blæseren der et stået af. Hvis du har en ven(inde) med lidt
teknisk snilde, kan han(hun) skille strømforsyningen ad, og sætte en ny
blæser i. Jeg har selv udført den operation, det er forholdsvis let. Om man
lovligt må åbne en strømforsyning, ved jeg dog ikke. Men ellers er det også
let at sætte en hel ny strømforsyning i. Jeg har forøvrigt nogle venner, der
med vilje har afbrudt blæseren til strømforsyningen (af støjhensyn). Om det
går i denne varme, er en anden sag . Prøv også at rense blæseren for
støv. Måske er det bare det der skal til..

Mvh Karsten

Fra : Mads

Dato : 01-08-04 15:33

On Sun, 1 Aug 2004 15:55:24 +0200, "Didi" <ditte--@bog.dk> wrote:

>"Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse

>jeg

>Og er det i så fald noget jeg selv kan skifte?

Hej

Du kan sagtens købe en ny Codegen 300W. Se f.eks. her :
http://www.midtdata.dk/asp/productchoice.asp?mainundergruppe=kabinet_psu&goto=productchoice&

Det er ikke så svært igen at skifte en strømforsyning, men
det kræver selvfølgelig at du åbner kassen og piller ved
elektronikken.

Du skal bruge en skruetrækker og en 10-15 minutter.

1. Pil alle kabler fra maskinen

2. Åbn kabinettet.

3. Følg alle ledningerne som kommer fra strømforsyningen
og tag hvert stik ud af de forskellige drev, bundkort osv.

4. Skru de 4 skruer ud som holder strømforsyningen på
plads i kabinettet. ( det gøres udefra, på bagsiden af maskinen )

5. Pil strømforsyningen forsigtigt ud.

6. Sæt den nye strømforsyningen ind og skru den fast

7. Sæt nu alle de nye strømstik i der hvor du tidligere
pillede dem ud. Vær omhyggelig, så de sidder ordenligt fast
og pas på ikke at glemme nogen.

8. Sæt diverse kabler i igen og prøv at tænde dyret.
Er den OK, så sluk igen og luk kabinettet.
Hvis ikke, så gennemgå alle stik og ledningen igen.

God fornøjelse

mvh Mads

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-08-04 19:59

Mads wrote:

> [...]
>
> 4. Skru de 4 skruer ud som holder strømforsyningen på
> plads i kabinettet. ( det gøres udefra, på bagsiden af maskinen )

4½. Hold under strømforsyningen med den anden hånd inde i kabinettet
imens du skruer skruerne ud, så den ikke falder ned og smadrer
grafikkortet.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Mads

Dato : 01-08-04 20:13

On Sun, 1 Aug 2004 20:59:03 +0200, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>4½. Hold under strømforsyningen med den anden hånd inde i kabinettet
>imens du skruer skruerne ud, så den ikke falder ned og smadrer
>grafikkortet.

Det har du selvfølgelig ret i.

Men i de fleste kabinetter hviler PSU'en på et par
bukkede metalkanter eller endda på en lille hylde
og så kan den jo ikke dratte ned i maskinen.
Jeg har skilt mange maskiner ad igennem de sidste
15 år og har kun set et enkelt kabinet hvor PSU'en
kunne falde ned.

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 23:12

Mads wrote:

> 15 år og har kun set et enkelt kabinet hvor PSU'en
> kunne falde ned.

I mit kabinet er PSU'en monteret i en svingbar ramme. Hvis man griber
det forkert an får man smadret grafikkort.

Problemet er nu ikke så stort for mig, for min PSU ligger oven på
kabinettet og pladsen er erstattet af en stooor fanduct til CPU.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-08-04 11:29

Mads wrote:

> [...]
> og så kan den jo ikke dratte ned i maskinen.
> Jeg har skilt mange maskiner ad igennem de sidste
> 15 år og har kun set et enkelt kabinet hvor PSU'en

Det er nok bare mig. Jeg har haft det samme kabinet siden 1998, så jeg
har ikke 'fulgt med' på kabinetfronten.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Didi

Dato : 01-08-04 20:24

> [...]
>
> 4½. Hold under strømforsyningen med den anden hånd inde i kabinettet
> imens du skruer skruerne ud, så den ikke falder ned og smadrer

Hej

Tak for hjælpen, jeg vil ud og købe en ny strømforsyning imorgen.
Lyder jo til, at jeg nok skulle kunne skifte den selv.

Hilsen Ditte

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-08-04 11:31

Didi wrote:

> [...]
>
> Tak for hjælpen, jeg vil ud og købe en ny strømforsyning imorgen.
> Lyder jo til, at jeg nok skulle kunne skifte den selv.

Ja, det er nemt nok. Bare husk at få alle stikkene sat i igen, så er
resten bare sund fornuft og en smule koncentration.
Og forresten, brug en skruetrækker der passer ordentligt i størrelsen så
du ikke ødelægger skruerne.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.