Strømforbrug på slukket pc
Fra : darkh

Dato : 28-07-04 14:59

Hej

Jeg er ved at nedbringe mit strømforbrug på mine pc'ere mm. når det er
slukket.

Jeg har investeret i et par el-spareskinner og kan se at de nok skal være
tjent ind igen på et halvt år.

Det irritere mig lidt at selve maskinen stadig bruger 4,3w når alt er
slukket. Jeg kan dog sænke det yderligere 0,2w ved at hive netkablet fra så
der ikke er lys i lampen.

Men er der nogen som ved om kan få forbruget længere ned (helst 0w) uden
også at skulle slukke på off knappen bag på computeren.

pft.
Jesper

Fra : Pophaar

Dato : 28-07-04 15:40

Ha!
Ved du hvad 4,3W koster? Mon ikke de i Jylland koster nogenlunde det samme
som i resten af Danmark!

Fra : darkh

Dato : 28-07-04 16:13

> Ved du hvad 4,3W koster? Mon ikke de i Jylland koster nogenlunde det samme
> som i resten af Danmark!

Jo, prisen her er den samme, men når der er flere maskiner som bruger det,
løber det jo op i den sidste ende.

Men det ser ud til at en pc åbenbart trækker så meget i standby, så der er
nok ikke så meget at gøre ved det.

mvh
Jesper

Fra : Pophaar

Dato : 28-07-04 17:06

Ja, det bliver vel knap én øre pr. time. Medmindre I henter billig strøm i
Tyskland.

Fra : M.Kay

Dato : 29-07-04 09:26

I know it's awful, but Pophaar wrote to everybody in dk.edb.hardware
saying:

> Ja, det bliver vel knap én øre pr. time. Medmindre I henter billig
> strøm i Tyskland.

Det er 87 en'alv om året

--
Kay

Fra : Pophaar

Dato : 29-07-04 09:39

De 87 kr. om året er jo faktuelt korrekt, hvis udstyret aldrig er i brug. Og
er det ikke i brug i hele år, er der vel ingen grund til, at det står
standby ![EOD]

Fra : Anders F

Dato : 29-07-04 09:42

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> wrote in message
> I know it's awful, but Pophaar wrote to everybody in dk.edb.hardware
> saying:

> Det er 87 en'alv om året

(=4.3w*24h/dag*365dage/1000=~37kWh)
Uanset at det er småpenge er det da noget svineri!

0w opnåes kun med en "rigtig" kontakt. Men det kan hjælpe lidt at fjerne
wake on lan / keyboard etc.

/A

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-04 15:54

darkh wrote:
> Men er der nogen som ved om kan få forbruget længere ned (helst 0w)
> uden også at skulle slukke på off knappen bag på computeren.

Det kan du ikke uden at slukke for PSUen (trække kablet ud), de resterende
4-5W er for at holde PSUén igang, da den ellers ikke ville kunne registrere
at du vil tænde computeren.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 16:29

N_B_DK wrote:

> Det kan du ikke uden at slukke for PSUen (trække kablet ud), de resterende
> 4-5W er for at holde PSUén igang, da den ellers ikke ville kunne registrere
> at du vil tænde computeren.

5W er endda meget billigt sluppet. Flere ATX-PSUer har jeg målt til
20-30W i en "slukket" PC.

--
Steen Suder

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 28-07-04 17:09

Hvad koster det !

1 watt 24/365 altså et helt år altid
tændt koster 13,25kr

det koster dig altså 56 kr pr år

eller 16 øre om dagen
og hvad så?

der er mange bedre måder at spare på
f.eks www.ni.dk spar avisen

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : darkh

Dato : 28-07-04 18:50

> Hvad koster det !

> [...]

www.ni.dk har været min startside i flere år, så avisen er sparet ;)

De 4 watt er skam heller ikke noget jeg ligger søvnløs over. Jeg var bare
interesseret i at høre om der var en mulighed for at få det sidste forbrug
væk, uden at skulle slukke bag på pc'en, når jeg nu var igang.

Standby tiden for udstyret på mit skrivebord er:

Sony Multiscan E500 21" 2,6w

HP LaserJet 1100 4,8w

HP ScanJet 6350 13,8w

Cambridge Soundworks 3,2w power off - 14,4w power on

Maxtor Storage 5000XT 10,8w

Klon Asus 2,6GHz 4,3w

Ovenstående har jeg ved hjælp af en strømspareskinne fået ned på 4,3w

Resten på skriveborder er:

HP LaserJet 5n 22,6w

Compaq P1210 22" 4,1w

Compaq Deskpro EP K450 1,9w

Klon Abit 1GHz 5,4w

Her ryger printen nok ud, da det alligevel er yderst sjælden jeg bruger den.
Compaq'en bliver master på den anden strømspareskinne, så det hele kommer
her ned på 1,9w.

Så mangler jeg bare at få tjekket forbruget på maskinerne i resten af huset.

mvh
Jesper

Fra : darkh

Dato : 28-07-04 18:57

Ved ikke lige hvorfor der kom så stor afstand mellem linierne. OE er
åbenbart ikke så glad for at man klipper tekst ind.

mvh
Jesper

Fra : Pophaar

Dato : 28-07-04 19:33

Du må have noget meget nøjagtigt måleudstyr.
Har du forresten regnet på, hvor mange watt der bruges, når du udskriver på
laserprinteren.

Fra : darkh

Dato : 28-07-04 20:56

> Du må have noget meget nøjagtigt måleudstyr.
> Har du forresten regnet på, hvor mange watt der bruges, når du udskriver

> laserprinteren.

Jeg bruger en elmåler. Den kan måle effekter fra 0,2-2300W. Hver enkelt
enhed har kørt standby i 24 timer og forbruget jeg har nævnt er
gennemsnittet gennem de 24 timer.

mvh
Jesper

Fra : Is

Dato : 28-07-04 19:04

> [...]
> det hele kommer her ned på 1,9w.
>
> Så mangler jeg bare at få tjekket forbruget på maskinerne i resten af
---

Helt spildt er energien vel ikke - bliver det meste ikke omsat til varme ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Anders F

Dato : 29-07-04 09:44

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message

> ---
>
> Helt spildt er energien vel ikke - bliver det meste ikke omsat til varme
???

Ikke det meste - det hele!
Men den er dyr ifht. gas/fjernvarme - og er jo ikke lige brugart pt =)

/A

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-07-04 17:14

"darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev i en meddelelse
> Men er der nogen som ved om kan få forbruget længere ned (helst 0w) uden
> også at skulle slukke på off knappen bag på computeren.

sluk på stikkontakten i stedet

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Gevaldi

Dato : 28-07-04 18:15

Ivan V. Klattrup skriblede:
> "darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev i en meddelelse
>
> sluk på stikkontakten i stedet

Eller en rigtig lang forlængerledning
ind til naboen (skjult i hækken og
ind i hans garage)

--
/Gevaldi

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-04 19:18

Gevaldi skrev:

> Eller en rigtig lang forlængerledning ind til naboen (skjult i hækken og
> ind i hans garage)

LOL - samtidig kan man så lige nasse på hans WiFi.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-07-04 19:51

darkh skrev:
> Men er der nogen som ved om kan få forbruget længere ned (helst 0w)
> uden også at skulle slukke på off knappen bag på computeren.

Forbruget kan påvirkes af visse BIOS indstillinger. F.eks. hvorvidt der er
strøm på PS2 og USB stik. Prøv at slå alt "power on by..." fra i BIOS. Det
kan være, at det giver et par Watt mere. Mit bundkort (Epox 8RDA+) har
(svjh) en jumper, der bestemmer om der er "keyboard power on" eller ej. Den
sparer man sikkert et par watt ved at slå fra. Så læs manualen til dit
bundkort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Anders M. Petersen

Dato : 04-08-04 12:24

Jeg har løst probemet ved at købe den størst mulige "almindelige"
strømskinne (7 stik) og så forbinde alt mit PC-isenkram til denne.
Ledningen fra strømskinnen har jeg så forlænget (tapet) op under mit
PC-bord, hvor jeg har sat en almindelig 230V kontakt lige under
bordbladen og så videre til stikket i væggen. Når jeg har lukket min
PC skal jeg så lige at huske at slukke kontakten også. De fleste nye
PC'ere har en "wake on power failure" eller lignende funktion i BIOS,
der gør at der blot skal tændes på kontakten under bordpladen for at
få det hele startet igen.
Hvis jeg en dag skal bruge mere end 7 stik, så køber jeg en ny
stikdåse og sætter den i forlængelse af den forrige.

Samlet investering: Kontakt og 5 meter ledning ca. 50 DKK og så en god
samvittighed og kloden sparet for en smule CO2...

Med venlig hilsen
Anders Mørup