Stegt ål
Fra : Anders og Berit

Dato : 06-05-01 21:25

Indledningsvis tak for mad, friskfanget ål smager godt.

Nu er der meget fokus på den begyndende hornfiskesæson, så jeg vil gerne
gøre opmærksom på at ålene også er begyndt at røre på sig nu.

Natten til lørdag havde Michael og jeg sat af til en gang mede i et
mosesystem med naturlig forbindelse til Tude Å. Vi startede med at rigge op
kl. 2030, så det kunne foregå i dagslys. Vi gik både efter ål, suder/karpe
og skaller. Vi kommer hurtigt hen over beretningen om suder/karpe, det blev
v. 2130 tiden til en enkelt brasen på orm. Majs og boilie gav intet af
dette. Vi fik hurtigt de små skaller, vi skulle bruge til ålefiskeriet, og
de tog i øvrigt både majs og orm.

Det var en vidunderlig klar nat, klart med næsten fuldmåne, men der skete
ikke ret meget. Kl 0200 trak der skyer ind over, så det blev rigtig mørkt,
og der kom en aning af en svag vind. Det fik gang i løjerne, og vi havde hug
imellem 2 og 3. Så blev der igen stille. Men vi er tålmodige, og ved ca.
0445 tiden begyndte morgengryet så småt. Det gav igen ca. 3/4 time med
aktivitet.

Kl 06dut pakkede vi sammen. Med hjem havde vi 7 ål fra 600g til 1kg, og tre
havde slået sig løs under fighten. Alle havde hugget på skallestykker, de
rørte ikke ormene. I mørkets løb gav ormene kun 1 skalle. Jeg håber så, at
de 3 der slog sig løs, er blevet vækket, og nu ta'r til Sargassohavet, for
at blive til mange nye, så vi fremover fortsat kan have denne fornøjelse
socialt og kulinarisk.

Sådan en forårsnat i mosen er .............! At høre fugle og dyr er en
koncert i sig selv.

Knæk og bræk
Anders

Fra : holst

Dato : 07-05-01 16:46

Dejligt at høre at ålene er begyndt at bide. Der er nu intet så skønt, som
at sidde en dejlig varm sommernat og fiske ål. Men er det ikke meget tidligt
at ålen bider i år? I fjorden begynder vi først ålefiskeriet med agn, når
vandtemp når over 11 grader!! Har du tidligere erfaringer med dette
"tidlige" ålefiskeri??

mvh.
holst

Fra : Anders og Berit

Dato : 07-05-01 20:40

Det har jeg egentlig ikke. Men på mit arbejde (renseanlæg) har jeg
konstateret at temp. i den mest af luften påvirkelige procestank vi har, var
nået over 10 grader. Og dette plejer at ligge snært på mosens så!

Mvh
Anders